Senaste nytt

Stockholm Arlanda flygplats godkänd för US pre-clearance

Homer

Medlem
Det är ju inte bara resenären utan även baggaget som ska kontrolleras, så jag tar för givet att åker man med anslutningsflyg någonstans ifrån ska baggaget plockas ut på Arlanda för kontroll av Amerikansk tull. Det kommer alltså inte som nu gå direkt till destinationen i USA.
 

anjak

Medlem
Hur mycket extra kostar det här spektaklet då? Att stationera amerikansk personal på 10 europeiska flygplatser låter dyrt. Ser ju heller inte ut som det är särskilt exklusivt eftersom det nu blir rätt många flygplatser med detta.
 

anjak

Medlem
Bästa är dock att Amsterdam också får, så att vi som flyger från LPI kan klara av gränskontrollen medens vi är i transfer. Bra användning av bytestiden!
Ja fast jag antar att transfertiden kommer att bli längre om man måste ut och hämta sitt baggage ochvta det genom tullen för att sen passera en till säkerhetskontroll. Själv tycker jag att kötiderna på JFK och EWR har blivit betydligt kortare dom senaste gångerna jag varit där.
 
Ja fast jag antar att transfertiden kommer att bli längre om man måste ut och hämta sitt baggage ochvta det genom tullen för att sen passera en till säkerhetskontroll. Själv tycker jag att kötiderna på JFK och EWR har blivit betydligt kortare dom senaste gångerna jag varit där.
Eftersom att KLM bara har tre avgångar/dag från Linköping, och man oftast åker med kärran 06.20 och sen vidare mot USA först vid 10-11 så är det oftast ändå 3-4 timmars väntetid på AMS. Men visst är det kanske onödigt och köerna over there kommer ju inte bli längre nu när så många länder får preclearance-möjligheter. Dessutom missar man ju kvalitetstid i Crown Loungen :)
 

Xilan

Medlem
Grattis Arlanda!
Låt oss hoppas att detta leder till ett uppsving för USA-trafiken från Sverige.
 

Alf

Medlem
Ett positivt beslut. Jag kommer hellre en timme tidigare till Arlanda och klarar av proceduren än jag köar i USA när man är trött efter resan.
 

JWD

Medlem
Ur ett europeiskt perspektiv saknas uppenbart Tyskland, Frankrike, och Italien. Men även Köpenhamn, Zurich, Helsingfors och Wien.

Jag har för mig att både de tyska och franska myndigheterna har sagt nej till att ha amerikansk personal som myndighetsutövar på egen mark. Nu kan jag ju mycket möjligt ha fel också. Men det skulle ju kunna vara en naturlig förklaring, men varför Kastrup inte är med på listan tycker jag är lite konstigt när både ARN och OSL är det.
 

Layzedad

Medlem
Det är ju inte bara resenären utan även baggaget som ska kontrolleras, så jag tar för givet att åker man med anslutningsflyg någonstans ifrån ska baggaget plockas ut på Arlanda för kontroll av Amerikansk tull. Det kommer alltså inte som nu gå direkt till destinationen i USA.
Som det funkar om man åker via Vancouver som har pre-clearance så består tullpassagen av att du väntar i ett rum för att identifiera ditt bagage på en monitor. Man behöver m.a.o inte plocka ut väskan och checka in den igen.
Den intressanta frågan är vad som händer om man försöker smuggla in något, blir det orange jump-suit med tillhörande svart huva av den beväpnade amerikanska personalen och vidare befodran till ett amerikanskt fängelse?
 
Toppen