Senaste nytt

Störande och återkommande högtalarutrop om SAS punktlighet...

fly4fun

Medlem
Jag flyger regelbundet med SAS och har inte hört detta utrop. Kan ha att göra med att mina senaste 20 SAS flighter har varit försenade. Har jag bara haft otur eller går det utför för SAS?
 

Dr. Miles

Expert
Jag flyger regelbundet med SAS och har inte hört detta utrop. Kan ha att göra med att mina senaste 20 SAS flighter har varit försenade. Har jag bara haft otur eller går det utför för SAS?
Jag brukar att flyga Stockholm->Stavanger som flygs av CityJet och Stavanger->Oslo->Stockholm som flygs av SAS.
På Stockholm->Stavanger på CityJet har jag inte hört detta utrop men många gånger på Oslo->Stockholm på SAS.
 

Jompa

Medlem
Senast när jag flög till LAX 6e november sa man att man hade landat 9 min före tidtabell, sen tog det 40 min till gaten p.g.a. trafik på marken... alltsom allt 30 min sena vid gate...
 
SAS är ju som bekant i "deep shit" konkurrensmässigt och jag vill att SAS ska finnas kvar i framtiden. Därför förlåter jag dem när de försöker vinna billiga poäng hos omedvetna resenärer med de här utropen. Alltid lurar det någon som därmed väljer SAS istället för SJ eller något flygbolag med sämre förseningsstatistik. Jag tycker att man ska lära sig att acceptera de här utropen och inte klaga på att SAS gör de här utropen.
 

palmen

Moderator
SAS är ju som bekant i "deep shit" konkurrensmässigt och jag vill att SAS ska finnas kvar i framtiden. Därför förlåter jag dem när de försöker vinna billiga poäng hos omedvetna resenärer med de här utropen. Alltid lurar det någon som därmed väljer SAS istället för SJ eller något flygbolag med sämre förseningsstatistik. Jag tycker att man ska lära sig att acceptera de här utropen och inte klaga på att SAS gör de här utropen.
Jag håller inte med i detta. Det är ankomst vid gate som räknas och när dörren öppnas som gäller (om jag förstått det rätt).
Om detta skulle vara ok, kan de då framöver också ropa ut att "vi har börjat vår inflygning 40 minuter innan tidtabell" det är ungefär lika relevant.
 
Ryanair (och säkert fler flygbolag) gör likadant och om jag inte hade hängt här på BC hade jag säkert trott att det var tidpunkten vid touch down som gäller. Dessutom säger de att de har LANDAT före utsatt tid, inte att de har ankommit till destinationen före utsatt tid och de kan nog inte fällas i en rättegång för detta.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Ryanair (och säkert fler flygbolag) gör likadant och om jag inte hade hängt här på BC hade jag säkert trott att det tidpunkten vid touch down som gäller.

Absolut. Och min kommentar till personalen var att om jag vill uppleva den typen av utrop så väljer jag företrädelsevis Ryanair...

Dessutom säger de att de har LANDAT före utsatt tid, inte att de har ankommit till destinationen före utsatt tid och de kan nog inte fällas i en rättegång för detta.

Visst är det så, men som @palmen skriver så kan de ju lika bra säga att de startat före planerad ankomsttid...
 

palmen

Moderator
Ryanair (och säkert fler flygbolag) gör likadant och om jag inte hade hängt här på BC hade jag säkert trott att det var tidpunkten vid touch down som gäller. Dessutom säger de att de har LANDAT före utsatt tid, inte att de har ankommit till destinationen före utsatt tid och de kan nog inte fällas i en rättegång för detta.
Det finns ju dock ingen utsatt tid för landning. Hur kan de då landa innan denna tid?
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att det handlar om reklam till passagerarnas "undermedvetenhet".
När passagerarna hör detta gång på gång får de inbillning av att "SAS flyg går ofta i tid".

Sedan struntar de i definition av landningstid/ankomsttid.
 
Toppen