Senaste nytt

Stockholm - Las Vegas sökes! [TÄVLING - Vinn ett par Bose QC35]

Brandten

Medlem
Det är jul/nyår när du ska åka och det mesta i award-väg är redan uppbokat sedan länge skulle jag gissa på. Väldigt svårt när du har fasta datum så nära nyårsafton.
Aha... och ajdå. Får väl bli CPH-LAS med Norwegian då. :D

Pusslet blir ju lite lättare om det nu stämmer som Tallinn sa när jag ringde de tidigare idag, att det är totalt 8 legs (vilket jag vet) men inte nödvändigtvis 4+4 (4 dit och 4 hem) utan att man kan flyga 6 dit och 2 hem. Någon som kan bekräfta att det stämmer?
 

palmen

Moderator
Aha... och ajdå. Får väl bli CPH-LAS med Norwegian då. :D

Pusslet blir ju lite lättare om det nu stämmer som Tallinn sa när jag ringde de tidigare idag, att det är totalt 8 legs (vilket jag vet) men inte nödvändigtvis 4+4 (4 dit och 4 hem) utan att man kan flyga 6 dit och 2 hem. Någon som kan bekräfta att det stämmer?
Ibland säger de 4+4 andra gånger så säger de att det inte behöver vara så. Det är med andra ord lite roulette vad som gäller när just du ringer. Från ADD kan du ta dig till Washington eller Toronto den 4e i business med Etiopian och landa den 5e på morgonen men sen kommer du inte vidare till Las Vegas i tid om du ska hinna göra något där den 5e.

Om du får boka fler legs på utresan skulle du kunna boka följande (krävs 5 legs samt att Lufthansa släpper platser på FRA-MEX) förutastt att de godkänner den backtrackingen som blir.

3 Januari
upload_2016-9-19_17-27-33.png


Vidare med LH498 FRA-MEX 13:30-18:15 (Här finns det dock 0 award i dagsläget)

Följande flighter sker 4e Januari
upload_2016-9-19_17-21-19.png

upload_2016-9-19_17-22-38.png
 

Ormen

Medlem
Mitt förslag (vet inte om det nämnts tidigare) är två separata bokningar för totalt 215/265k EB (beroende på om det blir F ledigt).

Såhär tänker jag:

Resa 1: Boka snarast ARN-FRA-BCN-BOG tur och retur i business. Finns tillgängligt alla aktuella dagar.
Tanken är sedan att knipa first med LH från FRA/MUC till GIG/GRU/EZE 2 veckor innan - brukar finnas gott om dessa awards. Från first-destinationen bokar du sedan business med Avianca till BOG (även dessa finns tillgängliga varje dag - vill du maximera legs kan du tom flyga t.ex ARN-FRA-EZE-GRU-BOG).

Resa 2: Boka snarast BOG-MEX tur och retur med Avianca. Finns tillgängligt alla dagar. Från MEX blir det vidare via SAL och IAH enl Palmens rek. På hemvägen hade jag slagit ett slag för att vänta i Las Vegas till 10/1 och sedan försökt boka Air Canada Rouge LAS-YYZ-MEX i business och hänvisat till att det inte finns några andra tillgängliga awards.. Kanske osannolikt att det fungerar och i sådana fall hade jag bokat LAS-IAH-ACA-MEX 9/1. IAH-ACA business, resten tyvärr ekonomi.

Tänker att resan slutar ungefär såhär men i nuläget bokas på detta vis. Reservation dock för att de surnar till på LAS-YYZ-MEX, men då finns det som sagt annat alternativ. F hem från GRU så du får både FCL i MUC och FCT i FRA.
 
Last edited:

Ormen

Medlem
Ah, läser nu tråden lite noggrannare (kanske skulle gjort det tidigare) och förstår att du allra helst vill lämna 8 jan. Då finns det så man kan åka exakt samma väg som på ditresan, dvs LAS-IAH-SAL-MEX. Dessvärre tidig morgonflight från LAS och då missar du mässans sista dag?

Ser också att du helst vill ha allt på samma bokning för att inte riskera förseningar etc. Positivt med mitt förslag är att du kommer vara väldigt flexibel med F-biljetterna och ev unna dig någon dag i Sydamerikansk stad för att försäkra dig om att inte missa connection.
 

Brandten

Medlem
Ja du @Ormen , efter att ha läst alla förslag och lagt väldigt många timmar själv på att leta så kan jag ju konstatera att det inte var så lätt det här på just de datumen jag ville åka. Ser mig därför tvungen att vara lite mer flexibel på datumen.

Efter min senaste resa till LAS (visserligen på betald biljett) så vill jag verkligen ha allt på samma bokning om det strular.
Mässan har ju samma innehåll alla dagar så jag kan tänka mig att anlända i LAS fram till och med 6/1 så tidigt som möjligt så har jag 6-7-8/1 på plats. Hemresa kan påbörjas sent 8/1 eller tidigt 9/1.

Från början tänkte jag att jag helst hade velat se så många nya element i bokningen som möjligt men det blev helt enkelt FÖR krångligt, dels med kombinationerna och för att leta reda på all information om tex 1h 10min räcker i BRU, eller hur lång tid som behövs mellan JFK och LGA osv. Om jag väl hittat något som funkar enligt United så kan man ge sig på att Tallinn inte kan boka så är jag tillbaka på ruta 1. Ska titta på föreslagna rutter igen så får vi se..... det är ju en stund till avresa så i värsta fall hoppar jag väl på CPH-BOS kärran som jag är nyfiken på igen.

Tack :)
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Kan du inte få in Air Chinas 5th freedom Montreal-Havanna på något vis, den brukar ha god tillgång i Business åtminstone på revenue, hittar den inte på United som award dock, men det kan ju ha med US<->Kubas förhållande att göra,
 

Ormen

Medlem
Vet inte om du tittat på att resa via Denver.. På ditresan finns biljett med Air Canada i business 1/1 (kanske lite i tidigaste laget) och Lufthansa 6/1 (kommer dock fram till Vegas på kvällen vilket väl är i senaste laget).

Hem ser det dock intressant ut. Finns plats till Munchen 8/1 kl. 16, kan connecta från LAS vid 10.30. Tillgängligheten i F ser också ganska god ut. Kan då flyga LAS-DEN-MUC-FRA-ARN. Alternativt finns det redan nu First-award med United som avgår DEN kl 13 9/1. Då rutt LAS-DEN-ORD-FRA-ARN.
Vet att United F inte är så mycket att hurra över, men man skulle ju kunna boka den nu och hoppas på byte till LH när det närmar sig, eller bestämma sig för att testa United Global F innan den försvinner..
 

Brandten

Medlem
Vet inte om du tittat på att resa via Denver.. På ditresan finns biljett med Air Canada i business 1/1 (kanske lite i tidigaste laget) och Lufthansa 6/1 (kommer dock fram till Vegas på kvällen vilket väl är i senaste laget).

Hem ser det dock intressant ut. Finns plats till Munchen 8/1 kl. 16, kan connecta från LAS vid 10.30. Tillgängligheten i F ser också ganska god ut. Kan då flyga LAS-DEN-MUC-FRA-ARN. Alternativt finns det redan nu First-award med United som avgår DEN kl 13 9/1. Då rutt LAS-DEN-ORD-FRA-ARN.
Vet att United F inte är så mycket att hurra över, men man skulle ju kunna boka den nu och hoppas på byte till LH när det närmar sig, eller bestämma sig för att testa United Global F innan den försvinner..


Har tittat från DEN också men anledningen att jag inte hittat något som passat är att jag bara letat Business Saver Award då det finns så få F alternativ till USA. Tänkte därmed boka en ren C-class resa. Utökar jag söket att inkludera First Saver Award så finns det bättre tillgänglighet på allt jag letat så jag får nog lägga lite extra poäng här. :)
 

Ormen

Medlem
Ah, ytterligare något jag missat alltså..

Routing via BOG tycker jag i sådana fall inte låter något vidare, det blir ju 140k poäng jmf 150 med F till Nord/Centralamerika. Men om du ändå är intresserad av denna resväg så skulle man ju kunna försöka få till 5 legs ut och 3 legs hem (ARN-BCN-BOG-SAL-IAH-LAS-DEN-MUC-ARN).

Om du istället bestämmer dig för att "bara" resa business och minimera restiden skulle man ju kunna satsa på utresa 4/1. ARN-ORD SK business - 3h på ORD, ORD-IAH UA business - 8h övernattning på IAH, morgonflyg IAH-LAS UA ekonomi - framme 09.00. Hem kan man ju då, för kort restid, boka LAS-DEN-MUC-ARN den 8/1.
Blir verkligen inget som sticker ut, men du är på plats större delen av mässan och har ok restid.
 
Toppen