Senaste nytt

Stockholm radar

agehall

Medlem
Ooooh, coooooolt! Det finns så mycket skojig info från olika myndigheter som man aldrig bara "råkar" hitta.

Finns det fler roliga och nördiga saker man borde känna till hos LFV?
 

Jacob

Medlem
Att propellerplanen inte dyker upp på radarn är väl en sak, men någon som vet varför MD-80 flygen inte kommer upp?
För SAS del är det bara Boeing 737 samt långflygplanen som kommer upp.

Nu passerar förresten en Pakistan International Airlines Boeing 777-200ER över Stockholm på väg från Karachi i Pakistan till Toronto i Kanada.
 

Kristofer

Medlem
Ooooh, coooooolt! Det finns så mycket skojig info från olika myndigheter som man aldrig bara "råkar" hitta.

Finns det fler roliga och nördiga saker man borde känna till hos LFV?

Det finns mycket skojigt i flygarbibeln, AIP (Aeronautical Information Publication):
LFV - Luftfartsverket - tillhandahåller säkra, effektiva & miljöanpassade flygtrafiktjänster.

Här kan du exempelvis hitta inflygningsprocedurer för alla Sveriges flygplatser. Eller varför inte Arlandas taxivägar :)
http://www.lfv.se/AIP/AD/AD 2/ESSA/ES_AD_2_ESSA_2_6_en.pdf

Här finns flygväder i form av kartor, observationer (METAR) och prognoser (TAF): LFV - Luftfartsverket - tillhandahåller säkra, effektiva & miljöanpassade flygtrafiktjänster.
Kan vara lite klurigt att förstå om man inte är Pilot/Flygledare/Meteorolog, men kika under "Kodnyckel" så hittar du förklaringar för alla koder.


Att propellerplanen inte dyker upp på radarn är väl en sak, men någon som vet varför MD-80 flygen inte kommer upp?
För SAS del är det bara Boeing 737 samt långflygplanen som kommer upp.

Precis som många andra äldre flygplan, saknar de ADS-B transponder.

Förklaring:

Man kan säga att det finns två typer av radartekniker.

Primärradar
Detta användes i stor utsträckning förr, men numer mest för militära anläggningar. En antenn skickar ut en signal med hög effekt, som via ett föremål (t ex ett flygplan) studsar tillbaka till antennen. På så vis kan man räkna ut föremålets position.

Fördelen med primärradarn är att man inte behöver någon utrustning i flygplanen. Nackdelar är stora uteffekter, dålig höjdangivelse mm.


Sekundärradar
Med hjälp av detta sker så gott som all flygledning idag. En antenn skickar, precis som primärradarn, ut en signal. I flygplanen sitter en transponder, som svarar tillbaka på denna signal. Är transpondern inte påslagen, syns inget eko. Det finns lite olika typer, de som berör civilflyget är:

  • Mod A
    Transpondern skickar ut en fyrsiffrig kod, som piloten fått av ATC och matat in i transpondern. Med hjälp av koden kan ATC matcha ett specifikt eko mot ett visst flygplan.

    Det finns även koder som används vid olika onormala situationer.

    7700 = Nödläge
    7600 = Radiobortfall
    7500 = Kapning


  • Mod C
    Mod C skickar, förutom den fyrsiffriga koden, även ut flygplanets tryckhöjd.

    Tack vare detta kan flygplanen i kontrollerad luft även separeras i höjdled.

  • Mod S
    Mod S skickar även ut en ett för flygplanet unikt ID, som kan kopplas till en databas med registreringsbetäckningar.

Lägst Mod C är krav för att flyga inom kontrollerat luftrum i Sverige.



Det finns även nya typer av transpondrar, som inte alls behöver någon svepande markstation för att fungera. ADS-B är ett exempel på detta. Transpondern i flygplanet skickar ut planets position (som mottagits via GPS eller tröghetsnavigering), och denna kan omgivande flygplan ta emot.

Signalen är okrypterad och kan också tas emot på marken av nördar, som bygger en webbsida som ritar ut planen på en karta. :)

Någon radar är det egentligen inte, och det används inte av ATC för flygledning.
 

Lonelyflyer

Medlem
Otroligt intressant, satt igår eftermiddag och lyssnade på AMS torn, det är ju lite mer action neröver europa än på ARN en söndag. Lyssnade lite på ORD, där var det lite mer tjatter :)

Sen är det ju lite ballt med flightradar, jag följde med föräldrarna till stugan härom helgen, och de undrade vad det är för plan som de så ofta ser, så jag plockade fram flightradarappen och de visade sig att det går ganska mycket DY längs svenska fjällgränsen som ska norrut, och rätt som det var dök en Ethad airways på väg till JFK upp!
 

lnixon

Medlem
Det finns även nya typer av transpondrar, som inte alls behöver någon svepande markstation för att fungera. ADS-B är ett exempel på detta. Transpondern i flygplanet skickar ut planets position (som mottagits via GPS eller tröghetsnavigering), och denna kan omgivande flygplan ta emot.

Signalen är okrypterad och kan också tas emot på marken av nördar, som bygger en webbsida som ritar ut planen på en karta. :)

Den här nörden har också funderat på hur svårt det vore att bygga en ADS-B Out-sändare som skickar fejkade data. Vore det inte lite skoj med ett fantomplan som åker slalom mellan de riktiga planen i Mach 4?
 
Toppen