Senaste nytt

Största misstagen under bilresa

adamG

Medlem
Ungefär 10 år sedan, under ett sommarjobb. Arbetade i södra delarna av Norge och det var 5-6 timmar i bil dagligen på vägar som inte alltid bilen var speciellt lämpad för. Bilen var för övrigt en hyrbil modell sprillans ny volvo.

På väg mot ett ställe där vi skulle utföra ett arbete på kommer vi in på världens skitväg, tänk mittfåra med gräs som daskar i underredet på bilen, mycket sten och spårigt som aldrig förr. När vi väl ligger där på vägen och skumpar oss fram i 20-30km/h med en bil som absolut inte borde vara på en såpas kass väg hörs plötsligt ett ljudligt "KLÅNK!" från under bilen. Jaja, vi kör vidare, utför arbetet. Tillbaka på samma skitväg, denna gången utan klånk.

Jag kör vidare utan att tänka något mer på det, fram till att vi är i en väldigt trafikerad tunnel vid rusningstrafik. Varningslampan för motorn börjar lysa. Helvete!... Vad gör jag nu?! Känns inte säkert att stanna i en tunnel. Bilarna där kör fort och väldigt mycket trafik. Aja, kör vidare till vi kommer ur tunneln. Kommer till ett lugnare parti efter tunneln och helt plötsligt ger bilen bara ifrån sig ett rassel from hell. Bilen tokdör. Jahapp. Lyckas putta in bilen till en avsides väg med hjälp av några trevliga norrmän som faktiskt stannar.

Nämen! Titta! Under bilen droppar det ju rikligt med olja från vad som ser ut som oljetråget. Antagligen var det en sten som smackat rakt upp i oljetråget tidigare när det klånkade till. Med tanke på att vi kört en bit dels innan varningslampan började lysa och även efter hade jag lyckats se till att motorn skurit.

Det blev till att ringa bärgare, chefen (som tur i oturen var min far) och hyrbilsföretaget och skamset berätta vad jag lyckats åstakomma.
 

Valley

Medlem
Vi kan ta några som etsat sig fast.
Hemsk upplevelse. Full fart framåt. Urdrucken flaska släpps på golvet. Nu kommer skarpa kurvan för att åka av motorvägen och flaskan åker in under bromspedalen. Var hårfint ifrån byxbyte.

Köerna in till Stockholm börjar och lilla bilen börjar skena strax vid Kungens Kurva. Klart intressant upplevelse att åka sick sack till närmsta avfart

Expresstransport (på tok för tung) på kärra ner till Wetzlar. Halva kärran rasar av på E6:an strax efter Mölndalsavfarten. I Rödby hinner inte några ankor undan utan trycks in i kylarfläkten och kupéfläkt.

1 mil med fruktansvärt oljud utanför bilen. Låter som tryckluftsborr. När jag till slut känner mig tvungen att stanna ser jag att jag glömt 8 meter spännband med hållare i dragkroken.

Kraftigt ökande tjutande och klagande ljud ju längre upp i P-huset jag kommer. I backspegeln ser jag lampkablar och lampor som hänger ner lite konstigt. Alldeles glömt bort att jag har för hög bil med väldigt högt tackräcke på.
Bra sätt att lära sig backa i cirklar i nedförsbacke :p

Och lite till………..
 

johan_fbg

Medlem
Tvingade in Viton under "maxspärren" på parkeringen vid Radisson blu Hamburg flygplats. Hotellparkeringen var tydligt markerad utanför hotellet, behövde aldrig köra in i garaget. Trodde jag.

Efter utcheckning följde jag exit-skyltarna ner i spiralbacke under mark. Insåg tillslut bussens begränsningar och fick snällt backa upp utan backspegel eller bakruta och skamset be vaktmästaren på hotellet låsa upp bommarna för utpassering genom infarten.
 

agehall

Medlem
Jag har egentligen bara råkat ut för en sak under mina snart 20 år som bilförare. Det var när jag under hösten 2000 skulle köra hem till Linköping från Lund i studentkårens V70. Kör fel vid Helsingborg och hamnar i riktning in mot Helsingborg istället för upp mot Linköping.

Suckar lite och börjar titta efter lämplig avfart där jag kan vända. Det råder rätt tät dimma och jag läggar mig med farthållare och väntar på en avfart. Lagom som en avfart närmar sig kommer jag upp bakom en annan bil och touchar till på bromsen för att slå av farthållaren. Tittar upp på vägskylten som säger mig att nästa avfart är rätt. Samtidigt ser jag i ögånvrån hur något rör sig i sidled och nästa sak jag kommer ihåg är att det luktar illa och alla varningslampor lyser.

Det visar sig att en tjej fått motorstopp på motorvägen och inte tagit sig av körbanan helt utan stod halvvägs in i den högra filen. Utan varningsblinkers och med en bil framför var jag chanslös att väja utan jag klipte halva hennes bil med min och studsade in i mitträcket och sedan tillbaka in i vägen.

Eftersom alla varningslampor lyser bestämmer jag mig för att det nog är smart att stanna så jag kör in på vägrenen på avfarten och kliver ur bilen. Det är först nu jag inser att halva min front är intryckt och jag har rejäla märken i sidan efter att ha smällt i mitträcket.

I det här läget kommer chocken - vad har jag kört på? Ett par djupa andetag senare sträcker jag mig efter min mobil som ligger i mittkonsolen och börjar springa tillbaka på vägen. Ca 300 meter från där jag stannat hittar jag en liten bil liggandes i diket. Det som är riktigt otäckt är att bakluckan slutar ungefär där framdörren börjar. Dock är bilen helt mörk, vilket får mig att anta att den var övergiven. Jag går ner i diket för att försäkra mig om detta och hör till min fasa att någon är inne i bilen. Vet inte hur jag lyckades behålla lugnet i det här läget, men det kändes skrämmande naturligt att kasta sig fram och förklara för tjejen att hon inte skulle röra sig alls och sedan ringa 112.

Under tiden jag ringer (har ingen aning om hur lång tid händelseförloppet hitintills tagit) kommer föraren av bilen som låg framför mig vid olyckan fram till mig. Han hade fortsatt rakt på och sett det hela i backspegeln men inte hunnit in på avfarten utan stannat lite längre fram. I det här läget slappnar jag av och mins egentligen mer av kvällen.

Ungefär två månader senare ringer en polis från Helsingborg och frågar ifall jag erkänner brott. Efter att jag förklarat omständigheterna kommer vi fram till att jag bör neka och ytterligare en månad senare lägger åklagaren ner förundersökningen då brott ej kan styrkas. Den stackars tjejen (som satt kvar i en mörk bil halvvägs inne på körbanan!) kom undan med ett brott på lårbenshalsen om jag förstod det rätt. Jag vill fortfarande påstå att hon hade tur med tanke på att jag hittade henne i passagerarbrunnen och hon satt, enligt egen utsaga, i förarsätet när olyckan skedde.

Jag vet inte riktigt vad jag skulle ha gjort annorlunda för att undvika olyckan, men jag kan inte låta bli att tycka att jag skulle kunnat göra något annorlunda för att undvika det hela. Detta är nog mitt största (och förhoppningsvis enda blivande) misstag under en bilresa.
 

johhenrik

Medlem
Jag vet inte riktigt vad jag skulle ha gjort annorlunda för att undvika olyckan, men jag kan inte låta bli att tycka att jag skulle kunnat göra något annorlunda för att undvika det hela. Detta är nog mitt största (och förhoppningsvis enda blivande) misstag under en bilresa.

Yikes, det var ju en läskig historia med ett gott slut trots allt...
 

Valley

Medlem
J………..
Det visar sig att en tjej fått motorstopp på motorvägen och inte tagit sig av körbanan helt utan stod halvvägs in i den högra filen. Utan varningsblinkers och med en bil framför var jag chanslös att väja utan jag klipte halva hennes bil med min och studsade in i mitträcket och sedan tillbaka in i vägen…………..

Yack……. då kan man allt hålla sig för skratt. Men det positiva är att det ju bara var bilar som skadades.
 

Valley

Medlem
och mer minnen som dyker upp gällande bilåkning.
Rensade fronten på en hyrbil en gång. Skulle köra om en tradare med en klen Ascona. Halvvägs förbi får chauffören för sig att han måste köra om en traktor.
Får nog tacka en högre makt att det fanns en lämpligt placerad åker där jag for ut. Och inget krondike. Markägaren som såg det hela kontaktade tullen som stoppade mig och därefter fick jag betala 400,- i böter för den havre jag kört ner eller bli anmäld.
 
Inte så mycket att dela med mig av men de få incidenter som hänt är:

Jag och två vänner var på roadtrip och vi hade sovit i bilen i centrala Hamburg över natten och satt på morgonkvisten i bakluckan och borstade tänderna med bubbelvatten när jag går iväg en sväng för att köpa förlängd parkering.

När jag kommer tillbaka hade bagageluckan varit öppen för länge eller något annat mystiskt hänt för själva låset hade blivit låst och när en av polarna hade dragit igen luckan (med låst lås) så trycktes låset sönder och kilades fast.

Vi hade alltså en fullpackad bil, inte överdrivet med pengar och en bagageluckan som inte gick att stänga.
Slutade med att vi fick ge oss ut på jakt efter ett rep den förmiddagen som vi lyckades knyta fast ganska bra så luckan kunde hålla sig stängd hela vägen hem sen. Var en lite nervös hemfärd med 30-35 flak öl lastat och en lucka som var högst osäker om den skulle hålla sig stängd men repet höll. :p

Kostade väl cirka 1.000 att laga det trasiga låset genom att köpa nytt på skroten.

Sen har jag även glömt tanklocket två gånger. En gång hann jag åka 6 mil innan jag kom på det och fick alltså åka 12 mil extra bara för att man är så glömsk ibland.

Den andra gången var det värre för då la jag locket på taket på bilen och det flög av någonstans innan jag såg att tankluckan var öppen i sidospegeln. Fanns dock att köpa relativt billigt på skroten, det med.
 

David

Medlem
Åkte i Düsseldorf 2006 med en kollega i hyrbil. Vi behövde göra en u-sväng på något lämplig ställe, vilket tydligen inte var där han gjorde det då polisen stoppade oss. Under tiden polisen gick fram från sin bil kom vi på att vi faktiskt varit på väg åt rätt håll och inte borde svängt alls.

När polisen förklarade att vi gjort fel och ville ha 10 EUR i bötesbelopp sträckte jag fram 20 EUR och tyckte att det var jämnt då vi behövde svänga tillbaka igen. Kanske inte helt uppskattat och kollegan fick betala 10 EUR med kort då kontanter inte var tillåtna...
 
Toppen