Statistik: flygrutters cents per mile (cpm)

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av emailsson, 26 Februari 2015.

1. emailsson

emailsson Medlem

Uppderat 2015-02-25: filterat bort outliers (cpm => 7,2)

Fiskade ut alla rubriker innehållandes cpm i Flyertalk's "Mileage Run Deals"-sektion (n=476). Dessa är daterade mellan januari 2013 och februari 2015. Filtrerade bort flyg som inte tillhör någon allians. Fanns inget roligt att nämna om dem förutom att de i regel hade högre cpm samt större 95%-konfidensintervall (se högt och lågt). Med det sagt så fördelas dealsen enligt:

Alla (n=433):
    Medel: 4,41
    95%CI: 4,34-4,48

Kontenta: hittar man någon deal under 4,34 cpm så är det mycket bra, med antagandet att Flyertalks deals är representativt för en generell publik.

table5.jpg

Det förekommer signifikant skillnad (P<0,05) mellan de olika allianserna enligt samplet som jag har använt mig av.

table6.jpg

Medel över årets månader då dealsen först dök upp och separerat per allians. Signifikant skillnad. I motsats till sina konkurrenter som peakar i cpm, så kör SkyTeam en drive i juni (+lite juli). Star Alliance sticker inte ut någon månad under året.

Oneworld: jan, maj, sep
    Skyteam: jan, jun (bästa), sep
    Star Alliance: sep

Förekommer ingen skillnad mellan cpm för 2013 och 2014 (exkluderar 2015 då det finns för få samples).

table7.jpg

Hur kan man gå vidare? Det vore intressant att gotta ner sig i data från ett mer europeiskt/skandinaviskt perspektiv. Ett helt separat ämne som jag har funderingar kring är ratingen av lounger. Dessa borde viktas enligt Bayesian metodik då ratingen i dagsläget är skev.

PS: det vore önskvärt med stöd för tabeller nu.

Last edited: 26 Februari 2015
  2. mtlmr

mtlmr Medlem

Som statistiknörd kan jag bara säga - FANTASTISKT arbete!

Jakob Österberg gillar detta.
  3. Det håller jag med helt. Alla mina tidigare lagda tabeller ser jättekonstiga ut.

Bibinski gillar detta.
  4. flum

flum Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Herregud vilken insats:), Det här forumet slutar aldrig att förundra mig med alla sina underbara människor. Skulle vara kul att att se en multivariat ansats :p misstänker att det är ganska stort beroende mellan de olika alianserna. Ditt normalfördelningsantagande ser också lite tveksamt ut :p

Martin Björnström gillar detta.
  5. emailsson

emailsson Medlem

Ordnar.

Mycket riktigt är det så.
    Skewness: 1,254
    Kurtosis: 6,098

Filtrerar bort lite outliers (csm => 7,2). Nytt n=433

Skewness: 0,217
    Kurtosis: 1,070

Last edited: 26 Februari 2015
    Martin Björnström och flum gillar detta.
  6. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det här är ju underbart! Min enda invändning var att du tog med outliers, och det fixade du innan jag ens skrev det.
    /En som jobbat på SCB

7. mtlmr

mtlmr Medlem

... Och så dök de riktiga statistiknördarna upp. Jag lyfter på hatten!

8. cbroxe

cbroxe Medlem

Underbart! Ser att du använt SPSS för detta :)

9. flum

flum Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu är det bara att bygga en schysst regression-modell. Finns ju nya, roliga, ickeparametriska Bayesianska metoder att använda. Finns säkert marknad för att nördar som vi ska kunna planera sitt resande:p

10. SNIFF

SNIFF Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ingenjören inom mig blev lycklig av det här!

Martin Björnström gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!