Senaste nytt

Statister sökes för haveriövning 4 februari 2014 på Landvetter

GOTATH

Medlem
Då var jag anmäld för en spännande dag!

Eftersom jag ändå är ute på Landvetter så passar jag på att köra en liten MR till Stockholm på eftermiddagen :eek:
 

GOTATH

Medlem
Ska försöka att sammanfatta dagen nu när jag ändå har några timmar till Stockholmsflyget.

Efter lite snabb information från enhetschefen blev det en promenad bort till personalingången för en säkerhetskontroll. Ingen fast track, men var bland de första ändå ;) Vi var runt 40 statister, däribland några flight spotters och personer från Civilförsvaret FRG samt statister från flygplatsen. Vissa var skadade, men undertecknad endast panikslagen. Efter en tids väntan i buss åkte vi bort till övningsområdet. Fick en tur på plattan också.

Övningsområdet var brandövningsplatsen. Scenariot var rökfylld kabin under taxning. Bussen rökfylls och det blir fullt pådrag med brandkåren. Vi skickas ut och dirigeras bort från det rökfyllda "flygplanet". En stunds väntan följer när brandmännen tar hand om de skadade. Vi övriga står och fryser och tjötar. Vi blir utlovade filtar, som inte dyker upp. En buss dyker upp och kör oss till terminalen där registering väntar i samarbete med polisen och handlingbolaget Menzies.

Får prata med en polis som tar mina uppgifter. För övningens skull pratar jag franska med henne (eftersom planet är en AF-kärra mot Lyon). Lite knaggligt går det, men uppgifterna kommer på plats och jag ställer mig i kön för att bli avprickad på passagerarlistan. Efter detta leds vi ut till terminalen där kristeam och anhöriga väntar. Övningen blåses av.

Efter det blev det lunch och debriefing där vi får reda på hur flygplatsen arbetar vid kriser såsom haverier.

Dagen var väldigt intressant och jag hoppas att det blir fler tillfällen, dock inte skarpa händelser :)
 
Toppen