Senaste nytt

Star Alliance bagageregler samt passregler

Roger J

Medlem
På SAS-biljett får man nog räkna med att det bolag du checkar in med dikterar bagageregeln för hela resan oavsett USA. Most significant segment is no more.
 

mry

Medlem
Så det som står på http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/incheckat-bagage/IATA-resolution-302/ gäller inte fortfarande?

Vi konstaterade ju i en annan tråd att om man flyger codeshare med united inrikes inom Sverige som första sträckan på sin biljett så gäller uniteds regler på hela resan till usa och på hemresan, Att det är sas som flyger inrikes i Sverige spelar ju ingen roll då för Uniteds regler gäller iaf om det är deras flightnummer.



IATA skrev:
IATA (International Air Transport Association) Resolution 302 related to baggage provision

Resolved that,

unless otherwise agreed the following baggage provisions selection process should apply for interline
journeys.

1) Baggage provisions are defined as free baggage allowance rules and baggage charges.

2) For the purposes of baggage provisions selection, the following 4 step process should apply for interline
journeys:
a) Step 1: If the published baggage provisions among all participating carriers are the same; these provisions
will apply.
b) Step 2: Where the one or more published baggage provisions differ between participating carriers, apply
any common provisions and where provisions differ the published baggage provisions of the MSC (Most
Significant Carrier). (In case of codeshare flights this will be the Operating Carrier, unless that carrier
publishes a rule stipulating that it will be the Marketing Carrier).
c) Step 3: If the MSC does not publish baggage provisions for the journey concerned apply the published
baggage provisions of the carrier accepting the baggage at check-in.
d) Step 4: If the carrier accepting the baggage at check-in does not publish baggage provisions for the
interline journey concerned apply the published baggage provisions of each operating airline sector-by-
sector.

3) The MSC (Most Significant Carrier) is
a) For travel between two or more IATA Areas, the carrier performing carriage on the first sector that crosses
from one area to another.
Exception: IATA Area 1/2/3 only, the carrier providing carriage on the first sector that crosses between IATA
Area 1 and IATA Area 2.
b) For travel between IATA Tariff sub-areas, the carrier performing carriage on the first sector that crosses
from one sub-area to another.
c) For travel within a IATA Tariff sub-area, the carrier performing carriage on the first international sector.

IATA Area, IATA Tariff sub-area

IATA defines the world into 3 areas (IATA Area) and defines IATA area into small areas (IATA Tariff sub-
area)

IATA Area 1: North America, Central and South America, Hawaii etc



(IATA Tariff sub-area within IATA Area 1)
* USA, Canada, Mexico
* Caribbean
* Central America
* South America (Brazil etc)

IATA Area 2: Europe, Middle East etc



(IATA Tariff sub-area within IATA Area 2)
* Europe
* Middle East (UAE etc)
* Africa

IATA Area 3: Asia, Guam, South West Pacific etc



(IATA Tariff sub-area within IATA Area 3)
* Japan, Korea
* South East Asia (China, Taiwan, Indonesia, Malysia, Philippines, Singapore, Vietnam, Guam etc)
* South Asian Subcontinent (India etc)
* South West Pacific (Australia, New Zealand, Tahiti etc)

Effective from 1 April 2011
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Har fått skriftligt besked från SAS att IATA-reglerna inte tillämpas längre inom Star Alliance, jag ska klistra in text här lite senare idag när jag har dator.
I så fall gäller SAS regler och inte UAs i exemplet ovan.
 

Roger J

Medlem
Jag har ett annat exempel (ska resa om två veckor) där det blir dåligt när de inte längre bryr sig om code share eller "most significant segment". Reser:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

(Stockholm-London-Toronto-Havanna) på en Air Canada-biljett, alla flyg bokade med AC-kod.
Första segmentet (ARN-LHR) utförs givetvis av SAS.

Air Canada ger två extra väskor i Economy för Star Gold. alltså 3x23kg.
SAS ger en extra väska i Economy för Star Gold, alltså 2x23kg.

Även om det är AC-kod på ARN-LHR får jag numera bara checka in enligt SAS regler (färre väskor) även om det bara är en feeder-flight till long-haul och dessutom biljetterad som AC-flight.
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Citat ur svar från SAS (frågan gällde incheckning med CM som utförde en feeder-flight till LH long-haul som var i First. Men man fick bara checka in väskor enligt första segmentets flygbolag (CM) i Business.

"... Man applicerar inte längre ”most-significant-segment-regeln”. Reser man med en av våra partners, på en så kallad ”codeshare”-flygning, så är det dennes bagageregler som gäller. Således bestäms det tillåtna antal bagage som får checkas in utan extra kostnad av det första flygbolaget i resplanen. ..."
 

Marcus01

Medlem
Såg något som jag inte sett tidigare ang. bagageregler. Enligt SAS tillämpas ett totalmått på resväskan om 158cm, dvs längd+bredd+höjd får inte överstiga 158cm. Hur funkar detta? Hur mäts det? Detta ska tydligen gälla ut från USA också.
 

FF#1

Medlem
Såg något som jag inte sett tidigare ang. bagageregler. Enligt SAS tillämpas ett totalmått på resväskan om 158cm, dvs längd+bredd+höjd får inte överstiga 158cm. Hur funkar detta? Hur mäts det? Detta ska tydligen gälla ut från USA också.

Det brukar inte tillämpas, om bagaget inte är riktigt suspekt. Med Guldkort så brukar det var ganska generöst.
En bekant brukar roa sig med att ta med Webergrillar i kartong från USA, de är precis inom det måttet ( 57 cm klot), vilket brukar gå bra.
 

henke12

Medlem
Man mäter omkretsen med ett vanligt måttband :)
Men som FF#1 säger är det oerhört ovanligt.. "Vanliga" väskor funkar såklart men om du har en jättestor hemmabyggd väska så kanske måttbandet åker fram :)
 

Marcus01

Medlem
Man mäter omkretsen med ett vanligt måttband :)
Men som FF#1 säger är det oerhört ovanligt.. "Vanliga" väskor funkar såklart men om du har en jättestor hemmabyggd väska så kanske måttbandet åker fram :)

I unga dar så jobbade jag som lastare på ARN, en jobbarkompis skulle åka på ID- biljett till EWR ett par dagar och vi lyckades luska ut vilken väska som var hans. Nere i sorteringen på T5 så packade vi in hans ryggsäck mellan två lastpallar och drog spännband och silvertejp till förbannelse runtom, en bra hamburgare helt enkelt...;-) hans "väska" kom enligt honom själv ut som no1 på bandet, han skämdes en del och började mecka isär hela härket, då kommer, så passande, Security och talar om att pallarna är en del av hans bagage så dem får han vackert ta med sej! Kompisen får till slut tag på entaxi som tar honom förbi nån form av tipp där han kan dumpa dem. Han var inte skitnöjd vid hemkost, men vi skrattade gott!!
 
Toppen