Senaste nytt

Starbucks expanderar på Arlanda

Palazzi

Medlem
Som flera tidigare skribenter påpekat: Starbucks är varken sämre eller bättre än många andra, men man vet ju vad man får :). Kaffebrödet har jag dock aldrig testat.

På de platser där jag känner till var man hittar riktigt bra kaféer så är Starbucks inget alternativ, men är man ny i en stad är jag inte alls främmande för kaffekedjan.
 

sembl

Medlem
Undrar om det kommer att gå att få guldkort hos Starbucks i Sverige :)

My Starbucks Rewards
Starbucks-Gold-Card2.jpg

Skulle vara kanon, då mitt guldmedlemskap gäller året ut ...fast bara i UK. Förra helgen så har jag med mitt medlemkap avnjutit gratis kaffe genom att säga "Volcano" och visa mitt guld kort i London.

Som många andra skriver, Starbucks är lite som MCD. Man vet vad man får. Varken mer eller mindre så jag tycker de ska hålla sig borta från Stockholms gator när det finns fantastiska kaffe ställen som Mellqvist, Sosta, Ugo och Johan & Nyström för att nämna några. Alla dessa gör det hantverksmässigt och billigare. Att betala 38 för en cappuccino på en stor kaffekedja är faktist hutlöst för det man får.
 

twiggs

Medlem
Som många andra skriver, Starbucks är lite som MCD. Man vet vad man får. Varken mer eller mindre så jag tycker de ska hålla sig borta från Stockholms gator när det finns fantastiska kaffe ställen som Mellqvist, Sosta, Ugo och Johan & Nyström för att nämna några. Alla dessa gör det hantverksmässigt och billigare. Att betala 38 för en cappuccino på en stor kaffekedja är faktist hutlöst för det man får.

Någon som inte är urstockholmare, utan kanske till och med första gången besöker staden finner nog Starbucks betydligt mer safe än någon obskyr "Mellqvist" trots att koppen kostar 38 riksdaler.
 

sungtae

Medlem
Espresso-nischen är väl det som gjort Starbucks framgångsrika. Sedan har de efter det vägvalet byggt ett starkt varumärke. Som koffeinkrävande skandinav är starbucksloggan ibland som en hägring i USA som man väljer för att man vet att det finns annat än american coffee. Nu finns det ju dock ofta mer att välja på när det gäller kaffe även i USA, caribou etc.

När det gäller etableringen i Sverige/Skandinavien så tror jag att det är ungefär som för svenskar som kommer till USA men lite tvärtom. Kaffekulturen är så stark här att massetablering (tex Manhattan gick det ju innan nedgånngen nästan att köra starbucks-orientering och kryssa sig genom hela stan) nog inte skulle funka. Svensken vet att det går att få anständigt kaffe på random ställe. Däremot funkar Starbucks med sitt starka varumärke på utlänningar eftersom, som det är skrivet tidigare i tråden "man vet att man får ok kaffe" och då är det rimligt att det är ställen (flygplatser, tågstationer) med stora genomflöden av utländska besökare som det blir etableringar.
 

pitch

Medlem
Apropå "american coffee" så blir jag alltid ställd ett tag när dom frågar om det är det man vill ha, utomlands. Oftast så beskriver det ju bara en espresso med mer vatten (eller en förlängd kaffe, som våra österrikiska vänner säger), och det är jag fullt medveten om vid det här laget, men det tar ändå emot som fan att att beställa något som kallas amerikanskt kaffe.
 
Det verkar inte som att de har dragit igång My Starbucks Rewards i Sverige. De har ju inte ens någon web-närvaro för de svenska caféerna. Starbucks Card finns inte heller här...

Själv är jag Starbucks Gold i UK i nån månad till för övrigt, men vad hjälper det när jag bor här i Sverige nu? ;)
 
Desstuom så har ju Starbucks mkt bättre övriga produkter än bara kaffe. Deras chai är ju 1000 ggr bättre än vad som finns att köpa på någon annan kedja...
 

Concorde

Founding Member
Köper alltid 5kg bönor på Starbucks i USA. Caffe Verona, Italian Roast samt Pike Place. Nymalt färskt Starbucks kaffe varje morgon är en liten men dock så uppskattad lyx hemma.
De perioder jag bott i US/Canada samt är där regelbundet blir det Starbucks varje morgon.
Är dock inte som vanliga svenskar, jag föredrar det som svenskar anser vara blaskigt. Sanningen är att när man spenderat tid utanför Sverige inser man att det är svensken som är unik som gillar smetigt uber-starkt bryggkaffe.
 
Starbucks-kortet funkar ju inte i Sverige pga "franchise-liknande" modell, tyvärr.

Nu har jag hört en del från en säker källa om hur deras expanderingsplaner är i Sverige, och Stockholm C verkar vara med i planen.
 
Toppen