Senaste nytt

Stockholm - Las Vegas sökes! [TÄVLING - Vinn ett par Bose QC35]

palmen

Moderator
Väldigt trevligt förslag och en hel del nya moment för min del! Vet man vad det kostar i poäng och tax (ca)?
Poängkostnaden borde bli 110k om de godkänner routingen, det är backtracking men borde inte vara några problem.
Skatter någon stans runt 3-4000 kronor (som med de flesta andra bonusresor). Det är alltid någon hundring dyrare att åka via London.
 
Väldigt trevligt förslag och en hel del nya moment för min del! Vet man vad det kostar i poäng och tax (ca)?


Noterat, tack för input! :)
Den kostar som en vanlig Star Alliance award från Europa-zonen till North & Central America-zonen, dvs 110 000 Eurobonuspoäng utan 2-4-1 voucher. Om din 2-4-1 voucher inte går ut snart tycker jag du ska spara den till en framtida dunderresa till Asien i förstaklass istället. Skatter och avgifter har jag ingen aning om.
 

palmen

Moderator
Grymt förslag @palmen ! Tack.
Var kanske lite för många SIN och B777 i förslaget samt att ARN-XXX leg fattas. Vill gärna ha med allt på samma bokning för att slippa strul med separata bokningar, förseningar och bagage. Undviker gärna hotellkostnader under resans gång även om jag förstår att det kan bli nödvändigt med något stopp.
Ska man åka First blir det mycket B777-300(ER), framförallt om man åker ANA. Är ju nästan bara A380, B747 och B777 som har First ombord (om man inte bokar Lufthansa). Det går som sagt att ta bort ett av hoppen till Jakarta på mitt förslag och då få in start och slut i Stockholm.
Det var dock väldigt dåligt med award paltser från Asien till USA under dina datum, enda jag hittade i First var den jag angav till Houston (sökte dock inte alla destinationer).
 

Brandten

Medlem
Den kostar som en vanlig Star Alliance award från Europa-zonen till North & Central America-zonen, dvs 110 000 Eurobonuspoäng utan 2-4-1 voucher. Om din 2-4-1 voucher inte går ut snart tycker jag du ska spara den till en framtida dunderresa till Asien i förstaklass istället. Skatter och avgifter har jag ingen aning om.

Min 2-4-1 går ut nästa år men jag kan lika gärna använda den då det kommer att trilla in 2st nya under första halvåret 2017.
 

Brandten

Medlem
Det är ju bara Lufthansa och United som flyger förstaklass mellan Europa och USA och United är ju inte särskilt bra så ska du åka förstaklass blir det bara Lufthansa kvar. Att åka en omväg via Asien blir väldigt dyrt poängmässigt och jag tycker att du ska spara förstaklassupplevelserna tills du har ett ärende till Sydostasien. Istället tycker jag det är mer prisvärt (poängmässigt) att försöka maximera en businessklassresa och besöka de bästa loungerna på vägen. Enligt den här tråden Business/Guld lounger värda att stanna extra tid i | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor skall följande Star Alliance-lounger vara mycket bra:

Istanbul: CIP Lounge
Zurich: Swiss Senator Lounge, E-gates
London Heathrow: Singapore Airlines Lounge och United Lounge
Los Angeles (LAX): Star Alliance Lounge, Tom Bradley International Terminal

Därför blir mitt förslag som följer (allting hittades med Uniteds sökmotor):
03 JAN ARN->IST 17:15 - 21:45 TK1796 Businessclass
Turkish Airlines bjuder på hotellövernattning, läs mer här: Turkish Airlines - Special Service Requests - turkishairlines.com . Du kan även testa att fråga i CIP Loungen om det går bra att övernatta där istället, men dom säger kanske nej.
Frukost i CIP Lounge

04 JAN IST->ZRH 08:05 - 10:20 TK1907 Businessclass
Besök Swiss Senator Lounge, E-gates
04 JAN ZRH->YUL 12:45 - 15:20 LX86 Businessclass
04 JAN YUL->LAS 18:55 - 21:36 AC1857 Ekonomiklass

Destination, Las Vegas
09 JAN LAS->LAX 10:29 - 11:38 UA5484 Ekonomiklass
Besök Star Alliance Lounge, Tom Bradley International Terminal
09 JAN LAX->LHR 16:50 - 11:25 UA923 Businessclass
Besök Singapore Airlines Lounge och Uniteds Lounge
09 JAN LHR->ZRH 13:45 - 16:35 LX333 Businessclass
Besök Swiss Senator Lounge, E-gates
09 JAN ZRH->ARN 19:35 - 21:50 SK1606 SAS Plus

Nu har jag äntligen fått några minuter över att reflektera över förslaget och komma med några kommentarer:

ARN-IST-ZRH
Jag har inga siffror på hur ofta TK flyger med riktiga businessclass stolar från ARN men de gånger jag varit ombord har det alltid varit seatblock.
Har besökt CIP tidigare och med risken att det blir ytterligare en seatblock flight till ZRH så KAN TK flygningarna kännas lite "tråliga" i sammanhanget och förutom fikat, nästan som en ekonomiflygning.

ZRH-YUL
Zürich har jag bara besökt en gång tidigare när vi flög hem från JNB men då var det aldrig snack om någon lounge så det ser jag mycket fram emot att få besöka. Swiss businessclass i B777 ser också RIKTIGT nice ut så ska i så fall bli trevligt att få testa. Montréal är också något nytt så testar gärna YUL och (jag antar) Maple Leaf Loungen?

YUL-LAS
5h i ekonomiklass med en A319 kommer kännas tungt när jag vet att jag betalat med business-poäng. Finns det alterantiv med ytterligare ett byte någonstans för att få C? Kan som sagt tänka mig att hoppa över IST för att "spara" några leg till YUL-xxx-xxx.

LAS-LAX
3,5h med United ekonomi har jag inga problem med och blir trevligt med ytterligare en ny flygplats och lounge!

LAX-LHR
Vet inte vad United har för businessclass på sina B777-200 och har sett blandade bilder/reviews på den. Är det relativt ny kabin så blir det säkert en trevlig flygning. LHR är inte på min bucket list då jag varit där många gånger inkl loungehoppings, men det kanske är ett måste för att få till det här ordentligt?

LHR-ARN
SK Plus behöver ingen närmare kommentar. Helt OK.

Som ni förstår var det ganska svårt att få till ovan kommentarer och "krav" i min initiala post då den skulle bli allt för lång.
Dessutom flödar ju inspirationen när ni kommer med era förslag och kommentarer. Är säkert på att det blir en riktigt nice resa! :)
 
Toppen