Stockholm-San Francisco, rekommendationer?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Tomaten, 4 September 2011.

  1. Tomaten

    Tomaten Ny medlem

    Kommer att flyga Stockholm-SFO minst 1 gång/månad mellan januari-juni (och därefter något mer sällan i ytterliggare ca ett år), vilket flygbolag/vilken allians skulle ni rekommendera? Och vilka flygplatser skulle ni föredra att byta i? Hoppas kunna jobba en del under resorna så bra lounger är nödvändigt.

    Har haft status FB tidigare men undviker gärna CDG, så jag är öppen för att byta allians.

    Pris är av mindre betydelse (inom rimliga gränser). Flyger business class.
     
    Last edited: 4 September 2011
  2. Swiss via ZRH eller Lufthansa via MUC beroende på tidtabellerna. Undvik FRA, CDG och AMS.
     
  3. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    No brainer. British Airways via LHR.

    1. Du ska västerut. LHR T5 som är British Airways's egna terminal öppnad 2008 är trevlig. Kortast resväg.
    2. Bland dom bästa business loungerna i världen på T5. Finns tre att välja mellan.
    3. Mycket bra businessclass produkt. 747 till SFO med Upper Deck. Flat-bed som är en av dom bästa i C klass.
    4. Pris: kollade Januari 2012. 18,500 SEK t/r. Swiss vill ha 29,000 SAS 31,000.
    5. Du kommer nå Silver (OW Sapphire, global lounge access) och troligen Guld på British Airways innan våren är slut.
    6. Restider; du har 5 flighter om dan till LHR och sedan två direkt om dagen vidare till SFO.

    Ursäkta om jag låter otrevlig men något annat än British Airways i detta sammanhang vore puckat. Varför svänga neråt/österut i Europa, betala 30% mer, kanske flat-bed, tristare lounger samt längre resa?
     
    8 personer gillar detta.
  4. Singapore

    Singapore Medlem

    Ort:
    ESMQ / KLR
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är det där som kallas övertygande argumentation.
     
    1 person likes this.
  5. Enda minuset är väl BAs värdelösa miles redemption, men det kanske förbättras nu i och med förändringarna i bonusprogrammet (minns inte det nya namnet)?
     
  6. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm... British Airways:s lounge kommer inte ens i närheten av VS lounge på LHR, så där har du missat något! :) Men för all del, British Airways är trevliga de också!
     
  7. EricT

    EricT Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Givetvis är det British Airways som gäller.

    Jag reser bara med British Airways nuförtiden av den enkla anledningen att jag tycker att deras totala produkt är rejält överlägsen alla andra.Jag har skall jag säga provat det mesta när det gäller flygning och British Airways är de som levererar bäst.

    Du lär väl komma upp i guld snabbt, och då kan du använda First-loungen och den är väldigt bra.
     
    1 person likes this.
  8. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Nej du min vän det är du som har missat. Jag skrev "bland dom bästa". Virgin har bara en loungenivå, The Clubhouse, endast för UC pax eller VS Guld medlemmar medan British Airways har tre loungenivåer: Terraces/Galleries Club för Business/silver kort (Ja, dom är inte i närheten av VS Clubhouse), sedan har du Galleries First för British Airways Guld medlemmar och slutligen Concorde Room för F pax. Mao. Clubhouse är egentligen inte en business-lounge som sådan utan en unik lounge som endast finns på LHR T3. Övriga clubhouse (JFK, EWR etc) kommer inte i närheten. Vad jag vill säga är att jämförelsen mellan Clubhouse och Galleries Club är missvisande.
     
  9. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    You gotta know the system. Jag hittar alltid reward stolar med lite framförhållning och flexibilitet.
     
  10. Bamsefar

    Bamsefar Medlem

    I grund och botten gillar jag fortfarande British Airways, trots utmaningen med att försöka lösa in poängen man sparar på sig...

    Men just NU har de lite annorlunda utmaningar:
    * LHR T5 - det verkar vara lögn i h*lvete att komma genom flightconnection på under en timme. Jag måste rekommenderar minst 2 (två) timmar i connection time, oberoende av riktning.... Helt sjukt och vansinigt tokigt !
    * Att göra imigration i SFO kan gå fort, men min erfarenhet är att det går fortare på EWR eller ORD

    Dvs antingen kan man flyga direkt från ARN till USA (EWR eller ORD) och göra imigration och sedan hoppa vidare, eller så hoppar man till LHR tar T5 eländet och drar direkt till SFO och inser att man fastnar ibland i imigrationkön och i sämsta fall även tullkön...

    Jag skulle dock fortfarande välja British Airways. Trots ovanstående nackdelar, eftersom t.ex. SAS/Continental inte riktigt är på samma nivå under själva flygningen...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×