Senaste nytt

Störande och återkommande högtalarutrop om SAS punktlighet...

perhall

Medlem
När det gäller tåg så är ju toleransen på ett sätt stor i Sverige.
Flyg: jag tar det jag åker oftast med som exempel. ARN-ZRH 9.50-12.15. Flygtid faktisk är oftast två timmar +/- 5 min. Lyfter 10.00, landar 12.00-12.00. I gaten kanske 12.08. De två timmarna kan man inte göra mycket åt.

Tåg: Sthlm C-Malmö C tog 3.56 när X2000 var nytt, nu 4.25. Det är jättemycket luft i tidtabellen. Lkpg-Nässjö tar 50 min vill jag minnas men bara på den sträckan kör man ofta in 6-7 min.

Skälet är att SJ ägde rälsen när X2000 var nytt, och de gav prioritet till snabbtågen. Nu ska alla operatörer inkl. godståg samsas, dessutom stannar X2000 på fler ställen (vilket det tågsättet inte är lämpat för alls, med små dörrar och mycket långsam acceleration...).

/Per
 

Plissken

Medlem
Tåg: Sthlm C-Malmö C tog 3.56 när X2000 var nytt, nu 4.25. Det är jättemycket luft i tidtabellen. Lkpg-Nässjö tar 50 min vill jag minnas men bara på den sträckan kör man ofta in 6-7 min.

Skälet är att SJ ägde rälsen när X2000 var nytt, och de gav prioritet till snabbtågen. Nu ska alla operatörer inkl. godståg samsas, dessutom stannar X2000 på fler ställen (vilket det tågsättet inte är lämpat för alls, med små dörrar och mycket långsam acceleration...).
Persontågtrafiken har ökat med cirka 80 procent de senaste 25 åren, mycket mer än de mest positiva prognoserna. Den regionala tågtrafiken har ökat ännu mer. Det har, precis som du skriver, gjort att det är jäkligt trångt på spåren. Det är egentligen inte så mycket luft i tidtabellerna, ökad gångtid är en konsekvens av många fler tåg på spåren. Att få ihop den tidtabellslogistiken är ingen lätt uppgift.
 

perhall

Medlem
OK, lite fel formulerat, i bästa fall är det enormt mycket luft i tidtabellen, men den går ofta åt...

Flyget har ju lättare att samsas i luften, särskilt i Sverige...

Intressant att många reagerat på mitt inlägg, jag har stört mig mer och mer på det och var tvungen att skriva något. Om man landar 15.08, utsatt ankomsttid är 15.20 och är i gaten 15.17 kan det kanske funka att ropa "före utsatt ankomsttid" (som ren chansning då när planet tar mark)...

Hoppas SAS läser det här och skärper sig, en viktigare nyhet än "Silent morning flights" kan jag tycka...
 

AABack2ARN

Medlem
Att det förekommer stopp på upp till femton minuter på längre tågsträckor är väl en sanning med modifikation. På nattågen till Norrland kanske det förekommer, men på majoriteten av alla tågsträckor finns inga sådana stopp i tidtabellen.

Att det finns på nattågen är helt klart sant. Se exempelvis nattens tåg 90 (Stockholm - Narvik).

sj90.png


Så inte nog med att sträckan Örnsköldsvik och Umeå gick på 1h06min i stället för planerade 1h27min, tågeländet skall stå still på Umeå C i 1h01min enligt tidtabell. Likaså gick det i morse helt plötsligt att köra sträckan Boden C och Murjek på 38min i stället för 1h06min.

Och ändå tenderar man vara sen ganska ofta när man väl kommer upp till Kiruna så luften kanske behövs men det ökar inte tågens attraktionskraft enligt mig...
 

perhall

Medlem
De där minuterna kan betyda mer än man tror, även på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö kan det vara skillnaden mellan att ta tåget eller flyget. Det går ju fortfarande direkttåg 2t50m Stockholm-Göteborg, det är konkurrenskraftigt. För det är inte mycket mer än det tar för mig som bor nära Sthlm city att ta sig till flyget, checka in, vänta, sen komma fram, irra omkring på runway, och sen ta sig in från Landvetter till city. 3t45m som det var till Lund förut kunde funka, 30m mer fäller avgörandet till flygets fördel...
 

perhall

Medlem
Jag tycker när det gäller punktlighet, som är mycket viktigt, särskilt vid affärsresor, att det tillhör ämnet att jämföra med tåget och dess sätt att beräkna punktlighet, men kan hålla med om att det kanske drog iväg väl långt...
Ska bli spännande att se nästa fredag vad de säger på BCN-ARN-flighten, den är säkert några minuter tidig... som den brukar vara...
/Per
 

AABack2ARN

Medlem
Kan det vara ett trendbrott?

För någon vecka sedan tjötade SAS personal om att vi minsann landade före tidtabell. Dels i Frankfurt där taxi-tiden gjorde att vi ändå var 10 minuter efter tidtabell då dörren öppnades och dels i Stockholm där vi på grund av gatestrul fick stå och vänta i närmare 20 minuter innan guidningssystemet slogs på och någon kom dit som kunde köra bryggan. Då var vi absolut efter tidtabellen. Påpekade lite syrligt att SAS utrop är ganska felaktiga och mer värdiga ett lågprisbolag a la Ryanair.

Nu i veckan och tre SAS-flighter senare där vi i samtliga tre fall var av planet innan tidtabellstiden (i alla fall om man satt längst fram) och inte ett enda utrop om punktligheten :)
 

olo

Medlem
Jag hoppas att @AABack2ARN har rätt. Jag har notera samma sak vid veckans flighter.

Utropen är irriterande och dessutom i min mening felaktiga. Jag postade i en annan tråd tidigare i år om en resa GOT-CPH där tiden från hjulen i backen på CPH tills bussen var vid terminalen översteg flygtiden.
 
Toppen