När det gäller tåg så är ju toleransen på ett sätt stor i Sverige.
Flyg: jag tar det jag åker oftast med som exempel. ARN-ZRH 9.50-12.15. Flygtid faktisk är oftast två timmar +/- 5 min. Lyfter 10.00, landar 12.00-12.00. I gaten kanske 12.08. De två timmarna kan man inte göra mycket åt.
Tåg: Sthlm C-Malmö C tog 3.56 när X2000 var nytt, nu 4.25. Det är jättemycket luft i tidtabellen. Lkpg-Nässjö tar 50 min vill jag minnas men bara på den sträckan kör man ofta in 6-7 min.
Skälet är att SJ ägde rälsen när X2000 var nytt, och de gav prioritet till snabbtågen. Nu ska alla operatörer inkl. godståg samsas, dessutom stannar X2000 på fler ställen (vilket det tågsättet inte är lämpat för alls, med små dörrar och mycket långsam acceleration...).
/Per
Flyg: jag tar det jag åker oftast med som exempel. ARN-ZRH 9.50-12.15. Flygtid faktisk är oftast två timmar +/- 5 min. Lyfter 10.00, landar 12.00-12.00. I gaten kanske 12.08. De två timmarna kan man inte göra mycket åt.
Tåg: Sthlm C-Malmö C tog 3.56 när X2000 var nytt, nu 4.25. Det är jättemycket luft i tidtabellen. Lkpg-Nässjö tar 50 min vill jag minnas men bara på den sträckan kör man ofta in 6-7 min.
Skälet är att SJ ägde rälsen när X2000 var nytt, och de gav prioritet till snabbtågen. Nu ska alla operatörer inkl. godståg samsas, dessutom stannar X2000 på fler ställen (vilket det tågsättet inte är lämpat för alls, med små dörrar och mycket långsam acceleration...).
/Per