Senaste nytt

Stockholm - Tokyo biljetter sökes

palmen

Moderator
Om jag försöker boka LH First nu så finns det 3 platser kvar säger sökmotorn. Men detta är alltså inte det samma som att jag kan ringa Tallin och boka poängresan redan nu? Nackdelen med att boka om (vilket det lutar åt att jag INTE kommer göra) är att man tappar ett leg vilket kan vara kul att ha om man vill testa nya bolag, flygplatser och upplevelser. :)
Var ser du dessa 3 biljetter? De som går att boka släpps tidigast 14 dagar innan. Även om du tappar ett leg mellan Sydkorea och Japan så väger det inte upp att resa med Lufthansa och besöka FCT på något sätt enligt mig, men alla tycker vi ju olika. FCT är ljusår bättre än en flight mellan Sydkorea och Japan och en 6h mellanlandning.
 

Martin Gren

Medlem
Just det.... tjejen jag pratade med frågade om jag ville boka platser direkt vilket jag var tveksam till först då jag skulle iväg och inte riktigt hade tid att kolla seatguru. Men orolig för att fönsterplatserna skulle försvinna så bokade jag:

ARN-GOT B737 1F
GOT-FRA A320 2A
FRA-ICN B747 3A
ICN-NRT A321 2F
HND-LHR B777 1K
LHR-ARN B737 1F

Åsikter om detta eller ska jag behålla de?

För HND - LHR hade jag nog kanske bytt till 2K för att komma lite längre bort från galley. Dock inte så att det stör jättemycket på 1K heller iofs.
 

Brandten

Medlem
Var ser du dessa 3 biljetter? De som går att boka släpps tidigast 14 dagar innan. Även om du tappar ett leg mellan Sydkorea och Japan så väger det inte upp att resa med Lufthansa och besöka FCT på något sätt enligt mig, men alla tycker vi ju olika. FCT är ljusår bättre än en flight mellan Sydkorea och Japan och en 6h mellanlandning.
Det var bara på en sökmotor som visade 3 platser kvar men detta brukar ju bara betyda "till detta pris" kom jag på. Det är bara att ta till lite hjälp på måndag då (14 dagar innan) om det dyker upp några LH biljetter.

En annan fråga, vad är anledningen att sökmotorerna föreslår Stockholm - Europa - Tokyo med total restid som är lika med eller överstiger Stockholm - Chicago (tex) - Tokyo? Hade man fått till det med SAS Business så blir det ju en riktig jorden runt resa. :)

EDIT: Gick inte att flyga varvet runt utan måste tillbaka samma väg via USA (vilket säkert är diskuterat redan i alla andra trådar). :)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Det var bara på en sökmotor som visade 3 platser kvar men detta brukar ju bara betyda "till detta pris" kom jag på. Det är bara att ta till lite hjälp på måndag då (14 dagar innan) om det dyker upp några LH biljetter.

En annan fråga, vad är anledningen att sökmotorerna föreslår Stockholm - Europa - Tokyo med total restid som är lika med eller överstiger Stockholm - Chicago (tex) - Tokyo? Hade man fått till det med SAS Business så blir det ju en riktig jorden runt resa. :)

EDIT: Gick inte att flyga varvet runt utan måste tillbaka samma väg via USA (vilket säkert är diskuterat redan i alla andra trådar). :)
Du får inte flyga till Asien via USA.
Ingen aning om vad det är för sökmotorer du pratar om. United.com och söka segment för segment är det som gäller för awards, finns guide för det i Star Alliance forumet.
 

Brandten

Medlem
Näe, man måste göre lite hemläxa själv innan man ringer Tallinn. Annars hittar de ingenting åt dig.
[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Det här hittade jag på första försöket:

Visa bifogad bild 52917


Visa bifogad bild 52918

Det här blir ju min första First så hur jag än gör blir det ju en kanonbra resa!
Men ju mer jag lär mig, desto mer nyfiken blir jag och har nu kikat lite på Uniteds sida:

Jag har ju bokat OZ108 som avgår kl18:50, men om jag inte vill hänga i ICN så länge och hellre tar en sväng i Tokyo för att kolla utsikten på kvällen, kan jag boka om OZ106 som avgår kl15:10 istället? Tjejen i Tallin sa något om 150SEK i ombokningsavgift, men har läst på forumet om summor på 150USD... vill ju inte göra den lilla ändringen och betala dyra pengar, om det nu skulle dyka upp LH senare. Dyker det däremot INTE upp någon LH First så tror jag att det hade varit trevligare att komma fram kl17:30 istället för kl21:00.

Såg även att det fanns LH A380 till ICN och frågan är hur OZ First i B747 är i jämförelse med LH´s A380?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Tjejen i Tallin sa något om 150SEK i ombokningsavgift, men har läst på forumet om summor på 150USD... vill ju inte göra den lilla ändringen och betala dyra pengar, om det nu skulle dyka upp LH senare.
Du pratar om två olika program.
Det kostar 150 USD per person per gång att ändra bonusresabiljetten hos t ex American Airlines AAdvantage, US Airways Dividend Miles (kostade).
 

Brandten

Medlem
Du pratar om två olika program.
Det kostar 150 USD per person per gång att ändra bonusresabiljetten hos t ex American Airlines AAdvantage, US Airways Dividend Miles (kostade).
Tack! Då behöver inte det vara min begränsning att eventuellt ändra något, även om jag som sagt kommer bli helnöjd med upplägget som det är! :)
 

Brandten

Medlem
Mina vänner som inte känt mig så länge säger:
Ok...eh...men.... går det inte direktflyg från Köpenhamn till Tokyo?

Mina vänner som känt mig länge säger:
Jaha och hur många mellanlandningar ska du ha den här gången då?

Som tur är har jag en förstående fru på det här området och efter lite diskussioner ikväll kom vi fram till att enda kravet på den här resan (hemifrån) är att jag måste vara hemma kl16 den 24/6 vilket i sin tur fick mig att börja fundera lite. Egentligen borde jag inte fundera så mycket men jag lider av en slags bokstavskombination i beslutsångest (vilket kan vara oerhört jobbigt!) och jag borde egentligen bara sätta mig ner, ta en fika och njuta av vad som komma skal. Det är ju ändå en riktigt nice rutt jag bokat. :)

Men i takt med att jag spenderar mer och mer tid här på forumet, letar bland trådar och läser så mycket jag orkar, så blir intresset större för det här med bokningar, rutter, flygplatser och flygplanstyper och jag har alltid varit nyfiken på nya kombinationer. Jag har ikväll kikat en del i [Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor för att se vad det finns på roliga(re) alternativ till det jag redan bokat.
Med roligare menar jag bättre/trevligare/roligare/bättre valuta för pengarna/poängen om man flyger business med något annat flygbolat än SAS från Arlanda. Hittade därför den här tråden Bästa Business class inom Europa? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor men verkar inte vara många (om någon) som flyger riktig business ut från Arlanda.

1) Skulle jag tex kunna få in Ethiopian Airlines Dreamliner i Business till Rom eller Wien för att därifrån ta sig vidare till Tokyo? Då har jag i så fall fått in nytt flygbolag och ny flygplats.

Tittade även på http://star-alliance.innosked.com/ för att se vilka *A som flyger till/från Tokyo men blev inte jätteklok på sidan tyvärr då jag bara ser linjer som visar linjenätet. Ville gärna se vilken flygplanstyp som flyger sträckan så man kan klämma in så mycket wide-body som möjligt på den här resan och därmed öka chanserna för mer First class även om det innebär ett 2h hopp någonstans. Kikade därför i den här tråden Boka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor och den här tråden (som är uppdaterad juli 2015 Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien? | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor och till sist den här Vilka Star Alliance direktflyg mellan Europa och Sydostasien har förstaklass? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor men lyckas inte hitta någon som gjort en liknande bokning med "kravlista". Har inte tittat igenom HELA Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 13 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor ännu, så svaret kanske finns där.

2) Är det google som gäller och läsa rescensioner samt kolla flygbolagens hemsida flight för flight för att hitta flygplanstyp med First eller är det någon här som vet?

Med facit i hand nu så skulle jag nog även vilja flyga hem lite senare den 23/6 från Tokyo samt slippa London men vill (enligt allas åsikter här på forumet) INTE förlora ANA First.

3) Kan jag se Europaavgångar med ANA från Tokyo utan att behöva titta på flygplatsernas hemsida, som kräver att jag skriver in destination city? Den här var ganska bra men visar ju bara USA och inga flygplansmodeller.

Har förstått att det kan vara knepigt att hitta ANA First award-platser så ska inte krångla för mycket men har tillräckligt med poäng för att boka en till biljett med tex ANA TILL Tokyo och något annat bolag hem om det finns bättre kvällsavgångar mot europa med dessa och sedan avboka den jag har.

4) Har, trots att jag läst den här tråden Fast summa av bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor inte förstått beräkningen av skatter och avgifter. Räknas tex ARN-GOT-FRA-ICN-NRT som 1st enkelväg = 1078SEK + HND-LHR-ARN 1st enkelväg = + 1078kr + lite flygplatsavgifter någonstans = summan på 3056SEK som jag betalade. Om jag skulle flyga ARN-GOT-CPH-MUC-FRA-BKK-ICN-NRT skulle det då fortfarande bli 1078SEK och lika många EB-poäng?

5) Hur ska man veta sånt här Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 39 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor , på vilka flighter det serveras bäst mat och alla annan "konstig" (men nyttig) information?



Det här var allt för ikväll.... blev för spretigt att lägga alla frågor i respektive tråd (om det ens gått) så kör allt samlat här i "min" tråd istället.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Mina vänner som inte känt mig så länge säger:
Ok...eh...men.... går det inte direktflyg från Köpenhamn till Tokyo?

Mina vänner som känt mig länge säger:
Jaha och hur många mellanlandningar ska du ha den här gången då?

Som tur är har jag en förstående fru på det här området och efter lite diskussioner ikväll kom vi fram till att enda kravet på den här resan (hemifrån) är att jag måste vara hemma kl16 den 24/6 vilket i sin tur fick mig att börja fundera lite. Egentligen borde jag inte fundera så mycket men jag lider av en slags bokstavskombination i beslutsångest (vilket kan vara oerhört jobbigt!) och jag borde egentligen bara sätta mig ner, ta en fika och njuta av vad som komma skal. Det är ju ändå en riktigt nice rutt jag bokat. :)

Men i takt med att jag spenderar mer och mer tid här på forumet, letar bland trådar och läser så mycket jag orkar, så blir intresset större för det här med bokningar, rutter, flygplatser och flygplanstyper och jag har alltid varit nyfiken på nya kombinationer. Jag har ikväll kikat en del i [Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor för att se vad det finns på roliga(re) alternativ till det jag redan bokat.
Med roligare menar jag bättre/trevligare/roligare/bättre valuta för pengarna/poängen om man flyger business med något annat flygbolat än SAS från Arlanda. Hittade därför den här tråden Bästa Business class inom Europa? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor men verkar inte vara många (om någon) som flyger riktig business ut från Arlanda.

1) Skulle jag tex kunna få in Ethiopian Airlines Dreamliner i Business till Rom eller Wien för att därifrån ta sig vidare till Tokyo? Då har jag i så fall fått in nytt flygbolag och ny flygplats.

Tittade även på http://star-alliance.innosked.com/ för att se vilka *A som flyger till/från Tokyo men blev inte jätteklok på sidan tyvärr då jag bara ser linjer som visar linjenätet. Ville gärna se vilken flygplanstyp som flyger sträckan så man kan klämma in så mycket wide-body som möjligt på den här resan och därmed öka chanserna för mer First class även om det innebär ett 2h hopp någonstans. Kikade därför i den här tråden Boka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor och den här tråden (som är uppdaterad juli 2015 Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien? | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor och till sist den här Vilka Star Alliance direktflyg mellan Europa och Sydostasien har förstaklass? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor men lyckas inte hitta någon som gjort en liknande bokning med "kravlista". Har inte tittat igenom HELA Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 13 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor ännu, så svaret kanske finns där.

2) Är det google som gäller och läsa rescensioner samt kolla flygbolagens hemsida flight för flight för att hitta flygplanstyp med First eller är det någon här som vet?

Med facit i hand nu så skulle jag nog även vilja flyga hem lite senare den 23/6 från Tokyo samt slippa London men vill (enligt allas åsikter här på forumet) INTE förlora ANA First.

3) Kan jag se Europaavgångar med ANA från Tokyo utan att behöva titta på flygplatsernas hemsida, som kräver att jag skriver in destination city? Den här var ganska bra men visar ju bara USA och inga flygplansmodeller.

Har förstått att det kan vara knepigt att hitta ANA First award-platser så ska inte krångla för mycket men har tillräckligt med poäng för att boka en till biljett med tex ANA TILL Tokyo och något annat bolag hem om det finns bättre kvällsavgångar mot europa med dessa och sedan avboka den jag har.

4) Har, trots att jag läst den här tråden Fast summa av bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor inte förstått beräkningen av skatter och avgifter. Räknas tex ARN-GOT-FRA-ICN-NRT som 1st enkelväg = 1078SEK + HND-LHR-ARN 1st enkelväg = + 1078kr + lite flygplatsavgifter någonstans = summan på 3056SEK som jag betalade. Om jag skulle flyga ARN-GOT-CPH-MUC-FRA-BKK-ICN-NRT skulle det då fortfarande bli 1078SEK och lika många EB-poäng?

5) Hur ska man veta sånt här Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 39 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor , på vilka flighter det serveras bäst mat och alla annan "konstig" (men nyttig) information?



Det här var allt för ikväll.... blev för spretigt att lägga alla frågor i respektive tråd (om det ens gått) så kör allt samlat här i "min" tråd istället.
På 4an så stämmer det att bränsletillägget blir det du angivit, det är dock 7 flighter och du får max ha 8 flighter på en eurobonus bokning så du får svårt att komma hem. Att göra 4 flighter i Europa övergår mitt förstånd för att ta sig till Frankfurt. Det är inte på shorthaul som du kommer ha en bra resa utan den är longhaul där fokuset ska ligga, allt på vägen dit är bara transportsträcka.

Vad det gäller Ethiopian är det kanske möjligt att flyga till Rom och sen lufthansa till Frankfurt. Från Rom blir det svårt att hitta något till Asien med Star Alliance, om jag kommer ihåg rätt är det bara thai du har att välja på.

Vilken flygplanstyp som flyger vart är info som är svår att hitta, jag brukar memorera vad jag får upp när jag söker awards. Du kan ju söka på Tokyo till Amsterdam/Paris som exempel, då borde du få upp sökningar via olika hubar i Europa, dock inte flighter via LHR. Sök på avgångar till alla större städer i Europa så hittar du olika möjligheter. ANA F finns väl dock bara till Paris, London, Frankfurt om jag kommer ihåg rätt.
 

Gus

Medlem
Du får inte flyga till Asien via USA.
Ingen aning om vad det är för sökmotorer du pratar om. United.com och söka segment för segment är det som gäller för awards, finns guide för det i Star Alliance forumet.
Menar du att man ska använda sig utav multi-city sökfunktionen, eller verkligen knappa in segment för segment? Om det gäller det sistnämnda, hur vet man om bytestiden är godkänd? Jag menar, om jag tex hittar en resa med 40 minuters bytestid på FRA, godkänns det?
 
Toppen