Senaste nytt

Stockholm Arlanda flygplats godkänd för US pre-clearance

Moco

Medlem
SAS är väl mest rädda för ytterligare negativa förändringar av konkurrenssituationen. Global Entry är nog, som redan nämnt, ett bättre alternativ.
 

fcx

Medlem
För oss som börjar resan i Stockholm skulle pre clearance vara mycket trevligt, men jag har full förståelse för SAS argument att alla anslutningsflyg till Stockholm då pajar. Skulle man senarelägga USA-flygen blir de kanske inte heller så attraktiva.

Global Entry skulle vara mycket trevligt, men det berör ju bara då Svenskar, och dessutom bara de som reser till USA såpass ofta att det är värt besväret.
 
Om man flyger med SAS från ARN till EWR/ORD/LAX och sedan ska byta och flyga vidare med tex United inom USA så vore detta bra, då man skulle slippa gå igenom Imigration och checka in bagaget igen. Man skulle istället kunna gå direkt till nästa flyg, i princip väldigt snabba byten. Men jag tror dom flesta som flyger med SAS inte gör så utan har ORD/EWR/LAX som slutdestination, och då är det ju rent egoistoskt bättre för SAS att folk får köa efteråt, vid ankomst.
 

chazzie

Medlem
Fördelen är att det går att boka tightare connections när man landat i Amerika, nackdelen är att det blir besvärligare med anslutningsflyg på Svenska/Europeiska sidan.

Stating the obvious, men jag gillar att det går snabbare i USA, samtidigt som jag ofta ansluter inrikes vilket blir ett minus för mig.
 

Bryant

Medlem
Tiden tas ju ut i någonstans, så tjänar man så mycket tid?

Jag har bara negativa erfarenheter av pre-clearance. Aruba, det tog två timmar av köande innan vi var airside. Vi lämnade väskor, hämtade ut väskor, köade med väskor, köade till Imigration, köade när vi lämnade väskor osv.

Kan vara flygplatsbundet, men jag hade hellre köat väskfri i Imigration i USA.
 

ekf

Medlem
...vilket innebär att amerikansk, beväpnad personal kommer att...
Stämmer detta? Har svårt att riktigt se anledningen till att det skulle behövas. Händer det något så är det väl bara att stoppa alla avgående flyg, så är USAs säkerhet inte hotad...
 
Toppen