Senaste nytt

Statusförmåner på Air Berlin

Homer

Medlem
AB Sapphire erbjuds gratis mittsätesblockering Hold Seat Free och val av "XL seats" (säten vid nödutgångar etc.),
det ska även Sapphire från andra OW bolag få om de ringer.
Your benefits - airberlin.com

Deras egna Platinum/Emerald får gratis gourmemåltider+ drink ( detta http://www.airberlin.com/site/affiliate/service/gourmetessen_menue.pdf ) och det är ju ganska anmärkningsvärt att det inte gäller andra OW Emerald, eftersom AB Emerald har tillgång till första klass lounger från andra bolag.
 

Homer

Medlem
Förtydligande, måltid och dryck ovan gäller shorthaul

Appropå longhaul och AB Business Class, här är en kul grej


TEN TOP CHAMPAGNE AND OTHER SPARKLING WINES
1. Finnair – Joseph Perrier Cuvée Royale Brut Millésime 2000
2. Lufthansa – Jacquart Mosäique Champagne Brut, NV Tie Qatar – Laurent-Perrier Brut Millésime 1997
3. Air Berlin – Sansibar Prosecco Brut, NV
4. Korean Air – Piper-Heidsieck Champagne Brut, NV
5. Etihad Airways – Jean Milan Blanc de Blancs Champagne Millénaire, NV
6. ANA – Charles Lafitte Cuvée Speciale Brut, NV Tie Iberia Airlines – Castillo Perelada Brut Reserva Cava, NV
7. Japan Airlines – Piper- Heidsieck Champagne Brut, NV
8. Qantas – Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve, NV, “mis en cave en 2003”
9. EVA Air – Heidsieck Champagne Monopole, Brut, NV
10. Brussels Airlines – Nicolas Feullatte Champagne Réserve Particulière Brut, NV


The Best of 2008 - Global Traveler Magazine
 

Jacob

Medlem
Air Berlin var bra, blev faktiskt mycket positivt överraskad.

Glad och trevlig kabinpersonal, modernt och fräscht flygplan (Dash 8-Q400) och en mer än rimlig ombordservering med tanke på kabinklass/linje/biljettpris. Man kunde välja mellan en Wasa knäckebrödsmörgås med något pålägg eller en påse med äppelbiskvier (och det var typ 20 i påsen, tog aldrig slut). Till det erbjöds alkoholfria drycker (vatten, juicer, läsk osv) samt kaffe och te. Alkohol fanns till försäljning. Efter landning bjöd personalen på choklad vid avstigning.

Lite svårare att ge ett rättvist omdöme om hur mycket statusen påverkade, det är väl inte en representativ linje för Air Berlin i stort. Men kan säga följande:
-Förbokning av sittplats fungerade efter jag kontaktat deras servicecenter, gick då helt smärtfritt.
-Incheckningspersonalen såg mellan fingrarna på två handbagage.
-One World prioritetstaggar låg på disken och väntade.
-Inget särskilt ombord, dock var flyget nästan helt fullt.

Air Berlins "terminal" på Tegel är dock inte mycket att hänga i granen, kan väl närmast beskrivas som ett plåtskjul. Jag förstår om Air Berlin är irriterade över att Brandenburg försenats. Tog en snabb titt i avgångshallen och kan bekräfta att One World statusmedlemmar har tillgång till priority check-in och fast track security. Det var väldigt tydligt skyltat. De hänvisar till BA loungen på Tegel vilket dock är väldigt opraktiskt med tanke på att loungen ligger i en helt annan terminal.

Kabinen:
IMG_5901.jpg

Häftig vy efter start, vädret var definitivt på min sida dagen till ära. Här är Lilla Karlsö:
IMG_5947.jpg
 

henrik l

Medlem
Air Berlin var bra, blev faktiskt mycket positivt överraskad.

Glad och trevlig kabinpersonal, modernt och fräscht flygplan (Dash 8-Q400) och en mer än rimlig ombordservering med tanke på kabinklass/linje/biljettpris. Man kunde välja mellan en Wasa knäckebrödsmörgås med något pålägg eller en påse med äppelbiskvier (och det var typ 20 i påsen, tog aldrig slut). Till det erbjöds alkoholfria drycker (vatten, juicer, läsk osv) samt kaffe och te. Alkohol fanns till försäljning. Efter landning bjöd personalen på choklad vid avstigning.

Lite svårare att ge ett rättvist omdöme om hur mycket statusen påverkade, det är väl inte en representativ linje för Air Berlin i stort. Men kan säga följande:
-Förbokning av sittplats fungerade efter jag kontaktat deras servicecenter, gick då helt smärtfritt.
-Incheckningspersonalen såg mellan fingrarna på två handbagage.
-One World prioritetstaggar låg på disken och väntade.
-Inget särskilt ombord, dock var flyget nästan helt fullt.

Air Berlins "terminal" på Tegel är dock inte mycket att hänga i granen, kan väl närmast beskrivas som ett plåtskjul. Jag förstår om Air Berlin är irriterade över att Brandenburg försenats. Tog en snabb titt i avgångshallen och kan bekräfta att One World statusmedlemmar har tillgång till priority check-in och fast track security. Det var väldigt tydligt skyltat. De hänvisar till BA loungen på Tegel vilket dock är väldigt opraktiskt med tanke på att loungen ligger i en helt annan terminal.

Känner igen din beskrivning efter mina 6 leg med AB under sommaren. Jag testade dock aldrig att förboka plats, eftersom jag såg på check my trip att jag fick bra platser, ofta rad 1-2, både när jag flög själv och med barnen. Huruvida detta var ett resultat av att jag är Emerald på OW vågar jag inte säga. En intressant observation dock är att jag på två flighter av tre under resan PMO-MUC-TXL-GOT, var seatad på rad 1, men alla tre platser var bokade. Vid dessa två tillfällen flyttade jag till fönster på rad 2 när incheckningen öppnade, eftersom jag vill minnas att rad 2 var tom. Trots att båda flighterna verkade vara ganska fulla hamnade det aldrig någon på mittsätet. Antingen var det en tillfällighet, alternativt att mittsätet intill en Emerald blockas in i det längsta. Men detta är bara spekulationer.

När det gäller lounge och terminal verkar, så verkar det variera om man hamnar rätt i förhållande till BA-loungen. På nedresan avgick flighten till CGN från samma terminal som BA-loungen, så det var helt ok. På hemresa avgick flighten till GOT från "fel" terminal. Men har man mer än en timmes väntetid promenerar man snabbt till BA-loungen. Då är det betydligt bökigare i MUC.
 
Last edited:
Toppen