Ja fast jag antar att transfertiden kommer att bli längre om man måste ut och hämta sitt baggage ochvta det genom tullen för att sen passera en till säkerhetskontroll. Själv tycker jag att kötiderna på JFK och EWR har blivit betydligt kortare dom senaste gångerna jag varit där.Bästa är dock att Amsterdam också får, så att vi som flyger från LPI kan klara av gränskontrollen medens vi är i transfer. Bra användning av bytestiden!
Eftersom att KLM bara har tre avgångar/dag från Linköping, och man oftast åker med kärran 06.20 och sen vidare mot USA först vid 10-11 så är det oftast ändå 3-4 timmars väntetid på AMS. Men visst är det kanske onödigt och köerna over there kommer ju inte bli längre nu när så många länder får preclearance-möjligheter. Dessutom missar man ju kvalitetstid i Crown LoungenJa fast jag antar att transfertiden kommer att bli längre om man måste ut och hämta sitt baggage ochvta det genom tullen för att sen passera en till säkerhetskontroll. Själv tycker jag att kötiderna på JFK och EWR har blivit betydligt kortare dom senaste gångerna jag varit där.
Ur ett europeiskt perspektiv saknas uppenbart Tyskland, Frankrike, och Italien. Men även Köpenhamn, Zurich, Helsingfors och Wien.
Hur mycket extra kostar det här spektaklet då? Att stationera amerikansk personal på 10 europeiska flygplatser låter dyrt.
Som det funkar om man åker via Vancouver som har pre-clearance så består tullpassagen av att du väntar i ett rum för att identifiera ditt bagage på en monitor. Man behöver m.a.o inte plocka ut väskan och checka in den igen.Det är ju inte bara resenären utan även baggaget som ska kontrolleras, så jag tar för givet att åker man med anslutningsflyg någonstans ifrån ska baggaget plockas ut på Arlanda för kontroll av Amerikansk tull. Det kommer alltså inte som nu gå direkt till destinationen i USA.