Stockholm-Nagoya i augusti med Star Alliance

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Henry, 28 Juni 2012.

  1. Henry

    Henry Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej hej,

    Flyttar till Nagoya (NGO), Japan en sväng i höst och skall nu boka flygbiljett. Målet är att kreditera milesen till mitt A3-konto för att förhoppningsvis kunna komma upp i A3*G (förlåt!) efter hemresan. Är student så resan kommer göras i ekonomiklass.

    * Ankomst 29 eller 30 augusti. Gärna morgon eller dagtid (jag kan komma innan också, men då kommer jag behöva bo på hotell, vilket antagligen gör att det inte är lönt, även om biljetten är billigare)
    * Bokningsklass som ger 100% till A3 (se Aegean Airlines | Earn Miles )
    * Eventuell hemresa någon gång i januari, se nedan

    Jag hade tänkt att åka runt lite i asien efteråt och tror faktiskt inte att jag kommer åka hem från Nagoya, utan att jag stannar till i lite städer i asien först. Bör jag vänta med att boka hemresan, eller finns det biljetter som är ombokningsbara både när det gäller avreseort och datum? En tanke är också att det ofta är fördelaktigt att boka ToR, vilket gör att jag skulle kunna boka en returbiljett från Nagoya och att jag sedan får ta mig dit när det är dags att åka hem.

    Jag har själv kikat lite och det verkar som att SAS+Air China verkar vara ett hyfsat vettigt alternativ. Mellanlandning DUS/FRA & PEK i "rätt bokningsklasser" verkar gå loss på runt 7000 sek för enkel - någon som hittar något billigare?

    Tar även gärna emot tips på vettig resebyrå,

    Stort tack på förhand,
    Henry
     
  2. Om det är möjligt, försök att åka med Air Chinas ett års retur biljett i V klass.(Det ger 50% miles till Aegean Miles&Bonus)
    Det är ombokningsbar mot avgift och Air Chinas A330 som används mellan Stockholm-Beijing är inte så dålig som det var på Boeing B777.
    Det finns AVOD även i ekonomiklass på A330 plan.


    Air Chinas returbiljett till Nagoya från Stockholm

    STO-NGO T/R
    Flygbolag: Air China(CA)
    Fare basis: VKRBPXE
    Bokningsklass: V
    Kabinklass: Economy
    Pris: 3.710 SEK + skatter ca 2.300 SEK(för ARN-PEK-NGO t/r), totalt ca 6.000 SEK inkl. skatter.
    Min/Max stay: SU / 12 månader
    Stopover: 1 fri i Europa, 1 fri i Kina i varje riktning.
    Återbetaling: Ja, 100 EUR
    Ombokning: Ja, 80 EUR per gång

    Du kan flyga t ex så här:

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
     
  3. Synd att bmi inte är med Star Alliance längre. Annars hade jag rekommenderat att köpa miles där och boka bonusresa som Miles&Cash...
     
  4. Henry

    Henry Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Stort tack! Du har en öl att inkassera ifall jag dyker upp på någon BC-träff ;) Sjyst med stopovers, tänkte mig nog en vecka i Peking på hemresan. Har haft en del att stå i och har därför inte riktigt tagit tag i bokandet tills nu. Pratade med Expedia om att boka ditt förslag, men jag fick prata med någon sommarvikarie som hade noll koll på läget. Jag ville utgå från följande:

    Picture 7.jpg


    Dock så vill jag ju inte ha bokningsklass G när jag flyger SAS (vet dock att det är knepigt med codeshare) utan V, samt att jag var nyfiken på vad det skulle kosta att komma upp i någon av bokningsklasserna som ger 100% intjäning (Y, B, M, H, K, W, L). Hon menade dock att hon bara kan söka "Avreseort" samt "Destination" och därefter inte välja bokningsklass.

    Mitt andra önskemål var utresa den 25 augusti, stopover i FRA och sedan samma slutsträcka som i alternativet på bilden, det kunde hon heller inte få fram. Kan ju dock tänka mig att boka första segmentet själv med SAS ungdom, med utresa från FRA och hemresan till ARN, men jag vågar inte ens tänka på hur det samtalet skulle gå.

    Någon som sitter på tips på en resebyrå som kanske kan hjälpa till? Kanske blir det enklast om man knatar in på något kontor här i Stockholm. Alternativ 1 kanske kan bokas via Air Chinas egna hemsida dock.
     
  5. Henry

    Henry Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Efter otaliga felmeddelanden tror jag att jag fått fram två vettiga (?) förslag. Då ITA matrix inte blev glad när jag använder round trip så körde jag multi city med start i FRA. Fixar en enkel med SAS ungdom som ger 100% till A3 och stannar där några dagar.

    Förslag 1 - ger 50% intjäning till A3 (osäker på sista segmentet dock), ombokningskostnad på ~80 euro.
    Picture 8.png

    Förslag 2 - ger 100% intjäning till A3 samt har ingen ombokningskostnad. Sista segmentet bör även det ge 100%.
    Picture 9.jpg


    Prisskillnad cirka 3000 kr för cirka 6300 award miles känns som ett vettigt pris för den dyrare biljetten (som tar mig upp till A3*G) samt att ombokningen sker utan kostnad.

    Synpunkter på förslagen ovan? Visst borde flygstolen kunna boka denna mot 150 sek?
     

    Bifogade filer:

  6. Gärna en kanna té tack! ;)

    När det gäller Air China(CA) flight och kreditering till SAS EuroBonus gäller följande.

    Alltså CA L klass ger endast 25%. Om du vill ha 100% intjäning, måste du boka minst i K klass.
     
  7. Henry

    Henry Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Grönt te från Japan kanske går bra?

    Jag kommer kreditera till A3, där L ger 100%:
    Economy Class Y, B, M, H, K, W, L 100%
     
  8. Gärna Genmai cha, tack!

    OK, då förstår jag

    Men om du är beredd att betala 1.200 EUR för 100% intjänings skull, skulle jag rekommendera Turkish Airlines Economy Comfort class.
    http://www.businessclass.se/deals/3...rlines-fr-ryanair-ireland-7-860-sek-inkl.html
    Det kostar ca 9.400 SEK inkl. skatter för Stockholm-Istanbul-Tokyo t/r och mellan Istanbul-Tokyo är i Economy Comfort class.
    Ändring av biljett kostar 50 EUR per gång men då sitter du inte i Economy.

    Turkish Airlines Comfort Class_02.jpg Turkish Airlines Comfort Class_01.jpg
    (Foto av Turkish Airlines Multimedia)

    Du kan köpa Star Alliance Japan Airpass mellan Tokyo och Nagoya ditvägen(Airpassen gäller endast max 60 dagar), men om du är fräck kan du köpa två Star Alliance Japan Airpass. En kupong av varje.

     
    Last edited: 25 Juli 2012
    1 person likes this.
  9. Henry

    Henry Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Bra alternativ med sjyst hårdvara, men ser inte helt optimalt ut med mina resplaner.

    Det verkar som att stopover endast är tillåten i IST? Jag tänkte ta en stopover i PEK på hemvägen för att hinna se staden samt besöka Nordkorea. På ditvägen flyger jag gärna via FRA då jag tänkt hälsa på lite vänner. Men det är klart, kan man klämma in ARN-FRA-IST-NRT-NGO och NGO-NRT-PEK-IST-ARN med mina önskade stopovers så vore det ju väldigt intressant.
     
  10. Om du vill ha stopover både i Frankfurt(ditvägen) och i Beijing(hemvägen), så kostar biljetten ca 11.100 SEK inkl. skatter.
    Ditvägen i CA L klass(Lufthansa W klass) och hemvägen i CA K klass.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×