Störningar Oslo Gardermoen idag 3 dec

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Holgersson, 3 December 2014.

  1. Holgersson

    Holgersson Medlem

    Ort:
    Lidköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Sitter på boardat plan från ARN till OSL vid gaten i Stockholm. Ordinarie avgångstid var 8:35 men vi sitter kvar ännu och preliminärt ny slottid som ger avgång 9:35.

    Enligt YR.no bra väder på OSL men ser mycket förseningar via Avinor. Någon som vet hur det är "live" på OSL idag? Flesta förseningar enligt avinor ca 15-20 min. Ser även att Norwegian med ordinare avgång ARN 8:20 fick ny tid 8:35 samt beräknad ankomst 9:35 OSL.

    Någon som vet hur slottider fördelas och varför Norwegian bara fick 15 min försening och vi en timma med SAS?
     
  2. slugger4567

    slugger4567 Medlem

    Det är väldigt dimmigt i Oslo. Jag hade minimal sikt från Radisson Plaza imorse, och sikten från kontoret är riktigt dålig just nu.
     
    Martin Björnström gillar detta.
  3. Holgersson

    Holgersson Medlem

    Ort:
    Lidköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Ahhh tackar, klart det kan vara dimma. Jag är i jul-modus och tänkte snö när de sa väder...

    Nu är vi på väg i alla fall om än en timma sena.
     
  4. Aurora

    Aurora Medlem

    Det är korrekt som slugger4567 skriver. OSL melder selv på Twitter at det er forsinkelser pga tåke. METAR fra OSL sier også FZFG, altså frysende dimma. Det verste du kan ha på en flygplats :)

    Hva gjelder slottid @Holgersson , så är dette helt uavhengig av selskap. Det er en computer nede i Belgia som styr hele flow management i Europeisk luftrom (SKYbrary - Central Flow Management Unit (CFMU) ) och gir slot-tid til ATC som formidles til flygene. Basert på når du är planlagt att vära off block (brakes released, pushback connected) får du en avgangstid er regnet på for villken rute du har planlagt (hvilka waypoints) och villken höjd du har planlagt (flight level 380, 400 etc). Det kan vära så enkelt som at SAS hadde planlagt en marsjhöjd som hadde mer trafikk, eller planlagt en rute som hadde mange flygplan planlagt på ett waypoint i en lengre tidsperiode.
    Det kan och vära at SAS ønskade de-ice, mens Norwegian inte gjorde dette.
     
    Nemo gillar detta.
  5. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    En annan klassiker är att man av någon anledning missar sin ordinarie tid. Slottider tilldelas flera timmar innan flygningen faktiskt utförs så om du missar din slot kommer du sedan få en ny allokering baserat på vad som finns kvar. Det leder ofta till ganska kraftiga förseningar då alla som är planerade innan på samma tid redan har tilldelade slottar.
     
  6. Aurora

    Aurora Medlem

    Ikke nødvendigvis - hvis du har en forventet forsinkelse, men blir klar til takeoff tidligere enn forventet - sender man inn request om bedre slottid. Självklart inte så bra som den man hadde originalt, men man får som regel en forbettrad tid.
    Heldigvis inte en gammal IBM-maskin som står i Belgia .... :D
     
  7. Holgersson

    Holgersson Medlem

    Ort:
    Lidköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Blev närmare 1:30 sena in till OSL men fördelen var att anslutande flyg till BOO var lika sent in så det löste sig ganska bra. Förstår nu problemet, det var rejäl dimma under landningen såg knappt ljusen på banan innan Touch down.

    Dags för boarding mot BOO nu.
     
  8. Aurora

    Aurora Medlem

    Bra du rekker neste fly! Med så mycket dimma har du nok fått oppleve en full autoland i dag, det er jo litt moro :)
     
    Holgersson gillar detta.
  9. Holgersson

    Holgersson Medlem

    Ort:
    Lidköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Det var en mycket mjuk landning så det var nog full auto :)
     
  10. Thornado

    Thornado Medlem

    Det verkar som att jag hade tur och klarade mig bra. Åkte ARN-OSL 06.05 imorse och sen vidare till CDG kl 8.
    Kapten påpekade att det skulle vara mycket dimma i Oslo, men vi landade enligt tidtabell och kom iväg mot Paris bara några minuter sena.
     
    Holgersson gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×