Statusmatchning A3 -> TK

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Gearup, 21 Januari 2016.

1. Gearup

Gearup Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!
    Har någon hört talas tidigare om regler att man måste ha minst 2 månader kvar på sitt guldkort för att kunna söka statusmatchning till ett annat flygbolag? Blev så förvånad när jag fick detta som svar från TK och funderar på vad man kan göra för att försöka lösa situationen.
    Några förslag?

Gear Up

2. gnisten

gnisten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om du har A3 så gick din kvalificeringsperiod antagligen ut 2015-11-24. Det har den gjort för mig och säkert
    många andra. På ditt kort står det då antagligen 2016-01-24. Hade du inte kvalificerat för en ny ettårsperiod
    per 2015-11-24, vilket du ju uppenbarligen inte har, så har du ingen guld status.
    Tror faktiskt inte att det går att lösa på något sätt baserat på att mitt antagande ovan är riktigt.

3. DrKlas

DrKlas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flyg mer! Eller försök matcha till Air Berlin och sedan därifrån till Turkish.

Smuffe gillar detta.
  4. Gearup

Gearup Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enligt TK ville de ha en bild på kortet som att det var det som var gällande. Men det blir väl så att man får hitta lite fina poängindrivande flygningar. Känns ju rätt värdelöst att matcha någonting från silver liksom :D

5. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Air Berlin Gold matchas inte då de endast matchar Oneworld Emerald. För övrigt har Turkish Airlines slutat med statusmatchningar. Numera får man en challenge. 15000 miles + en TK flygning på fyra månader så får man behålla kortet i ett år. Kommer man upp i 25000 så år man behålla kortet i två år.

Smuffe och Jakob Österberg gillar detta.
  6. Svante

Svante Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det har ju skrivits mycket senaste tiden om att Air Berlin matchar till sitt Guld mot EBG, så förstår inte vad du menar Jonas C...

7. TK matchar inte One World "Guld" bara " Diamond".

8. Svante

Svante Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja men tolkar det som att Gearup har ett guld hos A3 och vill få det matchat (då han uppenbarligen förlorar statusen där snart)! Då han gick bet hos TK kunde han ju pröva hos Air Berlin.

9. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns nog inga skrivna regler om hur detta ska gå till och det är ju knappast en rättighet att få statusmatcha. Jag har full förståelse för att TK inte vill matcha statusar som håller på att gå ut.

Mitt tips är att istället flyga mer så du tjänar in statusen - det går nog rätt fort om du reser lite.

Vilka statusnivåer pratar du om? Oneworld använder inte dessa beteckningar för att beskriva nivåerna i alliansen. AirBerlin använder Gold, men inte Diamond.

Smuffe gillar detta.
  10. Notera citationstecknen " "

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!