Senaste nytt

Stockholm Arlanda flygplats godkänd för US pre-clearance

JonasK

Medlem
Som det funkar om man åker via Vancouver som har pre-clearance så består tullpassagen av att du väntar i ett rum för att identifiera ditt bagage på en monitor. Man behöver m.a.o inte plocka ut väskan och checka in den igen.
Den intressanta frågan är vad som händer om man försöker smuggla in något, blir det orange jump-suit med tillhörande svart huva av den beväpnade amerikanska personalen och vidare befodran till ett amerikanskt fängelse?
Tvivlar starkt på svenska myndigheter skulle tillåta något sådant på svensk mark. Blir väl antagligen att man överlämnas till svensk polis om dom t ex hittar narkotika.
 

AABack2ARN

Medlem
En fundering på hur detta med baggageutlämning i USA kommer fungera i samband med pre-clearance.

Jag har bara flugit pre-cleared med BA1 och därmed landat på JFK T7. Den terminalen har en liten del för inrikes ankomster inklusive ett baggageutlämningsband som ligger utanför tullområdet.

När SAS flyger exempelvis till Chicago eller Los Angeles landar väl dessa flygplan vid de internationella terminalerna (T5 respektive TBIT)? Att man kan leda om passagerarna så att passkontrollen undviks tvivlar jag inte en sekund på men finns det verkligen baggageutlämningsband som ligger efter tullfiltret i dessa terminaler? Jag kan tänka mig att man skulle kunna använda baggagebanden som finns i anslutning till återincheckningen men det känns inte så praktiskt.

När tex American eller United landar pre-cleared på dessa flygplatser kan de helt enkelt använda sig av sina normala terminaler men SAS och en del andra utländska bolag avgår också från de internationella terminalerna så det blir lite omständigt om SAS från Arlanda landar i ORD T1 och SAS från Köpenhamn landar i ORD T5 men bägge planen går från T5.

Någon som vet hur detta kommer fungera?
 

agehall

Medlem
Tvivlar starkt på svenska myndigheter skulle tillåta något sådant på svensk mark. Blir väl antagligen att man överlämnas till svensk polis om dom t ex hittar narkotika.
Nej, det lär inte hända. Amerikanarna föredrar ju Bromma när de ska hämta upp sina fångar, så på Arlanda lär man ju gå säker! ;)

Någon som vet hur detta kommer fungera?
Jag förutsätter att de antingen får lända på en inrikesterminal eller att det finns möjlighet att undvika både tull och immigration på de nuvarande terminalerna. Jag kommer troligen att passera ORD T5 om ett par veckor, ska passa på att kika lite närmare då om det ser ut att finnas några smitvägar de kan utnyttja.
 

AABack2ARN

Medlem
Att de kan leda oss passagerare genom terminalen och ut på gatan utan att passera vare sig pass eller tullkontroll tvivlar jag inte alls på. Men att lämna ut baggage kräver ju dock lite mer yta och maskineri för att fungera (om de inte bara drar fram en lastvagn :)).
 

Hachans

Medlem
Nej, det lär inte hända. Amerikanarna föredrar ju Bromma när de ska hämta upp sina fångar, så på Arlanda lär man ju gå säker! ;)


Jag förutsätter att de antingen får lända på en inrikesterminal eller att det finns möjlighet att undvika både tull och immigration på de nuvarande terminalerna. Jag kommer troligen att passera ORD T5 om ett par veckor, ska passa på att kika lite närmare då om det ser ut att finnas några smitvägar de kan utnyttja.

Jag tror lösningen i värsta fall stavas buss... :) Att skicka folk från "fel" terminal till rätt är ju inte helt ovanligt.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror lösningen i värsta fall stavas buss... :) Att skicka folk från "fel" terminal till rätt är ju inte helt ovanligt.

Mmm och blir det så blir det också ganska tydligt att USAs intresse i detta är inte huvudsakligen att göra resan bekvämare för oss resenärer utan säkerställa att man motar bort skurkarna innan de ens går ombord på planet. Sedan kanske det dessutom finns ett ekonomiskt intresse i detta..?
 

Hachans

Medlem
Syftet med pre-clearance har aldrig varit att göra det lätt för resenärerna, utan det har varit ett sätt att stoppa ej önskvärda personer redan innan de kommit till USA och där kostar resurser. Men man marknadsför det som en bra grej för resenärerna. Och det kanske det blir för de flesta. Jag tror inte mottagningen av konceptet varit lika bra om man sålt in det med amerikansk gränskontroll (inklusive beväpnad personal?) i medierna.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag kan notera att Aer Lingus landar på och avgår från Chicago O'Hare Terminal 5 (internationella terminalen). Eftersom de har pre clearance i Dublin kan man anta att det finns något relativt smidigt sätt att få ut baggaget efter tullen. Men jag kan likväl inte påminna mig om att jag sett några sådana faciliteteter...
 
Toppen