Senaste nytt

Starta en ny verksamhet med inriktning Skovård på Arlanda... kom med era synpunkter!

SWEDE

Medlem
Sverige - skoputs? Går det ihop?
Det är väl något fler som kan känna igen lukten av skokräm än som kan stava till det.
Det som sänker projektet är den socialistiska nanoroboten vi har i vårt blod, som säger att vi inte skall låta oss betjänas av någon som helst person. Vi är med andra ord som gjorda för att flyga i en LH-kabin!
 

A380*G

Medlem
På ZRH finns det skoputs, ca 50 meter från rulltrappan ner till passkontrollen (tåget till E-gates).
De tar 6 CHF där - aldrig sett någon som suttit där och fått skorna putsade.
 
Tjabba!

För min del beror det på vilka skor jag har på mig. Om jag har dojjor från skopunkten så kommer jag aldrig att använda tjänsten att låta någon annan putsa skorna.
Men har jag mina handsydda skor från RM Williams eller liknande så betalar jag gärna för att få det gjort, särskilt på vintern.
Sen så skulle jag gärna köpa portabla putsprylar på flygplatsen.

En annan grej jag skulle vilja ha är fläckborttagning på skjortan eller kavajen. Bara en enkel rengöring, det finns bra enkla grejor men inget man kan ha med sig på flyget.
 

SWEDE

Medlem
Tjabba!

För min del beror det på vilka skor jag har på mig. Om jag har dojjor från skopunkten så kommer jag aldrig att använda tjänsten att låta någon annan putsa skorna.
Men har jag mina handsydda skor från RM Williams eller liknande så betalar jag gärna för att få det gjort, särskilt på vintern.
Sen så skulle jag gärna köpa portabla putsprylar på flygplatsen.

En annan grej jag skulle vilja ha är fläckborttagning på skjortan eller kavajen. Bara en enkel rengöring, det finns bra enkla grejor men inget man kan ha med sig på flyget.

Jag använder dessa servetter som fungerar prima: Silk & Clean International
 

MarSecLtd

Medlem
Jag sätter mig gärna i en stol och får mina James Mark skor putsade. Har dock svårt att se hur det skulle kunna gå ihop på ARN. Priset per putsning skulle nog behöva vara väldigt högt för att täcka hyra,lön,sociala avgifter och i slutändan avskräcka de flesta.
 

themroc

Medlem
Arlanda är ändå en knutpunkt med en stor mängd stressade affärresenärer, och väl airside brukar det ju ändå finnas tid att spendera.

Jag tänkte annars att man kunde utveckla idéen @rvarttinen hade med magasinering. Om arbetet inte ska ske omgående kan ju personalen ta itu med det senare (vid tidpunkter med låg beläggning). Det gör ju att personalens sysselsättning utökas. I mitt tycke skulle det då vara rimligt att ha en prismodell där omgående (while you wait) putsning kostar, säg 80-100 kr och magasinering (hämtas på vägen tillbaka eller vid nästa utresa) lite mindre, kanske 50-80 kr. Möjligheten att lämna in på vägen ut och hämta på väg tillbaka kanske kan användas till mer? Kemtvätt? Enklare skrädderier?

Generellt tror jag annars att det kan vara bra att fundera lite på att erbjuda någon form av conciergetjänster utöver detta. Om man som resenär upptäcker att man glömde laptopladdaren på hotellet i LA och ska resa LAX-JFK-LHR-ARN hade det ju varit himla praktiskt att kunna ringa/maila och sen hämta upp en ny laddare så fort man landat. Det borde ju finnas en del tillfällen då just läget kan nyttjas.
 
Last edited:

leonardo

Medlem
Leonardo här igen... och Hej på er alla också!

Tack för att ni ställer upp och kommer med era synpunkter i tråden!

Har varit upptagen med arbete vilket är därför jag inte har haft tid åt att svara på era kommentarer här på business class.


Efter att ha läst tråden så tänkte jag att jag nästa gång jag gick förvi en skoputsare skulle prova och passa på att ställa lite frågor. Fick chansen idag på DFW. Goodfellas Shoeshine. $8 för ganska omfattande putsning. Killen berättade att han idag haft 5 kunder på 6h, vilket är dåligt, men inte ovanligt på helger. En bra dag hade han runt 27-30 kunder. Då skall man dock ta faktumet att de har tre stationer i denna terminalen i åtanke. Vet inte om infon är av intresse.

Intressant! Undrar om han endast erbjöd putserings-tjänster utav skor eller om det även var ett komplement av produkter inom sortimentet?
I mitt fall så omfattar utvecklingsarbetet inte endast av utformning utav skoputs tjänsten. Även andra produkter som kommer att finnas tillgängliga.

Oroa dig inte `flybob`, informationen är garanterat intressant!

Sverige - skoputs? Går det ihop?
Det är väl något fler som kan känna igen lukten av skokräm än som kan stava till det.
Det som sänker projektet är den socialistiska nanoroboten vi har i vårt blod, som säger att vi inte skall låta oss betjänas av någon som helst person. Vi är med andra ord som gjorda för att flyga i en LH-kabin!

Svar ja! Faktum är att Sveriges marknad är mer potential än vad många först tror. Och det finns en rad olika exempel på aktörer som har provat med att erbjuda något nytt som först inte har någon specifik efterfrågan... men sedan mött uppskattelse såväl efterfrågan.

Sant det ni säger angående samhällets syn på offentlig betjäning som sker på allmän yta... men för att locka kunder och såväl yrkespersoner så ligger mycket i mitt arbete att skapa en annorlunda image. Detta kan man uppnå genom att koncentrera sig på detaljerna i utformningen av anläggningen. Faktorer som inte ger intrycket av tjabbighet och arbetsförhållande nästintill slavliknande.

Haha... om nu Lufthansa har lyckats övertyga och inbilla dig det så är väl Lufthansa ett bra exempel som styrker min argumentation ;)

Tjabba!

För min del beror det på vilka skor jag har på mig. Om jag har dojjor från skopunkten så kommer jag aldrig att använda tjänsten att låta någon annan putsa skorna.
Men har jag mina handsydda skor från RM Williams eller liknande så betalar jag gärna för att få det gjort, särskilt på vintern.
Sen så skulle jag gärna köpa portabla putsprylar på flygplatsen.

En annan grej jag skulle vilja ha är fläckborttagning på skjortan eller kavajen. Bara en enkel rengöring, det finns bra enkla grejor men inget man kan ha med sig på flyget.

Naturligtvist... jag har planerat och studerat för att möta de som även inte bär läderskor.

Och ja... ett sortiment bestående av alla möjliga tänkbara produkter som med accession med skor skal finnas tillgängliga. Allt från portabla vårdprodukter som du tidigare nämnde till enklare skovårdsprodukter.

Touché. Tack för förslaget Herr Andersson! Har själv sett far min komma med en och annan fläck på skjortan. Liksom jag själv i samband med turbulenta flygningar.
Ska tänka mer på detta!

Jag sätter mig gärna i en stol och får mina James Mark skor putsade. Har dock svårt att se hur det skulle kunna gå ihop på ARN. Priset per putsning skulle nog behöva vara väldigt högt för att täcka hyra,lön,sociala avgifter och i slutändan avskräcka de flesta.

Jag vill inte verka arrogant, men jag har arbetat ut en strategi där jag har olika planer och givetvis räknat ut allt som inkluderar rörliga kostnader, utgifter och inkomsternas placeringar.

Men för att vara så realistisk och real så har jag inte kastat pengar i endast en sak. Är van med att driva företag och arbeta med affärsrelaterande situationer. Så vetskapen utav vilka risker som kan uppstå i samband detta är väl kännbara.

Arlanda är ändå en knutpunkt med en stor mängd stressade affärresenärer, och väl airside brukar det ju ändå finnas tid att spendera.

Jag tänkte annars att man kunde utveckla idéen @rvarttinen hade med magasinering. Om arbetet inte ska ske omgående kan ju personalen ta itu med det senare (vid tidpunkter med låg beläggning). Det gör ju att personalens sysselsättning utökas. I mitt tycke skulle det då vara rimligt att ha en prismodell där omgående (while you wait) putsning kostar, säg 80-100 kr och magasinering (hämtas på vägen tillbaka eller vid nästa utresa) lite mindre, kanske 50-80 kr. Möjligheten att lämna in på vägen ut och hämta på väg tillbaka kanske kan användas till mer? Kemtvätt? Enklare skrädderier?

Generellt tror jag annars att det kan vara bra att fundera lite på att erbjuda någon form av conciergetjänster utöver detta. Om man som resenär upptäcker att man glömde laptopladdaren på hotellet i LA och ska resa LAX-JFK-LHR-ARN hade det ju varit himla praktiskt att kunna ringa/maila och sen hämta upp en ny laddare så fort man landat. Det borde ju finnas en del tillfällen då just läget kan nyttjas.

Uppskattar verkligen det ni skrev, mycket intressant. Om allt går enligt planerna och det visar sig vara en kassavinst det första året så finns det en anledning till att expandera enheten på Arlanda. Eftersom utformningen av arbetsplatsen kommer att bli portabel/mobil anpassad så begränsas möjligheterna utav magasinering av skor.

Även anpassning av öppet tiderna kommer att vara mer i relation till avgångstiderna med flest intensitet och flöde utav passagerare. Allt för att garantera kundflödet.

Ska utforma ditt förslag angående magasinering så att man kan se om det finns en möjlighet till att erbjuda det åt kunderna. Men endast om det kan ske på ett kostnads effektivt sätt som hanterar större volymer.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för alla era kommentarer!

Mvh Leonardo T
 
Last edited:

Morgan

Medlem
Leonardo här igen... och Hej på er alla också!

Tack för att ni ställer upp och kommer med era synpunkter i tråden!

Har varit upptagen med arbete vilket är därför jag inte har haft tid åt att svara på kommentarer och vara aktiv här på business class.


Tack för att du ger oss uppdateringar, intressant! Ser fram emot att följa arbetet framåt.
 

leonardo

Medlem
En liten sak som jag önskar göra er alla mer uppmärksamma på!

Snälla svara på kundundersökningen i första inlägget. Detta vore väldigt önskevärt och det tar inte heller mycket utav eran tid heller.

Mvh Leonardo Taccola
 

Palazzi

Medlem
En liten sak som jag önskar göra er alla mer uppmärksamma på!

Snälla svara på kundundersökningen i första inlägget. Detta vore väldigt önskevärt och det tar inte heller mycket utav eran tid heller.

Mvh Leonardo Taccola

Jag har iofs ändå svarat, men tror det kan vara gynnsamt med en riktig webbenkät där man bara behöver klicka i rutor, eller skriva längre svar. Google har en version, och även "Survey monkey" brukar fungera smidigt....

Bara ett tips, om du får dålig svarsfrekvens i tråden :)
 
Toppen