Ooooh, coooooolt! Det finns så mycket skojig info från olika myndigheter som man aldrig bara "råkar" hitta.
Finns det fler roliga och nördiga saker man borde känna till hos LFV?
Det finns mycket skojigt i flygarbibeln, AIP (Aeronautical Information Publication):
LFV - Luftfartsverket - tillhandahåller säkra, effektiva & miljöanpassade flygtrafiktjänster.
Här kan du exempelvis hitta inflygningsprocedurer för alla Sveriges flygplatser. Eller varför inte Arlandas taxivägar
http://www.lfv.se/AIP/AD/AD 2/ESSA/ES_AD_2_ESSA_2_6_en.pdf
Här finns flygväder i form av kartor, observationer (METAR) och prognoser (TAF):
LFV - Luftfartsverket - tillhandahåller säkra, effektiva & miljöanpassade flygtrafiktjänster.
Kan vara lite klurigt att förstå om man inte är Pilot/Flygledare/Meteorolog, men kika under "Kodnyckel" så hittar du förklaringar för alla koder.
Att propellerplanen inte dyker upp på radarn är väl en sak, men någon som vet varför MD-80 flygen inte kommer upp?
För SAS del är det bara Boeing 737 samt långflygplanen som kommer upp.
Precis som många andra äldre flygplan, saknar de ADS-B transponder.
Förklaring:
Man kan säga att det finns två typer av radartekniker.
Primärradar
Detta användes i stor utsträckning förr, men numer mest för militära anläggningar. En antenn skickar ut en signal med hög effekt, som via ett föremål (t ex ett flygplan) studsar tillbaka till antennen. På så vis kan man räkna ut föremålets position.
Fördelen med primärradarn är att man inte behöver någon utrustning i flygplanen. Nackdelar är stora uteffekter, dålig höjdangivelse mm.
Sekundärradar
Med hjälp av detta sker så gott som all flygledning idag. En antenn skickar, precis som primärradarn, ut en signal. I flygplanen sitter en transponder, som svarar tillbaka på denna signal. Är transpondern inte påslagen, syns inget eko. Det finns lite olika typer, de som berör civilflyget är:
- Mod A
Transpondern skickar ut en fyrsiffrig kod, som piloten fått av ATC och matat in i transpondern. Med hjälp av koden kan ATC matcha ett specifikt eko mot ett visst flygplan.
Det finns även koder som används vid olika onormala situationer.
7700 = Nödläge
7600 = Radiobortfall
7500 = Kapning
- Mod C
Mod C skickar, förutom den fyrsiffriga koden, även ut flygplanets tryckhöjd.
Tack vare detta kan flygplanen i kontrollerad luft även separeras i höjdled.
- Mod S
Mod S skickar även ut en ett för flygplanet unikt ID, som kan kopplas till en databas med registreringsbetäckningar.
Lägst Mod C är krav för att flyga inom kontrollerat luftrum i Sverige.
Det finns även nya typer av transpondrar, som inte alls behöver någon svepande markstation för att fungera. ADS-B är ett exempel på detta. Transpondern i flygplanet skickar ut planets position (som mottagits via GPS eller tröghetsnavigering), och denna kan omgivande flygplan ta emot.
Signalen är okrypterad och kan också tas emot på marken av nördar, som bygger en webbsida som ritar ut planen på en karta.
Någon radar är det egentligen inte, och det används inte av ATC för flygledning.