Senaste nytt

Standby upgrade Thai

bankb

Medlem
Hela legacy carriers (ej charter eller lågprisbolag) prissättning bygger på att priset blir dyrare när avgång närmar sig.
Med din logik skulle de som köper biljett med avgång inom en timme kunna köpa billig biljett, men så är det inte.



Courtesy upgrade gäller endast på SAS egna flygningar och inte på andra flygbolags flygningar.

Har betalat för standby på några andra bolag, Finnair och LH, där har den totala summan hamnat rätt långt under vad en köpt business class hade kostat från början.

Även SAS har haft väldigt förmånliga standby upgrades, särskilt när de rullade ut nya kabinerna. Kanske är annorlunda nu?

Men antar att det är lite olika strategier för olika bolag.
 

Voyageur

Medlem
Såklart, stämmer. Har fått poäng får den nya klassen vilket jag inte fått om det var en standby.

Lätt att gå lite vilse i den här skogen med olika begrepp.

Fortfarande galet att Thai ska ha 10000 för en standby i business. Standby borde ju vara billigare än att köpa motsvarande biljett innan :) Men men, logiskt resonemang har väl aldrig varit Thais starka sida :)

Thai har sällan vettiga priser hur som helst i business eller premiun eco även vi pratar om att boka i förväg och inte standby. Är väl så det går på ett megakorrupt företag som njutit för länge och där omkostnaderna är högre än alla andra likvärdiga konkurrenter i området. Därav nedskärningarna :)

Men håller med, deras stand by är faktiskt ologisk. Flyger du med hälften tom kabin vill man säkert fylla med någon person till som kanake är villig att hosta upp några tusen för en premium eco stol. Inte många vettiga människor som lägger 10K på att bara sträcka ut benen.....
 
  • Gilla
Reactions: Gus

bankb

Medlem
Thai har sällan vettiga priser hur som helst i business eller premiun eco även vi pratar om att boka i förväg och inte standby. Är väl så det går på ett megakorrupt företag som njutit för länge och där omkostnaderna är högre än alla andra likvärdiga konkurrenter i området. Därav nedskärningarna :)

Men håller med, deras stand by är faktiskt ologisk. Flyger du med hälften tom kabin vill man säkert fylla med någon person till som kanake är villig att hosta upp några tusen för en premium eco stol. Inte många vettiga människor som lägger 10K på att bara sträcka ut benen.....

Premium standby är dyr, men rimlig, typ 4K, business är bara helt hysterisk i min mening. Särskilt eftersom att hårdvaran också råkar vara identiskt.

Men får skylla mig själv som flyger med Thai :) Vill ha ett stopp i Bangkok för att fylla på förrådet av thailändsk snacks :) Och äta lite riktigt thaimat i några måltider :)
 

Dr. Miles

Expert
Premium standby är dyr, men rimlig, typ 4K, business är bara helt hysterisk i min mening. Särskilt eftersom att hårdvaran också råkar vara identiskt.
Ehh, om du pratar om 4.536 DKK (ca 6.000 SEK) per segment, då är det inte speciellt billigt.
Från billiga Economy class biljetter blir det ännu dyrare (5.522 DKK / ca 7.300 SEK).
 

bankb

Medlem
Ehh, om du pratar om 4.536 DKK (ca 6.000 SEK) per segment, då är det inte speciellt billigt.
Från billiga Economy class biljetter blir det ännu dyrare (5.522 DKK / ca 7.300 SEK).

Slarvar lite med överslagen mellan valutorna. Men har Economy i B, så 2367 DKK per segment. Tycker det är prisvärt, då det framförallt är hårdvaran jag vill åt.
 

Dr. Miles

Expert
Slarvar lite med överslagen mellan valutorna. Men har Economy i B, så 2367 DKK mer segment. Tycker det är prisvärt, då det framförallt är hårdvaran jag vill åt.
Köpenhamn-Seoul T/R i THAI B klass (Economy class) kostar ca 11.200 DKK (ca 14.700 SEK) inkl. skatter så det är inte speciellt billig biljett i botten.
 

bankb

Medlem
Köpenhamn-Seoul T/R i THAI B klass (Economy class) kostar ca 11.200 DKK (ca 14.700 SEK) inkl. skatter så det är inte speciellt billig biljett i botten.

Helt enig :) Men den bästa biljetten om man måste boka i ekonomi och vill kunna uppgradera så kostnadseffektivt som möjligt :)
 

bankb

Medlem
Blev ingen uppgradering idag. Lite brysk kvinna vid incheckningen som meddelade att det var helt fullbokat. Fanns ett par platser enligt expertflyer precis innan jag kom fram.

Hur exakta och uppdaterade är expertflyers data? Faktiskt fullt eller nån som inte ville anstränga sig lite extra på jobbet?
 

bankb

Medlem
Det är endast THAI personal kan veta.
Det kan hända att de hade redan uppgraderat någon/några innan du kom till check in.

Förmodligen lat personal vid incheckningen. Gick att köpa biljetter på deras sida för en stund sen. Och personalen vid gate sa att det fanns 4 platser men att dom var tvungna att kolla lastningen av mat för att se om det gick att uppgradera, annars ska det göras 2 timmar innan avgång...

Om man kunde slippa lita till tur när det gäller sånna här saker :)

Jaja, köpt en nackkudde som jag kan ha :)
 
Toppen