Senaste nytt

Stockholm-New York förstår inte sökresultat i Expertflyer

RickardG

Medlem
Nu till nästa puck - jag behöver boka ARN-CPH med SAS separat, för att sedan ta mig vidare med AC och har läst lite här på forumet om interline agreement och möjligheten att kunna checka in väskor hela vägen. Har jag förstått rätt så är det bästa att räkna med att det INTE går, även om det är inom samma allians. Frågan är då hur mycket tid jag behöver räkna med i CPH för att vara på den säkra sidan om jag måste hämta väskorna och göra ny incheckning (business på alla biljetter och EBG).
 

agehall

Medlem
Ja, räkna aldrig med att det går. Ibland går det men långt ifrån alltid.

Sedan är det egentligen inte uthämtande av väskor och incheckning du ska oroa dig för - det du verkligen ska oroa dig för är om ditt anslutningsflyg blir försenat och/eller inställt. Då är du rätt rökt när du inte har allt på en biljett.
 

Agö

Medlem
Nu till nästa puck - jag behöver boka ARN-CPH med SAS separat, för att sedan ta mig vidare med AC och har läst lite här på forumet om interline agreement och möjligheten att kunna checka in väskor hela vägen. Har jag förstått rätt så är det bästa att räkna med att det INTE går, även om det är inom samma allians. Frågan är då hur mycket tid jag behöver räkna med i CPH för att vara på den säkra sidan om jag måste hämta väskorna och göra ny incheckning (business på alla biljetter och EBG).
Det är väl sommartidtabell när du åker (augusti) så då har du väl inte så många valmöjligheter om du ska med Air Canada som väl går 12:15?
 

Agö

Medlem
Sedan är det egentligen inte uthämtande av väskor och incheckning du ska oroa dig för - det du verkligen ska oroa dig för är om ditt anslutningsflyg blir försenat och/eller inställt. Då är du rätt rökt när du inte har allt på en biljett.

Fast nu är det väl Kastrup vi talar om - flygplatsen där det kan ta 45 minuter att få sitt bagage om man har otur...
 

RickardG

Medlem
Det är väl sommartidtabell när du åker (augusti) så då har du väl inte så många valmöjligheter om du ska med Air Canada som väl går 12:15?
Jag ser fyra alternativ, som landar kl 7:25, 8:25, 10:20 eller 11:10. Jag åker med tomma väskor så vid en akutsituation kan jag överge bagaget. Det är väl som agehall skriver betydligt värre att missa flyget vidare.
 

Agö

Medlem
Jag ser fyra alternativ, som landar kl 7:25, 8:25, 10:20 eller 11:10. Jag åker med tomma väskor så vid en akutsituation kan jag överge bagaget. Det är väl som agehall skriver betydligt värre att missa flyget vidare.
Det är väl sunt förnuft som gäller då. Personligen skulle jag aldrig ta 10:20 eller 11:10 under ovan angivna förutsättningar. Du har väl tillgång till loungen om inte annat?
 

Agö

Medlem
Jag såg också att Air Canada kör kodat på avgången från Arlanda kl. 10:00 (som landar 11:10), AC9924 (SK1419). Men det är en annan femma.
 

RickardG

Medlem
Det är väl sunt förnuft som gäller då. Personligen skulle jag aldrig ta 10:20 eller 11:10 under ovan angivna förutsättningar. Du har väl tillgång till loungen om inte annat?
Jo men eftersom jag reser med barn försöker jag få ihop det med så korta ledtider som möjligt... Att slå ihop biljetter är väl inget som låter sig göras?
 

Agö

Medlem
Jo men eftersom jag reser med barn försöker jag få ihop det med så korta ledtider som möjligt... Att slå ihop biljetter är väl inget som låter sig göras?
Jag har inte själv barn men skulle nog resonera på rakt motsatt vis. Min tro är att det torde vara längre ledtider med barn, i synnerhet om du måste ut och checka in på nytt. Jag skulle hellre ta de två/tre extra timmarna och bita ihop än riskera att få en mycket tråkig start på resan. Men som sagt, allt handlar väl om hur riskavers du är.
 

Agö

Medlem
Du kan ju också räkna baklänges, dvs. börja med att ta reda på när Air Canada stänger incheckning av bagage på Kastrup för avgång 12:15. Sedan kan du laborera med diverse förseningsmoment (sent plan från Stockholm, stor fördröjning på bagage, osv.). Därifrån kan du nog göra en egen riskberäkning.
 
Toppen