Senaste nytt

Star Alliance Gold - hur jag nådde dit, och hur jag ska gå vidare

molntankar

Medlem
En viktig aspekt som inte har diskuterats ännu i tråden, och som mycket väl kan vara avgörande för vilket alternativ som är "rätt" för dig har att göra med hur mycket du tror att du kommer att spendera på dina SAS-anslutna kreditkort, och då framförallt på Amex. Om du spenderar åtminstone 150000SEK per år på ditt Amex så får du ju en voucher som gör att businessresan till LAX bara kostar 50000 poäng istället för 100000 poäng, och dessutom får du minst 30000 poäng för att du spenderat detta (om en del av spenden går till att köpa flygbiljetter via sas.se så blir det något mer). Alltså får du in minst 30k (Amex) + 13k (flygande) =43k poäng som du kan använda varje år om du spenderar 150k på ditt Amex, så inte så långt ifrån de 50k poäng som krävs för att boka en award i business till USA eller Asien med SAS, och de sista poängen kan du antagligen nå genom att ha lite högre spend eller hålla koll här på olika kampanjer som dyker upp för att tjäna poäng. (Hyr en bil hos Avis en helg...)
De flesta här skulle nog dessutom säga att en resa i SAS business till LAX är bättre än med Turkish (förutom möjligen vissa aspekter av maten), och dessutom så är det ju trots allt en ganska stor omväg att flyga ARN-IST-LAX istället för ARN-LAX direkt, och dessutom får du åka ARN-IST-segmenten i economy. Nog för att många av oss här gillar att flyga och inte har något problem med att ta en liten omväg (och loungen i Istanbul är ju trevlig), men ändå... Detta exempel kräver väl dessutom att du blir Elite Plus hos Turkish, och som jag visar ovan så är du inte så långt ifrån businessresa till USA bara med Eurobonus Guld (+amex-voucher)

Jag skulle alltså säga att om du tror att du kommer att spendera minst 150kSEK per år på ditt Amex så är det eurobonus svårslaget. Har du lägre spend än så, så kan det möjligen hända att slutresultatet blir något annorlunda.

Jag kan inte annat än hålla med: den här aspekten har helt utelämnats från diskussionen! Jag tycker att det var mycket bra att du tog upp detta.

Personligen så måste jag "sträva efter detta" för att nå upp till en spendering om 150k per år. Med det menar jag att jag ställer in siktet på 150k per år, och sedan gör jag en massa köp som jag kanske inte kan motivera riktigt så bra som jag önskar.

Men det är helt klart så att om man vet att man spenderar 150k per år, eller till och med 300k per år -- då kan allt detta omvärderas och funderas kring ytterligare en gång.

Får nog erkänna att jag inte riktigt förstår poängen med att jaga status i ett flygbolag som man sällan flyger med, det innebär ju att man sällan får dra nytta av de bolagsspecifika fördelar som varje flygbolag ger till sina kunder.

Elite plus kommer ju fortfarande bara ge Star Alliance guld-förmåner på SAS medan ett Diamond-kort ger tillgång CU, fri dryck, prio vid ombokning etc.

Men det är såklart individuellt. Personligen har ju guld/diamant-kortet ingen egenvärde, det är ju vad man gör med det som är det viktiga.

Givetvis en bra poäng. Du har ju rätt i att hela mitt resonemang kan förefalla ganska märkligt, i båda mina exempel för hur jag "enkelt" kan uppnå "Elite Plus" hos Turkish så skriver jag inte ens att jag flyger med Turkish, tvärt om: jag framlägger en plan för att nå "Elite Plus" helt utan att en enda gång sätta min fot i ett flygplan som Turkish flyger.

Det betyder dock inte att jag inte skulle flyga Turkish. Jag kan tänka mig att lägga om mina resor och välja Turkish. Jag kan tänka mig att istället för att mellanlanda i Köpenhamn på väg till exempelvis San Francisco eller Tokyo, så mellanlandar jag i Istanbul.

Förmåner. Du har ju naturligtvis rätt i att jag inte kan nyttja de flygbolagsspecifika förmånerna om jag inte flyger med det specifika flygbolaget.

Men de förmåner som jag ser med Star Alliance Gold är följande:
+ Tillgång till lounge
+ Tillgång till priority check-in
+ Tillgång till fast track
+ Tillgång till priority boarding

Det är egentligen hela tiden dessa förmåner som jag har sett. Nästan lite lustigt faktiskt, för jag har inte ens tänkt tanken att SAS ger några egna förmåner till sina egna kunder, som är värda sitt namn.

Som en liten parentes kan jag tillägga att när jag började "statusjaga" så gav SAS förmånen (som tidigare nämnts) med gratis incheckat bagage i SAS Go Light för EBS och uppåt. Men den tog man bort (till min stora besvikelse) och istället för att sätta den förmånen på tex EBG så försvann den helt. Det var för mig en av de mest nyttjade förmånerna, och den enda nyttjade SAS-specifika förmånen (jag har aldrig blivit EBD).

Som EBG får jag ju de Star Alliance förmåner som jag noterar ovan. Men jag upplever att gapet mellan EBG och EBD är enormt stort, men matchar inte alls det man får extra:
EuroBonus membership levels - SAS
Det blir helt enkelt inte värt att satsa på EBD eftersom att det kräver så oerhört mycket både att nå dit och underhålla det, men inte ger speciellt mycket tillbaka.

I det här fallet blir det för mig personligen absolut ingen skillnad mellan att ha Elite hos Turkish eller EBG. Jag får exakt samma förmåner som jag förväntar mig, förmåner kopplade till Star Alliance Gold. Och det är där jag ställer min nästa fråga: om jag vill satsa på ännu högre, är det då EBD eller Elite Plus jag borde sikta på? Här kan jag inte hur mycket jag än vill se värdet av att satsa på EBD. Återigen: för få fördelar, kräver för mycket att nå dit, och kräver alldeles för mycket att håll i det, faktum är ju att det kräver precis lika mycket att nå dit som att behålla det, årligen. Här har ju Turkish premierat dem som når till Elite Plus; för att stanna kvar krävs hälften så mycket engagemang som det gjorde för att från början nå dit.

Tillåt mig att återkomma kring CU.


Man kan ju alltid betala 30 euro för att komma in.


Fast det där måste väl ändå vara "i mån av plats"? Även om det säkert är större chans att få upgrade hos TK så kan du ju isåfall lika gärna ta med den möjligheten i SAS-ekvationen också, att du kan bli uppgraderad från billig Go biljett.

Du kan ju också statusmatcha till M&S från Eurobonus. Gjorde jag själv för ett tag sedan. Dock får man nog inte alla perks som man får vid "ärligt" influgna miles, men är inte säker.

Business "gratis" genom EBD, alternativt business "gratis" genom Elite Plus.
För det första finns det ingen officiell information om CU (courtesy upgrade), med det menar jag att detta inte är något som SAS gör reklam för, för att motivera klivet från EBG till EBD.

För mig framstår CU som en enhörning. Jag har läst om denna mytologiska varelse, och till och med läst om folk som sett den. Men jag har också läst motsatsen; "Har aldrig lyckats!" osv. CU är ju någon form av "spinn hjulet och hoppas på det bästa!"

Vad gäller de uppgraderingar som man får från Turkish så VET JAG att de finns. Det blir lite som en ståtlig häst; kanske inte lika spännande som en enhörning men å andra sidan råder inga tveksamheter kring hästen.

Givetvis är det i "mån av plats", och detta gäller för både SAS och Turkish. MEN -- skillnaden som jag upplever är: med Turkish kan du här och nu gå in och boka en biljett till destination X, därefter lyfter du bara på telefonen och ringer och säger "hej, kan ni uppgradera den här resan till Business". Anledningen till att detta är min uppfattning är för att min kollega som så kraftfull propagerat för Miles&Smiles har visat att det är precis så här det gått till. I princip kan man "säkerställa" att plats i Business finns, och sen är det bara att uppgradera.

När det kommer till SAS betyder "i mån av plats" något helt annat. Här (om jag förstått saken rätt) vet man ingenting om CU förrän det närma sig avgång, och det är i detta läget som man kan ha tur och få en upgrade. Om det nu finns någon plats kvar där.

Någon som är mer insatt i både Turkish och i EBD får väldigt gärna rätta mig om jag har fel i mitt resonemang.
 

ulagun

Medlem
En detalj man säkert inte tänker på när man är mitt i karriären är detta med Gold for life med SAS.
Jag har skrivit om denna förmån tidigare att när man som pensionär endast gör nöjesresor och ser övriga förmåner försvinna en efter en är det bokstavlig "guld värt" att kvar, och verkligen njuta av, Star A guldförmåner med sitt EBG kort..
(Som f.d även Senator vet jag att även M&M har denna förmån, men fann att för min del skulle det bli avsevärt svårare att nå Senator for life)
 

agehall

Medlem
Anledningen till att detta är min uppfattning är för att min kollega som så kraftfull propagerat för Miles&Smiles har visat att det är precis så här det gått till. I princip kan man "säkerställa" att plats i Business finns, och sen är det bara att uppgradera.
Heter din kollega Jonas C här på forumet? :)

Skämt åsido, ja, det är en jättebra feature att veta att man kan applicera en uppgradering på en resa. Men det är vad jag vet enbart med Turkish, vilket gör förmånen ganska meningslös om du frågar mig. Jag undviker helst att flyga med Turkish om jag kan med tanke på deras slappa säkerhetstänk. Det spelar ingen roll hur bra servicen ombord är om man helt missar grundläggande säkerhet när vi pratar om flyg.

Till sist kan man också rätt krasst konstatera att om M&S vore ett fantastiskt program för oss i Sverige så skulle vi ha betydligt fler än Jonas C som alltid argumenterar för det. Titta bara på hur många som gick med i Aegeans program för ett par år sedan...

Visst kan man värdera förmåner olika och visst skiljer situationer lite mellan personer, men du ska stå ut rätt mycket från mängden för att Eurobonus inte ska vara det bästa för dig.
 

ulagun

Medlem
För det första, alla statusnivåer utöver lägsta nivån som motsvarar *G i ett program är mer eller mindre värdelöst om du flyger med ett annat bolag än det som programmet är kopplat till - fråga gärna en M&M HON hur denne upplever att flyga SAS eller något annat icke-Lufthansa-group-bolag... Med andra ord, om du inte tänker dig att flyga med bolaget du har status hos, så minskar incitamentet kraftigt för att satsa på högsta nivån

Här är Agehall inne på något jag funderat över.
Finns det inofficiellt olika "status" eller hur man ser på Guldkorten från från de olika Star A bolagen?
Ta t.ex skillnaden att nå guld med Aegeans jämfört med Lufthansa. I min värld ger ett Lufthansa M&M avsevärt mer "status" än ett Aegean "snik kort" (förlåt alla ni med Aegen Gold).
Ytterligare en fundering är att man inom Star A tillåter så stora skillnader att nå de olika nivåerna. Att t.ex nå Lufthansa Frequent flyer nivå (silver) är ju nästan jämförbart med guldnivå hos vissa andra.
 

agehall

Medlem
Här är Agehall inne på något jag funderat över.
Finns det inofficiellt olika "status" eller hur man ser på Guldkorten från från de olika Star A bolagen?
Ta t.ex skillnaden att nå guld med Aegeans jämfört med Lufthansa. I min värld ger ett Lufthansa M&M avsevärt mer "status" än ett Aegean "snik kort" (förlåt alla ni med Aegen Gold).
Ytterligare en fundering är att man inom Star A tillåter så stora skillnader att nå de olika nivåerna. Att t.ex nå Lufthansa Frequent flyer nivå (silver) är ju nästan jämförbart med guldnivå hos vissa andra.
Om vi pratar om *G på annat bolag en det egna är alla jämställda. På det egna bolaget rankas man i princip alltid högre än *G från andra program och man kan ha förmåner som inte andra *G har.
 

molntankar

Medlem
En detalj man säkert inte tänker på när man är mitt i karriären är detta med Gold for life med SAS.
Jag har skrivit om denna förmån tidigare att när man som pensionär endast gör nöjesresor och ser övriga förmåner försvinna en efter en är det bokstavlig "guld värt" att kvar, och verkligen njuta av, Star A guldförmåner med sitt EBG kort..
(Som f.d även Senator vet jag att även M&M har denna förmån, men fann att för min del skulle det bli avsevärt svårare att nå Senator for life)

Mycket bra poäng! Gold for life. Det är ju närmast helt fantastiskt. Jag har läst en del om detta, men inte kunnat få så mycket klarhet. Så jag tänkte ta tillfälle i akt och ställa några frågor när du ändå tagit upp ämnet här:

1) hur säkert är det att Gold for life ens existerar?
Av ditt inlägg att döma så verkar det ju vara 100%, men, om jag försöker djupdyka på internet kring detta så är det svårt att faktiskt få det svart på vitt. Man hittar några gamla blogposter och dylikt från ibland flera år tillbaka om att SAS ska börja med detta, men det bekräftas liksom inte... Enligt den uppfattning jag fått. Jag har också läst om folk som bekräftar att de fått detta, men de är få...

2) Om vi nu förutsätter att det finns (jag är ganska säker på att många här på forumet anser det vara allmänt vedertaget att så är fallet), hur når man dit?
Här har jag också läst diverse olika meningar, spekulationer och dylikt. Konsensus verkar vara att "om man har varit EBG eller över i minst 10 år så kvalificerar man för Gold for life", men sen går meningarna isär: räknas det bara om man nått detta genom flygningar? Får man tillgodoräkna sig status som man uppnått med kreditkort?
OM man får tillgodoräkna sig kreditkorten så vill jag säga att detta blir ett oerhört starkt argument FÖR Eurobonus -- men om man inte får räkna in kreditkorten så faller åtminstone hela min metod som jag redogör för här för att uppnå guld (och då får man helt omvärdera hur man ska göra; det blir helt nya spelregler för att både uppnå och behålla guld).
 
Toppen