Senaste nytt

Störande och återkommande högtalarutrop om SAS punktlighet...

Jag tror att det handlar om reklam till passagerarnas "undermedvetenhet".
När passagerarna hör detta gång på gång får de inbillning av att "SAS flyg går ofta i tid".

Sedan struntar de i definition av landningstid/ankomsttid.
Exakt. Och om SAS landar före utsatt ankomsttid och det sedan tar lång tid att komma till gaten så tycker de inte att det SAS fel, utan flygplatsens fel (den är ineffektiv, har slö personal, dålig logistik, etc).
 

AABack2ARN

Medlem
Och hur förklarar du då att flygtiden mellan Stockholm och London är i storleksordning 2h till 2h30min (inklusive eventuell/trolig holding ovanför London) om man reser västerut men enligt tidtabellen tar det 2h40min och 2h50min? Flygtiden mellan Stockholm och Göteborg ligger på 45-50 minuter men enligt tidtabellen mellan 1h och 1h10min...

Om SAS verkligen vill locka till sig omedvetna resenärer borde det väl vara bättre att bara visa planerad flygtid i exempelvis bokningssystemen? Då kommer SAS flyg se betydligt snabbare ut jämfört med konkurrenterna! ;)

Sedan skyller man helt enkelt på ineffektiv infrastruktur på flygplatsen, vädret eller varför inte flygledningen som inte låter dem flyga rakaste vägen...
 

Brandten

Medlem
Sedan skyller man helt enkelt på ineffektiv infrastruktur på flygplatsen, vädret eller varför inte flygledningen som inte låter dem flyga rakaste vägen...

Du kanske inte menade skyller på som i skylla ifrån sig men kan bara kommentera att jag suttit med i cockpit många gånger och sett både planeringen av rutter, fart/höjd justeringar och radiosnack med trafikledningen som påverkar ankomsttiden negativt för SAS utan att de kan göra något åt saken.

Gällande TS så tyckte jag inte det är störande utan mest komiskt att man kör det över huvud taget och får mig alltid ett gott skratt när det ropas ut.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag beskyller absolut inte SAS för något utan tycker de är ett av de mer punktliga bolagen trots allt vilket jag uppskattar. Min sista mening i svaret ovan var mest ett tips till SAS och deras PR-avdelning hur de kan agera om de verkligen vill lura kunderna ;).
 

perhall

Medlem
Vi vana resenärer förstår nog ganska väl varför förseningar uppkommer. För att minska förseningarna rejält måste såväl flygbolagens flottor som flygplatser och infrastruktur uppgraderas till stora kostnader (utöver den expansion som redan sker), svårt att få betalt för det givet konkurrenssituationen.
 
Toppen