Stays värda mer än Nights - Varför ?

Diskussion i 'Hotell' startad av Valley, 22 Augusti 2013.

1. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan då inte begripa hur man resonerar för att komma fram till något dylikt när det gäller villkor för uppgraderingar.
    Egentligen skulle man vara så elak att man istället för att boka 1 x 2-3 nätter istället göra 2-3 separata bokningar med ut- och incheckning varje dag.

Någon som vet eller fått en förklaring ?

2. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är många som gör så. Måste varaolika hotell dock, men vissa gör bokning A-B-A-B etc för att få ihop tillräckligt med stays. Garanterat flera på detta forum som gör. :)

3. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Man får oftast rabatt på priset ju fler dagar man bor. Skillnaden i nights vs. stays belyser väl ungefär hur mycket rabatt man kan få.

4. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nja, ibland går priset upp. Det är inte helt ovanligt att hotell tar den dyraste natten och applicerar detta pris på alla nätter tycker jag.

5. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag trodde det ett tag om SPG, tills jag började titta noggrannare. De verkar ha ett dagspris (baserad på någon hemlig supply/demand + historiska värden) som de sedan genererar ett medel-dagspris och sätter det för alla nätter. Sedan är det en annan algoritm som eventuellt applicerar rabatt på det priset.

6. Hilton inom Europa är notoriska med det Agehall beskriver. Ofta delar jag upp min bokning i flera olika om jag ser detta. I USA visar om om priset går upp eller ner under vistelsen.

7. Sakoz

Sakoz Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Instämmer med Agehall och Senator.
    I början av året när jag var i Singapore, bokade jag Hilton med 3 separata bokningar i följd,
    2 nätter prepaid, 1 bonus natt, 3 nätter med någon mindre penalty vid avbokning.
    Det blev absolut billigare än att boka 5-6 nätter i en bokning. Tog då även hänsyn till HHonors bonus bokningen.

8. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Speaking of which - finns det någon site som kan gräva fram pris/natt hos hilton? Det är ju lite småjobbigt att gå igenom själv om man ska bo ett par nätter...

9. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tänker du på någon site där du kan se vad varje natt kostar, och inte få allt som ett genomsnitt/natt ?
    Då vet jag att det finns en sådan. Var via min gamla e-Postadress medlem på en sådan. En tysk resesite.

Tror jag kan få fram namnet via min rasade lap top om du vill

10. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Exakt Valley, jag vill se vad det skulle kosta om man bokade 10x1 natt istället för 1x10 nätter. Då kan man ju enklare jämföra vad det kostar tycker jag.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!