Senaste nytt

Status Lufthansagruppens "SCORE" program

Senator

Moderator
Nyligen (i fredags) träffade ledningen i Lufthansagruppen och särskilt gänget som driver Lufthansa och GermanWings finansmarknaden för att ge en uppdatering. Ni kan läsa själva, men det framgår mycket intressant. Vår vän i Rotterdam JonasC hade rätt: inom kort kommer 1/3 till 1/2 B747-400 flottan åka omkring utan F så boka nu om ni vill testa :)

http://investor-relations.lufthansa...-speeches/LH-SCORE-Expert-Session-2013-10.pdf

Två saker som står ut i mina ögon:
"Bara" 35% av försäljning kommer från premiumkabiner (verkar inkludera GermanWings)
"Bara" 40% av försäljning kommer från storkunder

Mycket av det man vill göra är inte "rocket science". En fråga jag har är vad som händer med marknader under 100 stolar som t.ex. BGO och SVG?

Läs själva :)
 

Cornelius

Medlem
Intressant läsning och ganska tråkiga nyheter.

Kortdistans har verkligen stor negativ effekt på andel premiumförsäljning. Och det är väl också därför GermanWings börjar ta över mycket av detta.

Intressant också att de verkar tycka det är lönsamt att köpa 5 stjärnor från Skytrax.

OT,
Läste förresten följande i LHs årsrapport för 2012:

Lufthansa Group Annual Report for 2012 skrev:
Since September, travellers in Business Class and HON Circle members, Senators and Star Gold cardholders have also enjoyed priority boarding on short-haul flights once again. They are personally boarded by a crew member without having to queue in the bridge and are assured of empty overhead lockers above their seats to stow their hand baggage

Hade ju varit trevligt om det faktiskt hade varit så. I verkligheten har man ju tur om vanlig prio-boarding faktiskt fungerar.
 

Swisser

Medlem
Tråkig utveckling.

The Wandering Aramean skrev följande i en av hans senaste bloggar:

"The long, slow death march of international first class cabins continues to move forward. Lufthansa confirmed this past week that they are going to be retrofitting some of their long-haul fleet to remove the first class cabins. These cuts will be targeted at specific markets, not across the board, but the signal is pretty clear: Fewer and fewer are paying for the service so there is less and less reason to offer it."

"Markets such as Bangkok, India, Canada and Africa will see the first class cabins removed as the carrier adjusts service to meet passenger demands according to Carsten Spohr, head of the passenger airline group at Lufthansa in an interview with Bloomberg."

"And for those who have delighted in the first class travel experience via award travel, well, this is really bad news. Fewer first class seats will be available and fewer routes will offer the service. That means awards are going to be even harder to score. And they weren’t incredibly easy to begin with."
 
Toppen