Senaste nytt

Statusjakt - de gyllene handbojorna

Intressant att höra att fler tänkt på hur styrd man blir som konsument genom poäng och status belöningar. @agehall har ju rätt i att när man reser mycket så blir det lättare att avstå från poängjakten. För mig är nog det viktigaste att slippa stå i kö, och jag tar gärna ett boutique hotel istället för de stora kedjorna där det passar.
Man kan ju också göra poängjakten och status-resandet (dricka skumpa i lounger etc) till en kul men dyr hobby! Som att ha fin båt, fritidshus att renovera eller en häst att sköta om :)

Edit: fast kanske en lite nördigare hobby...
 

mjulven

Medlem
Det beror ju som vanligt på vad man är ute efter. Jag är ute efter sätt att optimera och göra mina resor billigare och nödvändigtvis inte komforten. Efter att ha börja hänga här kan jag konstatera att genom att köra 3 long hauls/år inom Star Alliance så kan jag via SAS amex komma upp i *G samtidigt som jag drar in poäng för att använda till kommande resor. Detta kombinerat med SAS now or never kampanj har gjort att jag under min kvallifieringsperiod kommer upp i *G för det fashionabla priset av ca 13 kkr och får således lite trevligare resor. Dessutom torde jag i snitt vartannat år komma upp i en sådan mängd poäng att man istället kan använda sin poäng för att flyga businessclass. Förr om åren kunde jag lägga ut 13 kkr på 2 resor i ekonomi vilket gör att mitt nuvarande resmönster har gjort att jag kan flyga en gång till per år och dessutom få tillgång till lounge, ett självklart val.

När det gäller hotell är jag i ärlighetens namn lite mer tveksam. Jag skulle förmodligen kunna komma upp i Best Western Platinum via jobbresor (där jag åker bil/tåg). Men mervärdet där ser jag inte riktigt. Uppgraderade rum är förvisso trevligt och något jag varit med om ett par gånger ändå. Men det är inget som gör min vistelse så pass mycket bättre. Jag kör på hotels.com istället och bryter mot många budord här. Men när jag kör tjänsteresor bokar jag även på mitt konto åt 2 kollegor, så jag kommer ju upp i 4-5 gratisnätter per år på kanske 15 dagars eget resande vilket får ses som dugligt och gör att jag istället håller mig till annorlunda Boutiquehotell istället.
 
Det blir väldigt mycket status jakt på forummet tycker jag. Själv så använder jag mina medlemskap i de olika programmen bara för att få miles som jag kan använda till resande. Jag betalar alla mina resor själv (self employed) och då kan jag få var 4e resa som en bonus resa. Gör väldigt mycket på ett år. Jag använder en lounge var 5e resa skulle jag tro, väldigt tråkiga ställen, finns massor av trevliga små barer eller restauranter som man kan gå till istället.
När det gäller hotell så är jag bara med i ett program och där fattar jag inte vad det är för nytta alls (by invitation only, Four season).
Jag uppskattar att resa bra, att få en bra deal, men snabbaste och enklast går före alliance eller flygbolag. Jag kan inte komma på när jag fick en perk som var så bra att jag vill absolut behålla status hos ett bolag.
 

nota bene

Medlem
@Erik på vift . Jag hade samma uppfattning som du vad gäller hotellprogram för några år sedan. Dock med top tier på t.ex. Hilton, SPG (och vad jag har hört - IC) får du ganska trevliga uppgraderingar till sviter eller större rum, och frukost etc. som statusförmån. Speciellt frukost kan spara ett antal hundralappar per natt, om man nu äter den!

Vad gäller flyg tror jag mycket beror på om man reser i jobb eller privat, samt hur pressat schema man har. Dessutom om man alltid åker i C/F finns det betydligt färre anledningar att jaga status (men den lär komma ganska snabbt!). Vill minnas att från statistiktråden detta år är det ganska få med 200k+ miles här på forumet [även om flera av våra HON och andra som reser 200+ inte postat], och det kan göra en stor skillnad. Jag har märkt att jag blir mindre och mindre benägen att ta omvägar utan anledning - dessutom med status på samtliga allianser ger det numera många möjligheter som inte tidigare fanns.
 

Andreaszan

Medlem
För egen del trumfas fåfängan endast av snålheten. Dvs jag flyger alltid Norwegian til London, annars SAS på skandinavien om det inte er mycket dyrere enn Norwegian. Har EBD vilket jag värderar högt, båda fast-track och lounge på Kastrup. Fikk även BAEC Gold efter et par-tre heftiga semestrar men har sedan jag fikk det inte passerat LHR utan C-billett så det ger meg NOLL värde.

Mina prioriteringar när jag bokar resa er en kombo av dirkteflight & pris på shorthaul, och restid/komfort på longhaul. Skulle t.ex aldri flyga annat enn Emirates direkt til Dubai, men til LAX/LAS flyger jag gärna med LH för F-klass upplevelsen...Norwegian direkt til LAX frister inte så lenge jag har möjlighet til LH...
 

johhenrik

Medlem
Fikk även BAEC Gold efter et par-tre heftiga semestrar men har sedan jag fikk det inte passerat LHR utan C-billett så det ger meg NOLL värde.
Personligen tycker jag tillgång till Oneworlds First Class lounger ger en hel del, trots att jag reser övervägande i business. Så jag håller inte med om NOLL värde. Men visst, har man inte tid i loungen så kanske det stämmer.
 

trekker

Medlem
Personligen tycker jag tillgång till Oneworlds First Class lounger ger en hel del, trots att jag reser övervägande i business. Så jag håller inte med om NOLL värde. Men visst, har man inte tid i loungen så kanske det stämmer.
Det absolut basta med Galleries First jamfort med Galleries Club ar ju att man kan for riktig mat hela dagen. Om jag inte minns fel kom den lagade maten inte ut forrens efter kl 18 nar jag brukade vara i Club pa T3 pa LHR. Nu kan man ju kanske diskutera om det ar vart pengarna for att jaga Gold bara for detta da man ju faktist kan ata utanfor loungen.
 

NotRyan

Medlem
Vet inte om det är någon "officiell" ändring men hela det här året har det inte varit några som helst problem att ta fast track. Varken ut genom passkontroll vid ankomst eller in vid avgång. Jag har visat mitt EBD varje gång och det har bara varit - välkommen.
Med Thais fasttrack TROR jag @Dr. Miles menade den dedikerade vid First/Business incheckningen rad A. Det är möjligt att det går i den allmänna fasttracken som övriga bolag använder?
 

Lynx

Medlem
Med Thais fasttrack TROR jag @Dr. Miles menade den dedikerade vid First/Business incheckningen rad A. Det är möjligt att det går i den allmänna fasttracken som övriga bolag använder?

Handlade det inte om fast track vid ankomst? Har testat två gånger som *G - ena gången gick det (ingen kö) och andra gången gick det inte (kö)
 
Toppen