Senaste nytt

Star Alliance inte säkra på en ny Star Platinum statusnivå

bnr

Medlem
Jo men maxkapaciteten för FCT är väl max 200 pers. Tänk om vi är 60 EBD och lika många icke EBD som åker..... Då skulle vi vara grunden till när Lufthansa/Swiss går ur Star Alliance, det vill inte jag vara med om o_O
Tror inte att ironin i mitt inlägg framgick så bra. ;)
 

Skyraider

Medlem
Problemet Star Alliance är storleken, dvs antalet medlemmar. Det är den största alliansen och man har i princip (något undantag finns säkert) loungetillgång på alla flighter inom alliansen. Jfr. tex. SkyTeam där man bara får lounge i samband med internationell flight. Vissa amerikanska program har samma sak.

Tror det vi kommer se i Star Alliance är inskränkning av förmånerna tyvärr.

  1. Minska guldförmånerna
  2. Inför Platinumnivå med liknande förmåner som tidigare guld
  3. Summa noll för alliansen men kunderna kommer känna wow, när de går från guld till platinum när de i själva verket bara går tillbaka till hur det brukade vara.
En annan sak som jag saknar, och tror kommer införas mer och mer, är krav på segment/miles ska tjänas inom det bolag som bonusprogramet tillhör. Det om något rättfärdigar extra recognition till resenärerna.

I en del *G-lounger är det idag i princip alltid fullt vilket förtar en del av värdet av förmånen. Även i TK:s massiva lounge i IST är det ofta helt fullt. Flera timmars väntan på att få använda duschar etc. Inga sittplatser, kö till mat, ( det senare gäller förstås även på ARN). Att komma åt F-lounger var bra när jag flög med OW och var EXP. Men skall jag bli det igen får AA börja flyga ARN-NYC igen, orkar inte byta på LHR.
 

Jonas C

Medlem
Fulla lounger kommer man att få oavsett om varje flygbolag sätter nivån på Star Gold till 200 000 miles. Med tanke på att Star Platinum inte skulle erbjuda något mer än vad nuvarande Gold gör så finns ju risken bara att man plockar bort förmåner från Gold och låter Platinum agera penisförlängare ett tag i väntan på riktiga förmåner… Ungefär som när SAS införde Diamond.
 

fcx

Medlem
Vill man hitta på något på allvar kan man göra så att nuvarande Gold bara får access till businesslounger, och Platinum kommer in i nuvarande Gold-lounger.

Som jag ser det är enda rimliga sättet att komma framåt med en platinumnivå att ta bort saker från guldnivån, och vill man verkligen ha ett läge där ett fåtal platinummedlemmar blir lite glada över några nya småförmåner medan stora massan av guldmedlemmar blir upprörda över att förlora värdefulla förmåner?
 

EBGGOT

Medlem
Vill man hitta på något på allvar kan man göra så att nuvarande Gold bara får access till businesslounger, och Platinum kommer in i nuvarande Gold-lounger.

Som jag ser det är enda rimliga sättet att komma framåt med en platinumnivå att ta bort saker från guldnivån, och vill man verkligen ha ett läge där ett fåtal platinummedlemmar blir lite glada över några nya småförmåner medan stora massan av guldmedlemmar blir upprörda över att förlora värdefulla förmåner?

Tror du är inne på rätt spår! Enda sättet att göra platinum nöjda är att försämra för guld vilket kommer innebära badwill för *A = tappa kunder ....

Alternativt att skapa ett nytt lounge koncept för plat. vilket är helt orimligt med tanke på kostnaderna ....
 

Glenn123

Medlem
Star alliance har utvidgat alliansen alldeles för mycket för att ro något sådant i hamn på ett vettigt sätt.

Man kan ju tänka sig ett upplägg med en allians i alliansen där de bolag med förstaklassprodukt ingår.
En platinumnivå som bara kan uppnås i dessa bonusprogram.
 
Toppen