Senaste nytt

Stockholm Arlanda flygplats godkänd för US pre-clearance

RickardG

Medlem
Är det bara jag som tycker att det här är övervägande negativt? Längre tid för transfer, kan inte använda loungen i någon större utsträckning, antagligen dyrare för oss resenärer eftersom någon ska betala spektaklet, och köerna är nu rätt så korta i USA tack vare global entry, maskiner och en del andra flygplatser som har preclearence.
 

Kricka

Medlem
Jag ser pre-clearence som mycket positivt då jag vanligen reser via U.K. eller
Tyskland där den möjligheten inte finns. Mitt mål är vanligen Washington D.C.
där man brukar få vänta ett par timmar i kö. Tyvärr går ju SAS till Washington
från Köpenhamn så man får kanske ta ett byte i N.Y. istället för i Köpenhamn
om Sverige/Arlanda lyckas i förhandlingarna.

Global Entry gäller främst amerikanska medborgare men även en handful andra
länders medborgare, dock ej svenskar, men då den kö som tar hand om ameri-
kaner ändå är separat så vet jag inte om G.E. ger någon effekt på köerna för folk
från övriga delar av världen ?

Än så länge är det inte så många som har pre-clearence, nämligen, Aruba, Bahamas,
Bermuda, Canada (de flesta större flygplatserna), Dublin, Shannon och en flygplats i
U.A.E. varför fler möjligheter i Europa skulle vara ett lyft.
 

Dr. Miles

Expert
Är det bara jag som tycker att det här är övervägande negativt? Längre tid för transfer, kan inte använda loungen i någon större utsträckning, antagligen dyrare för oss resenärer eftersom någon ska betala spektaklet, och köerna är nu rätt så korta i USA tack vare global entry, maskiner och en del andra flygplatser som har preclearence.
När du landar till USA med vanligt flyg kan du inte heller använda någon lounge men totala väntetiden tror jag att minska, eller har jag missat något?
 

nota bene

Medlem
Som det funkar om man åker via Vancouver som har pre-clearance så består tullpassagen av att du väntar i ett rum för att identifiera ditt bagage på en monitor. Man behöver m.a.o inte plocka ut väskan och checka in den igen.
Fungerar på samma sätt på Shannon.

Jag måste säga att detta är ett enormt lyft bara man bygger det på ett smart sätt och har rätt mängd personal i förhållande till passagerarvolym så att löjliga köer undviks. Ett annat plus brukar vara att de amerikanska gränstjänstemän som jobbar brukar vara något mer glatt inställda (iaf på Shannon)...

Jag har egentligen en liten fråga angående tullning här. Hur fixar jag en broker när vi är i Sverige??? Lär ju vara knepigt att hitta någon med USA-tillstånd.
 

RickardG

Medlem
Jag ser pre-clearence som mycket positivt då jag vanligen reser via U.K. eller
Tyskland där den möjligheten inte finns. Mitt mål är vanligen Washington D.C.
där man brukar få vänta ett par timmar i kö. Tyvärr går ju SAS till Washington
från Köpenhamn så man får kanske ta ett byte i N.Y. istället för i Köpenhamn
om Sverige/Arlanda lyckas i förhandlingarna.

Global Entry gäller främst amerikanska medborgare men även en handful andra
länders medborgare, dock ej svenskar, men då den kö som tar hand om ameri-
kaner ändå är separat så vet jag inte om G.E. ger någon effekt på köerna för folk
från övriga delar av världen ?

Än så länge är det inte så många som har pre-clearence, nämligen, Aruba, Bahamas,
Bermuda, Canada (de flesta större flygplatserna), Dublin, Shannon och en flygplats i
U.A.E. varför fler möjligheter i Europa skulle vara ett lyft.
Jag tänkte att kombinationen av att global entry införs i fler länder, fler (andra än Arlanda) flygplatser får pre clearence och införande av automater skulle göra att köerna minskar drastiskt vid inträde till USA. I det perspektivet överväger nackdelarna att införa pre clearence på Arlanda fördelarna.
 
För alla er som undrar om det är amerikansk lag som gäller på andra sidan "gränsen" på Arlanda så är svaret nej. De kommer inte att vara beväpnade, svensk lag gäller osv. Det hela bygger på att du samarbetar och går med på att de gör de kontroller de behöver, annars släpper de helt enkelt inte genom dig.

Saxat från Wikipedia: "Since CBP does not have legal powers on foreign soil, passengers can only be detained for local laws by local authorities. A passenger can choose to abandon their flight and refuse search, and unlike in the United States, officers cannot search them. Most preclearance facilities have a sign explaining this. CBP Officers in the Preclearance Division are not armed while on foreign soil." (United States border preclearance - Wikipedia, the free encyclopedia
 

Jacob

Medlem
Ett annat plus brukar vara att de amerikanska gränstjänstemän som jobbar brukar vara något mer glatt inställda (iaf på Shannon)...
Det där stämmer faktiskt. Vet fler som sagt detsamma om den existerande US pre-clearance på Irland (som även finns i Dublin).

Den ganska tuffa amerikanska kulturen som man ibland kan möta vid immigration i USA brukar mattas något av när gränskontrollen flyttas utomlands och personalen mer anpassar sig efter den lokala kulturen.
 
Toppen