Senaste nytt

Stockholm med en 4,5-åring

Valley

Medlem
Hej,

Jag hade tänkt spendera en helg i början av oktober i vår vackra huvudstad ihop med min ena son. Tanken är att helgen skall handla om honom. Så jag är på jakt efter aktiviteter som passar en 4,5-åring, men som också en vuxen kan stå ut med. Mina tankar just nu är tekniska, polismuseet och spårvagnsmuseet. Jag skulle gärna till fotografiska men är inte helt hundra om det passar sonen. Vad har ni för tips?

Sen är ju frågan var man bor någonstans. Jag kan tänka mig lägga ut runt 4000 för två nätter. Det skall vara en grym frukostbuffe och de skall ha pannkakor, samt såklart bra läge.

Sista frågan, var tar man sin son för att äta. Jag funderade på Burgers & Lobsters, men om det är något jag inte tycker om är att stå i kö. Jag är på jakt efter bra mat, men inte den stiffaste fine dining man kan hitta. Hur är Zink Grill nuförtiden till exempel?

Som redan nämnts. Junibacken har alltid varit populärt hemma. Och så tekniska.
Grymmaste frukosten har jag fått på Såstaholm (Täby Kyrkby) men dessvärre faller det bort på läget.
 

Dr. Miles

Expert
Det skall mycket till för oss att röra på oss, tex en rolig båtfärd ;).
Svensk rolig eller norsk rolig?;)

Om ni reser med bil till Skansen och/eller Gröna Lund, är det bra att veta att Djurgårdsvägen stängs för vanlig trafik mellan 12:00 - 16:00 på lördagar, söndagar samt helger.
Till Vasamuseet, Junibacken, Nordiska Museet är det inga problem med bilen (dock kan det bli svårt att hitta parkering efter en viss tid på dagen).

Mer info om stängning av Djurgårdsvägen står här:
Stockholm Parkering -
Djurgardeninformation
 

kaktusen

Medlem
Här kommer några saker som mina barn älskade i yngre år. Både tjejen och killen. Jag har nog tillbringat tio gånger så mycket tid med kidsen än en vanlig farsa så de har blivit rätt mycket utflykter i stan. Jag gillar barn men hatar som OP de stora folkmassorna på begränsade ytor. Med tanke på att ditt barn är fem år gammal har jag fokuserat lite mer på kortare utflykter/alternativ.

Ett förslag är att ta med sparkcyklar till er båda. Det är kul, ni hinner se mer och barnet blir mindre trött.

Några alternativ faller bort pga folkmassor och annat:

Junibacken - Trevligt ställe men jag tycker det är för litet och det är alltid proppfullt. Dessutom dyrt för vad man får enligt min subjektiva mening.

Tom Tits - Jag har varit där några gånger och går inte dit igen ens under pistolhot. Egentligen ett fantastiskt ställe men det är alldeles för många människor på för små ytor. Att gå dit en dag är dyrt så många köper årskort vilket är prisvärt. Det innebär att många åker dit en för- eller eftermiddag och sitter med mobilen medan snorungarna, förlåt jag menar barnen, springer runt som galna. Jag generaliserar stort och säger även att klientelet som bor i Södertälje och dess närhet inte direkt är kärnfysiker med väluppfostrade barn. Stay away:)

Skansen - Jag älskar Skansen och har varit där väldigt många gånger. Blir nu snart bättre när min kompis tar över alla restauranger där:) Fantastiskt ställe. Räkna med en rolig men väldigt jobbig heldag med mycket promenad. Det låter som om du kan ta det en annan gång.

Av intresse(?):

Spårvägsmuseet - På Södermalm. En mindre ställe med tunnelbanevagnar och bussar. Finns även ett litet tåg som barnen kan åka på. Köp biljett direkt du kommer dit. Mina barn har alltid älskat detta ställe. Du kan enkelt gå igenom hela museet på en timme. Går även bra att stanna flera timmar. Tiden går fort:) Sällan mycket folk och även prisvärt.

Om det är fint väder sparkcyklar ni upp till Cafe Fåfängan som ligger 500 meter bort. Stället har tveklöst Stockholms absolut sämsta service och mest inkompetenta personal men utsikten går inte att slå då man ser hela staden och beroende på tidpunkt även färjorna till Finland. Ät för Guds skull någon annanstans:)

Fjäderholmarna - Vid bra väder. Inte så väldigt kul men det är en kort båttur från stan och barn brukar gilla båtar. Finns lite att see och maten är bra.

Polismuseet - Ett mindre museum som är perfekt för en femåring. En kort resa med buss eller spårvagn från stan ut mot Djurgården. Det finns en polisbil som barnen gillar och ett par våningar med olika saker om brottslighet. Härliga polisuniformer för barnen att prova. Vid 13-14 tiden, senast i alla fall, pratar en polis under 20 minuter och det brukar barnen gilla. Du går enkelt igenom museet på mindre än en timme. Museet ligger precis bredvid Tekniska, Sjöfarts och Etnografiska museet om du vill kombinera.

Vasamuseet - Gå på morgonen då är det sällan mycket folk. Speciellt inte efter sommaren. Trevligt museum som du kan göra så långt eller kort du vill. Vi brukade stanna en timme och de gillade barnen. Fin utsikt från restaurangen så att pappa kan ta ett glas vin och barnet en glass.

Naturhistoriska museet - Beror på vad ditt barn gillar men det är ett väldigt trevligt ställe. Stort men man kan välja ut delar och sedan kolla Cosmonova. Valar, hajar och de större vilda djuren brukar vara populära. Nedsidan är att museet ligger lite utanför byn även om kommunikationerna är utmärkta. Vi var nyligen där och de har just nu en trevlig utställning om dinosaurier. Kanske kan vara kul om ditt barn har sett Jurassic Park eller den nya Jurassic World:)

Båt - Gillar ditt barn båtar? Du kan en båttur runt stan vara ett alternativ. Kan vara rätt mycket folk men trevligt om det är fint väder plus att pappa får sig en öl för att orka med dagen.

Fjärilshuset - I Hagaparken nära stan och du kan då säga hej till Victoria och Daniel. Mindre museum som du går igenom snabbt. Just nu även en utställning om vithajar.

Skyview - Ett glasägg tar er sakta upp på utsidan av Globen ända upp till toppen. Fin utsikt, tar inte lång tid och är trevligt. Inte mycket folk. Ett kul och snabbt äventyr.

Humlegården - Om du vill ta paus en stund och låta barnet springa av sig i parken är detta perfekt. Man kan spela bandy, cykla på häftiga trehjulingar, gunga och mycket annat. Om du är i området är det trevligt att stanna till en stund.

Jag skäms lite över att jag hängde med barnen en timme på centralstationen när de var små. De gillade att kolla på tågen och kika vid växlingar etc. Vi brukade kombinera detta med övrig aktivitet i stan under helger. Stanna en halvtimme på stationen och sedan vidare. Ett litet besök på BR i Gallerian är väl även på sin plats. Kanske inköp av trevligt Lego som weekendpresent? Numera är Gallerian trevlig och inte en slumfest som för 20 år sedan.

Gällande hotell går det knappt att pricka fel. Vi har rest otroligt mycket med barnen och de tycker alltid det är kul att komma iväg. Om de bor i en stor villa med pool på stranden eller i tält brukar vara skitsamma. Välj ett hotell på läget. Om du vill ha pannkakor kan du komma hem till mig. Jag gör färska pannkakor till barnen varje morgon:)

Mycket tid kvar till oktober så hör av dig om du har funderingar.
 
Last edited:

trekker

Medlem
Jag skulle rekommendera Biz Apartments pa gardet att bo pa, de har valdigt fina lagenheter och ar perfekt nar man ar pa resa med barn. Frukosten dar var helt ok ocksa, kan dock inte komma ihag om de hade pannkakor. Det ar dock 20 minuter med bla buss in till city, dock alskade mina barn bussresan sa det blev en del av aventyret.
 
Toppen