Senaste nytt

"Stickprovskontroll" Arlanda T5

rvarttinen

Medlem
Har också råkat ut för detta, periodvis. Det kan flera resor när det inte piper alls ... för att sedan följas av en svit resor det det piper varje gång (!). Både inrikes och när jag rest längre sträckor ...
 

thh

Medlem
Sist när den pep för en slumpvis kontroll (antar jag) sa hon som stod där "Det var nog bara ett misstag, gå igenom igen" och sedan fick jag gå vidare. Jag tror att de drog något över min väska i mitten av 2015 och testade för explosiva ämnet (och med min kontakt till nitroglycerin var jag faktiskt lite orolig men den var negativ).
 

E.K

Medlem
Mina erfarenheter och observationer säger att man oftare blir extrakontrollerad om man använder Fasttrack.
Det beror helt enkelt på att det inte är så många som har tillgång till det, och då har man all tid världen till att kontrollera lite extra.
Nästa gång ni råkar hamna i den långa kön så snegla bort till Fasttracken så ska ni allt se att det piper ovanligt mycket där.
 

kaktusen

Medlem
För att sammanfatta det hela så tror du inte att det existerar en "stickprovskontroll" på Arlanda T5. När du, eller någon annan som ser "misstänksam" ut, går genom kontrollen så trycker då personalen på en knapp manuellt och kontroll sker. Och eftersom du tydligen ser "misstänksam" ut så trycker man alltid på knappen.

Dat kan ju inte vara kopplat till ditt pass utan om det nu är så att man verkligen vill kolla dig så sker det enligt sannolikheten för att någon trycker på en knapp. Korrekt uppfattat?
 

Tur-Ture

Medlem
Som jag skrev i första inlägget, jag vet inte vad jag ska tro.
Jag tror inte någon trycker på en knapp men 100% utfall på 14ggr...och när dom idag bad mig gå igenom en gång till och det pep då.
(tycker jag har Svenson utseende, utan skägg)

Jag tar på mig foliehatten och jag funderar vidare.
 

Walter

Medlem
Mina glasögon triggar metaldetektorn på arn fasttrack t4. Efter två-tre gånger började jag ta av de och pipen slutade. Flyger en del och det är bara på arn glasögonen får igång pipandet.
 
A

Aurora

Guest
Hvor er knappen for manuell override på metalldetektorens random choice? I've always wondered.
Er den lokalisert ved siden av knappen for chemtrails i cockpit?
 
Toppen