Senaste nytt

Star Alliace Gold och United ekonomi Plus?

Bryant

Medlem
Vad gäller här?

Har man som *G några fördelar på United förutom en gratis incheckad väska? Jan man exempelvis välja eco plus sektionen gratis?

@SFC?
 

Alx

Medlem
På billiga Eco-biljetter kan Eco Plus endast väljas kostnadsfritt om man är UA*S (samma dag som avresa) eller UA*G (vid bokningen). Däremot flyttar de fram en hel del Eco till Plus kostnadsfritt vid fullbokat flyg. Men huruvida UA bryr sig om dessa personers statusnivåer hos andra flygbolag inom *A eller om de helt enkelt flyttar fram de som checkar in sist har jag ingen aning om.

Likt de flesta andra flygbolag inom *A så rör sig även United allt mer emot att göra skillnad på egna medlemmar och medlemmar i andra *A-program.
 
De har en priolista efter status för uppgradering, och är ganska säker på att den endast går på status hos UA. Borde vara samma för eco plus-sätena. En sak som är bra med UA är att de nästan alltid fyller upp First med uppgraderingar om det finns lediga säten på inrikesflighterna. (First är ungefär deras inrikes-business, men man ska inte ha för höga förväntningar)
Däremot får man loungetillgång etc som *A-gold, men inte som UA-*A-gold
 

mha321

Medlem
Jag har vid gate frågat lite vackert om det fanns någon plats längre fram för mig som *A Guld, då fick jag E+ plats.
Så om du inte får välja E+ från början så kostar det inget att fråga snällt vid gaten...
Eller att fråga vid checkin (om du lyckas ta dig fram till en bemannad disk). Därifrån har jag fått E+ platser ett flertal gånger.
 

SFC

Medlem
Vad gäller här?

Har man som *G några fördelar på United förutom en gratis incheckad väska? Jan man exempelvis välja eco plus sektionen gratis?

@SFC?

Tyvärr är det som de tidigare svaren angett, förmånen att få välja plats i Economy Plus för *G försvann för ett par år sen.
Givetvis är det alltid möjligt att be snällt och diskret kommunicera sin status för check-in eller gate-agenten, det har fungerat kanske 3 av 5 gånger för mig.

De har en priolista efter status för uppgradering, och är ganska säker på att den endast går på status hos UA. Borde vara samma för eco plus-sätena. En sak som är bra med UA är att de nästan alltid fyller upp First med uppgraderingar om det finns lediga säten på inrikesflighterna. (First är ungefär deras inrikes-business, men man ska inte ha för höga förväntningar)
Däremot får man loungetillgång etc som *A-gold, men inte som UA-*A-gold

På upgrade list (Y->C->F eller Y->F) hamnar bara Uniteds egna medlemmar, sen beror det på domestic/international, bokningsklass, status mm mm mm när uppgraderingar sker och i vilken ordning. Så länge det finns lediga platser har UA-statusmedlemmar GARANTERAD uppgradering, men med vissa reservationer beroende på domestic/international osv... Det är en vetenskap som upptar tusentals sidor på FT.

UA 1K, Platinum och Gold kan välja säte i Economy Plus vid bokning, UA Silver vid incheckning. Någon annan officiell lista finns inte för uppgradering till dessa säten. Därför måste man som *G agera proaktivt och agera enligt ovan.
 

AABack2ARN

Medlem
En sak som jag testat några gånger med framgång är att inte välja säte vid bokningen på UA eftersom de enda alternativen då är vanlig ekonomi. Genom att vänta tills man skall flyga finns möjligheten att få ett Economy Plus säte. Chansen ökar dessutom eftersom det är många med UA*G som blir uppgraderade till F/C och således ofta (men inte alltid) lämnar just Economy Plus-säten lediga...

Har man otur slår denna strategi knut på sig själv och man får mittensäte längst bak i planet :(
 

Bryant

Medlem
En sak som jag testat några gånger med framgång är att inte välja säte vid bokningen på UA eftersom de enda alternativen då är vanlig ekonomi. Genom att vänta tills man skall flyga finns möjligheten att få ett Economy Plus säte. Chansen ökar dessutom eftersom det är många med UA*G som blir uppgraderade till F/C och således ofta (men inte alltid) lämnar just Economy Plus-säten lediga...

Har man otur slår denna strategi knut på sig själv och man får mittensäte längst bak i planet :(

Hmm, vet inte riktigt om jag vågar chansa. Reser med inf och just nu har vi en A och C stol (båda flighterna) och hoppas på ledig mittsäte.

Den längsta flighten är 4:45. Är det värt 178$ för en plusstol? Min magkänsla säger att det inte är det.
 

AABack2ARN

Medlem
Mycket tveksamt om jag skulle lägga ut cirka 1500 kr för det (beror väl förvisso på flygets längd) men för några timmars lidande funkar vanliga ekonomi bra.
 
Toppen