Senaste nytt

Status på segment i Europa, vilket Skyteam-program?

KLM drar igång Växjö–Amsterdam till våren. Jag kommer antagligen att flyga en hel del fyrsegmentsresor VXO-AMS-XXX-AMS-VXO, med XXX i Europa. Billigast möjliga biljetter.

Vilket Skyteam-program väljer jag lämpligast? Kriteriet är snabbast väg till någon form av användbar status, helst med loungetillgång. Gissar att nämnda resprofil gör att detta lättast låter sig göras genom segment. Flög med liknande mönster för runt 10 år sedan och då var Flying Blue bäst. Hur är det numera?
 

Agö

Medlem
Flying Blue gör ju om programmet nu och från 1 april 2018 kommer du att få t.ex. 5 s.k. XP för varje segment du gör i ekonomiklass inom Europa (förenklat, se länk nedan). Det kommer att krävas 100 XP för att nå Silver, vilket alltså motsvarar 20 segment (jämfört med 15 idag). Guld kräver 180 XP, motsvarande 36 segment i ekonomiklass inom Europa (jämfört med 30 idag). Det kommer alltså att bli en gnutta tuffare att nå guld på segment. Det har ju varit löjligt låga krav på segment hittills.

Mer info här:

Get ready to explore further
 

olo

Medlem
Flying Blue gör ju om programmet nu och från 1 april 2018 kommer du att få t.ex. 5 s.k. XP för varje segment du gör i ekonomiklass inom Europa (förenklat, se länk nedan). Det kommer att krävas 100 XP för att nå Silver, vilket alltså motsvarar 20 segment (jämfört med 15 idag). Guld kräver 180 XP, motsvarande 36 segment i ekonomiklass inom Europa (jämfört med 30 idag). Det kommer alltså att bli en gnutta tuffare att nå guld på segment. Det har ju varit löjligt låga krav på segment hittills.

Mer info här:

Get ready to explore further
Intressant! Så om jag gör 3 st 4 segmentsresor i affärsklass inom Europa så har jag guld (3*4*15=180)? Det gör det mycket enklare! Innan krävdes 8 stycken.
 
Flying Blue gör ju om programmet nu och från 1 april 2018 kommer du att få t.ex. 5 s.k. XP för varje segment du gör i ekonomiklass inom Europa (förenklat, se länk nedan). Det kommer att krävas 100 XP för att nå Silver, vilket alltså motsvarar 20 segment (jämfört med 15 idag). Guld kräver 180 XP, motsvarande 36 segment i ekonomiklass inom Europa (jämfört med 30 idag).
Tänk dock på att krävs 100 XP för Silver, och sedan YTTERLIGARE 180 XP för att komma upp till Guld, dvs totalt 280 XP för guld om man börjar från scratch.
 

jerixon

Medlem
För platinum som är det enda aktuella för mig att "kämpa för" så gäller dock fortfarande 60 segment.
Enligt mig är det enda statusen som ger mig riktigt värde inom Skyteam och där av kan jag styra mitt resemönster lite för att nå det!
Har dock ingen koll på Air Europa så jag hoppas du har hittat ett bra sätt att nå guld :)

En massa vet jag inte men kom nog upp i nära 80 segment förra året.
Det är väll inte så mycket då jag trappade av sista halvan och mest flög SAS i början av året!

Detta känns som en fråga för @jerixon som kontinuerligt flyger en massa LPI-AMS-XXX-AMS-LPI med KLM :D
 
Toppen