Senaste nytt

Starta en ny verksamhet med inriktning Skovård på Arlanda... kom med era synpunkter!

A380*G

Medlem
Vad är kunderna beredda att betala för en skoputsning?

Säg en hundring, det blir 80 kr ex. moms, hur många kunder hinner varje putsare med per timme? 5 stycken? Då blir intäkten 400 kr/h.

Tänker jag helfel? En hundring tycker jag låter mycket - att tvätta och stryka en skjorta kostar 20-30 kronor. Men då är jag snarare en av de där som går omkring med smutsiga skor med gummisula.

100 kr för skoputs? Nej tack. Jag gör det för en femma på destinationen eller gratis i putsmaskinen på kontoret. Sen när jag klackar och sular om ger jag några hundra, men då talar vi hantverk.
 

tourist

Medlem
Svenskarna är iaf de i världen som är minst priskänsliga vid t.e.x frisörbesök. Många betalar utan vidare 500kr varje månad för att mätta sin fåfänga (mig inräknat).

Öh, va? Jag känner nog inga svenska män som gör det... Kvinnor, javisst, det kan lätt bli 500:- eller mer, men det är nog inte så många som går så ofta som varje månad om de inte syns mycket i TV.

100 kr för skoputs? Nej tack.

Jag håller med och jag tror att det här är mer representativt för svenska resenärer.

Men om Leonardo har möjlighet att testköra ett par veckor på ARN utan att behöva göra alltför stora investeringar så hejar jag på och önskar lycka till!
 

leonardo

Medlem
Öh, va? Jag känner nog inga svenska män som gör det... Kvinnor, javisst, det kan lätt bli 500:- eller mer, men det är nog inte så många som går så ofta som varje månad om de inte syns mycket i TV.



Jag håller med och jag tror att det här är mer representativt för svenska resenärer.

Men om Leonardo har möjlighet att testköra ett par veckor på ARN utan att behöva göra alltför stora investeringar så hejar jag på och önskar lycka till!


Låt oss alla vara överens om att kundvanor är något individuellt.

Välkommen för den delen tourist!
Tack för rekommendationen. Svara gärna på frågorna i första inlägget på tråden.

Mvh Leonardo
 

Skyraider

Medlem
Jag skulle eventuellt kynna betala en hundring om det var skoputs i klass med den man kan få på DEN (där kostar den 7 USD med dricks). En femtiolapp skulle jag kunna betala för normal professionell skoputs. Bäckmans tar 80 har jag för mig (om man lämnar in skorna), det är ok men för dyrt för att man skall göra det regelmässigt.

Men det är viktigt att den som putsar vet vad denne gör för att det skall vara värt att betala för alls.
 

Palazzi

Medlem
Öh, va? Jag känner nog inga svenska män som gör det... Kvinnor, javisst, det kan lätt bli 500:- eller mer, men det är nog inte så många som går så ofta som varje månad om de inte syns mycket i TV.

Jag, och mina närmsta vänner går iaf med 4-6veckors mellanrum, och betalar ca 400-550kr. Enligt den statistik som min frisör gav mig snittar hennes manliga kunder en klippning var 5.5v och priset är 420kr.

En undersökning som utfördes av ett par kollegor så var svenskarna (800st i undersökning) villiga att betala ca 2-2.5ggr Europeiskt snitt (bara västländer) för sin klippning. Demografin var utspridd i åldersspannet 18-88, med jämn representation mellan ålderskategorierna. Däremot såg undersökningen bara till stora städer... (även i utlandet).

Resultatet visade också att antingen var man villig att betala MYCKET, eller iprincip ingenting för att klippa sig. Därför finns det också herrklippningar för 90kr i hyreshus, och 5-600kr i centrala Stockholm. Få serviceyrken som erbjuder en sådan "pris-elastitet".

Jag påstår alltså inte att det är en allmängiltig uppfattning att man ska spendera mycket pengar på sina frisörbesök, utan att det uppenbarligen finns ett ganska stort kundunderlag som är villiga att betala.

Det finns tyvärr inget i nämnd undersökning som indikerar att de med hög lön (tänk resande affärsmän) spenderar mer pengar än t.e.x fattiga studenter på frisörbesök. Det hade möjligen, om man kan generalisera mellan branscherna, lovat något inför skoputsning på Arlanda.

Om denna undersökning kan överföras på skoputsning låter jag vara osagt tills dess att det finns både studier och praktiska exempel. Skoputsning, som ensam verksamhet, är mig veterligen väldigt begränsad i västeuropa + USA 2013 (platser med jämförbart pris-index).

Jag vidhåller att det smartaste är att utföra en rejäl marknadsundersökning, och sedan tigga åt sig en golvyta att demonstrera servicen på under en dag (förhoppningsvis gratis).
 

flybob

Medlem
Efter att ha läst tråden så tänkte jag att jag nästa gång jag gick förvi en skoputsare skulle prova och passa på att ställa lite frågor. Fick chansen idag på DFW. Goodfellas Shoeshine. $8 för ganska omfattande putsning. Killen berättade att han idag haft 5 kunder på 6h, vilket är dåligt, men inte ovanligt på helger. En bra dag hade han runt 27-30 kunder. Då skall man dock ta faktumet att de har tre stationer i denna terminalen i åtanke. Vet inte om infon är av intresse.
 
Toppen