Senaste nytt

Stockholm-Boston-New York-Stockholm, ~10 nätter, BA, 6.650 SEK?

Alx

Medlem
Än har inga priser runt 4.500kr dykt upp under den valda perioden, men väl under 6tkr!

Jag var tydligen ensam om att önska mig stop-over och får nog vara tämligen nöjd med att på kort restid ändå styra oss mot de flygplanstyper som intresserar mig på longhaul.

Just nu gillar jag därför priset för STO-LHR-BOS med SK+VS och hem NYC-LHR-STO med VS+BA.

Visa bifogad bild 12539

Dit blir det isf VS relativt nya A330 och hem med B747 (som jag aldrig flugit tidigare).
Bokningsklasserna är vad de är, men vad jag kunnat läsa mig till skall Virgins Economy-produkt vara bland de bättre på longhaul?
Finns förslag på lämplig FFP vi bör ansluta till om det här skulle bokas?

VS är förvisso ett trevligt och ett lite "annorlunda" flygbolag. MEN utan tillgång till Clubhouse (loungen) skulle jag personligen inte betala många kronor extra, om ens några, för att få åka med VS. Ekonomiklass är alltid ekonomiklass och VS sticker inte ut servicemässigt i ekonomi jämfört någon annan (SAS, Icelandair och andra lågservicebolag undantagna).

6.600:- till New York behöver jag knappt betala från Malta som ändå ligger riktigt remote. Från ARN skulle jag helt klart vänta med att boka tills det blir billigare. Biljetter för 6.600:- kommer inte direkt att sticka iväg i pris... Varför så bråttom att boka?

FFP för vald resa är svårt eftersom VS än så länge inte ingår i någon allians. Kommer du att resa mer med VS så är deras program ett givet val med tanke på att de flyger långsträckorna i din resplan.
 

Concorde

Founding Member
Jag skulle passa mig för den kombinerade VS - BA turen på hemresan. VS landar på T3 och BA flyger till ARN från T5. 1h 30 min är tight och precis inom MCT. (Minimum Connection Time)
 
Jag skulle passa mig för den kombinerade VS - BA turen på hemresan. VS landar på T3 och BA flyger till ARN från T5. 1h 30 min är tight och precis inom MCT. (Minimum Connection Time)

Inga problem :) Jag flög SAS till London sen United till EWR o hade 1h 30 min byte! Vi landa 15 min sent och hann ändå :) Men de kanske var ren tur och bra service när dom lät oss gå förbi kön i säkerhetskontrollen :) Vi landa under rusningen vid 09:45
 

Valley

Medlem
Hej!

Nästa höst åker jag med familjen till USAs östkust: New England samt New York.
Pappa fyller 60 år, brorsan har aldrig varit över Atlanten och mamma blev biten på NYCs shopping förra våren. Vi tänkte flyga till Boston för att sedan bila mot Maine och/eller Cape Cod för hummerkalas.

Hummerkalas :)
Här kommer ett litet tips för Massachusetts om det skulle passa er resplan. "Lobster Barn" The Lobster Barn
Helt sagolikt.
 

Flandern

Medlem
Jag skulle rekommendera att stanna med OW och särskillt BAEC för denna gång.
Anledningarna är flera: det blir circa 35K avios till hushållskontot, man kan välja bland AY, BA, AA och skaffar man sig BA Visa kortet då har man en bra start på väg mot 2-4-1.
Billigaste jag hittade var en resa med AY/AA: 21804SEK.

Det var ett bra pris inom OW, men jag föredrar att flyga utan de båda stoppen på ditresan såsom i första inlägget. Jag är medlem i BAEC sen 1,5 år och skaffade Visa-kortet till en BA/QF Australien-resa förra året. Med ett snillrikt upplägg nästa höst skulle jag nog hoppa upp en nivå, men familjen är inte lika flygintresserad och har därför satt stopp för fler än ett stopp.

6.600:- till New York behöver jag knappt betala från Malta som ändå ligger riktigt remote. Från ARN skulle jag helt klart vänta med att boka tills det blir billigare. Biljetter för 6.600:- kommer inte direkt att sticka iväg i pris... Varför så bråttom att boka?

FFP för vald resa är svårt eftersom VS än så länge inte ingår i någon allians. Kommer du att resa mer med VS så är deras program ett givet val med tanke på att de flyger långsträckorna i din resplan.

Pappas fru är ovan vid att behöva vänta med planeringen. Jag väntade några veckor med att vända mig till forumet och er samlade expertis är sannolikt det enda som lyckats hålla henne från att ha bokat något på egen hand. Ni är med andra ord min enda legitima ursäkt till att vi väntar in ett bättre pris och resa. Jag är tacksam för varje svar under tiden, men i slutänden blir hela familjen nöjd. Så tack! :)

Hur står sig VS-economy mot BA/AAs? Kan jag hålla mig inom OW får mitt medlemskort kanske extra glans men som Palazzi hälsade hade Swiss både bättre pris och kvalitet på denna komfortnivå. Skulle det även gälla om jag håller mig till andra inom LH Group?

Jag skulle passa mig för den kombinerade VS - BA turen på hemresan. VS landar på T3 och BA flyger till ARN från T5. 1h 30 min är tight och precis inom MCT. (Minimum Connection Time)

Jag tror det fanns andra alternativ för hemresan. Hur lång transfertid rekommenderas för byte mellan terminalerna på LHR? 2-3h?

Hummerkalas :)
Här kommer ett litet tips för Massachusetts om det skulle passa er resplan. "Lobster Barn" The Lobster Barn
Helt sagolikt.

Jättefint tips! Vi gör definitivt ett stopp på väg mot Cape Cod. Tack!
 

Flandern

Medlem
Liten uppdatering.

Jag har fortfarande lyckats undvika boka, och är tacksam för det! Än så länge har jag inte funnit några intressanta alternativ under 5000SEK per person, men genom era goda råd och tålamod ser det definitivt ut som vi sparar pengar i vilket fall.

Här är några av de senaste alternativen efter fortsatta sökningar på ITA Matrix och BA.com ett par gånger i veckan under våren.

SAS+Virgin+BA, ~5200SEK p.p. Totalpris ~21k:

SAS Virgin BA.PNG

BA+AA+SAS, ~5400SEK p. p. Totalpris ~21,5k:

BA AA SAS.PNG

BA, ~5800SEK p.p. Totalpris ~23,5k:

BA.PNG

Jag gillar även fortsatt det "cleana" British Airways-alternativet. Främst för rimliga bytestider, minst ett hopp med Boeing 747 och poäng till mitt BAEC-konto. För en månad sedan var en likadan resa någon hundralapp billigare per person, men jag hoppas att biljetterna skall ner till ~21k-nivån. Är det en rimlig förhoppning skulle ni säga?
 

Dr. Miles

Expert
Jag gillar även fortsatt det "cleana" British Airways-alternativet. Främst för rimliga bytestider, minst ett hopp med Boeing 747 och poäng till mitt BAEC-konto. För en månad sedan var en likadan resa någon hundralapp billigare per person, men jag hoppas att biljetterna skall ner till ~21k-nivån. Är det en rimlig förhoppning skulle ni säga?
Från poängintjäningsperspektiv är British Airways bäst option. Om du har/skaffar familjekonto på British Airways Executive Club, kan du samla hela familjens avios.
 

Flandern

Medlem
Tror du priset kan komma att sjunka ytterligare på BA-alternativet? Är det någon idé att vänta längre om det är "British Airways All The Way" så att säga?
 
Toppen