Senaste nytt

Störande och återkommande högtalarutrop om SAS punktlighet...

När jag pendlade GOT-FRA, ofta över CPH, för några år sedan blev jag lite extra trött på detta. Var mer regel än undantag att de nöjt ropade ut att vi landat 5 minuter före tidtabell...på banan som är allra längst bort. Sedan väntar 10-15min taxi till remote stand lääääängst bort vid/förbi Terminal 2 (och såklart buss osv—även om det inte spelar någon roll för statistiken i sig).

Och då var vi plötsligt en bra bit sena...

Nej, dessa RyanAir-kopierade utrop kunde man gott fått sluta med redan innan de började...
 
Det resonemanget får du gärna utveckla. Menar du att punktlighetsstatistiken för tågen är felaktig?

Att man anser tåget vara i tid upp till 10 min försening är märkligt. Att man dessutom mäter ankomsttid till slutstationen utan hänsyn till hur det är på mellanstationerna är en annan sådan konstig sak. På de flesta längre tågsträckor har man lagt in ett längre stopp, upp till en kvart, vilket innebär att man vanligtvis hämtar hem en stor del av förseningen innan man når slutstationen. Inte konstigt att statistiken visar bra rättidighet, trots missnöjda passagerare.
 

NotRyan

Medlem
Att man anser tåget vara i tid upp till 10 min försening är märkligt. Att man dessutom mäter ankomsttid till slutstationen utan hänsyn till hur det är på mellanstationerna är en annan sådan konstig sak. På de flesta längre tågsträckor har man lagt in ett längre stopp, upp till en kvart, vilket innebär att man vanligtvis hämtar hem en stor del av förseningen innan man når slutstationen. Inte konstigt att statistiken visar bra rättidighet, trots missnöjda passagerare.

Inom flyget så är allt upp till 15 minuter sent, "på tid" så det är nästan samma. Punktligheten borde mätas på respektive station, så om tåget Stockholm - Göteborg är i tid till Skövde så borde Stockholm-Skövde räknas som i tid även om dom skulle bli försenade närmare Göteborg.
 

Plissken

Medlem
I svensk tågtrafik är marginalen för punktlighet fem minuter, inte tio minuter. Senare än fem minuter anses vara försenat. För en tågresa på tre-fyra timmar, t ex Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö med snabbtåg, får man nog anse att det är helt ok med en marginal på fem minuter.

Marginalen inom flyget mer generös, då ett flyg kan vara upp till 15 minuter sent och ändå räknas som att det är på tid. Många har inga problem med att ett flyg Stockholm-Göteborg eller Stockholm-Malmö, som tar ca en timme eller lite mindre, är 15 minuter sent men en lika stor försening på en tre-fyra timmars tågresa kan skapa rätt stor irritation hos en del.

Tittar man på kortare tågresor så kan man självklart diskutera fem minuters-marginalen. För tåg på kortdistans, t ex pendeltåg i storstadsregionerna, är fem minuter ganska mycket. Därför arbetar man med mindre marginaler i det interna kvalitetsarbetet. När tågoperatörerna och Trafikverket följer upp punktligheten på kortdistanståg brukar man jobba mot en förseningsmarginal på två minuter.

Men när man redovisar den nationella statistiken, förseningar för alla tåg i Sverige under ett år, så måste man dock ha en gemensam förseningsmarginal. Då har man landat i fem minuter. Med det måttet har punktligheten för persontåg i Sverige under de senaste åren legat på drygt 90 procent.

Att många upplever tåget som ett osäkert färdmedel beror i stor utsträckning på att en störning på en hårt belastad järnväg snabbt påverkar många tåg, och drabbar många resenärer på en gång. Den svenska järnvägen är sliten och därmed ganska störningskänslig, och det behövs stora pengar till underhåll för att säkerställa kvaliteten i anläggningen. Men mellan de större störningarna så flyter det faktiskt på ganska bra med tanke på förutsättningarna. Godståg, pendeltåg, regionaltåg och snabbtåg - som färdas i olika hastigheter - samsas på en järnvägsanläggning som på vissa håll är extremt hårt belastad. Till exempel avgår eller ankommer att tåg Stockholms central var 45:e sekund i högtrafik.

Att det förekommer stopp på upp till femton minuter på längre tågsträckor är väl en sanning med modifikation. På nattågen till Norrland kanske det förekommer, men på majoriteten av alla tågsträckor finns inga sådana stopp i tidtabellen.

Jag håller med om att man borde redovisa punktlighet på mellanliggande stationer, det skulle absolut vara bättre för resenären.

I slutändan tycker jag att det kokar ner till en kamp mellan fakta och psykologi.
Fakta: tåget är lika punktligt som flyget, till och med om man räknar med en marginal för tåget på fem minuter och flyget på 15 minuter.
Psykologi: de flesta upplever tåget som mindre punktligt. Och det beror på att förväntningarna på tågens punktlighet är väldigt höga. Tio minuters försening på en snabbtågsresa på tre timmar får många att gå bananas, medan man glatt taxar en bra stund efter landning med flyget, sedan väntar på att få gå av, och till sist utan knot väntar minst lika länge på att bagaget ska dyka upp på bandet.

Jag reser en hel del med både tåg och flyg och tycker att tåget ofta får oförtjänt mycket stryk av folk som grundar sin uppfattning på känslor eller missuppfattningar, snarare än fakta.
 

Dr. Miles

Expert
I svensk tågtrafik är marginalen för punktlighet fem minuter, inte tio minuter. Senare än fem minuter anses vara försenat. För en tågresa på tre-fyra timmar, t ex Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö med snabbtåg, får man nog anse att det är helt ok med en marginal på fem minuter.

Marginalen inom flyget mer generös, då ett flyg kan vara upp till 15 minuter sent och ändå räknas som att det är på tid. Många har inga problem med att ett flyg Stockholm-Göteborg eller Stockholm-Malmö, som tar ca en timme eller lite mindre, är 15 minuter sent men en lika stor försening på en tre-fyra timmars tågresa kan skapa rätt stor irritation hos en del.

Tittar man på kortare tågresor så kan man självklart diskutera fem minuters-marginalen. För tåg på kortdistans, t ex pendeltåg i storstadsregionerna, är fem minuter ganska mycket. Därför arbetar man med mindre marginaler i det interna kvalitetsarbetet. När tågoperatörerna och Trafikverket följer upp punktligheten på kortdistanståg brukar man jobba mot en förseningsmarginal på två minuter.

Men när man redovisar den nationella statistiken, förseningar för alla tåg i Sverige under ett år, så måste man dock ha en gemensam förseningsmarginal. Då har man landat i fem minuter. Med det måttet har punktligheten för persontåg i Sverige under de senaste åren legat på drygt 90 procent.

Att många upplever tåget som ett osäkert färdmedel beror i stor utsträckning på att en störning på en hårt belastad järnväg snabbt påverkar många tåg, och drabbar många resenärer på en gång. Den svenska järnvägen är sliten och därmed ganska störningskänslig, och det behövs stora pengar till underhåll för att säkerställa kvaliteten i anläggningen. Men mellan de större störningarna så flyter det faktiskt på ganska bra med tanke på förutsättningarna. Godståg, pendeltåg, regionaltåg och snabbtåg - som färdas i olika hastigheter - samsas på en järnvägsanläggning som på vissa håll är extremt hårt belastad. Till exempel avgår eller ankommer att tåg Stockholms central var 45:e sekund i högtrafik.

Att det förekommer stopp på upp till femton minuter på längre tågsträckor är väl en sanning med modifikation. På nattågen till Norrland kanske det förekommer, men på majoriteten av alla tågsträckor finns inga sådana stopp i tidtabellen.

Jag håller med om att man borde redovisa punktlighet på mellanliggande stationer, det skulle absolut vara bättre för resenären.

I slutändan tycker jag att det kokar ner till en kamp mellan fakta och psykologi.
Fakta: tåget är lika punktligt som flyget, till och med om man räknar med en marginal för tåget på fem minuter och flyget på 15 minuter.
Psykologi: de flesta upplever tåget som mindre punktligt. Och det beror på att förväntningarna på tågens punktlighet är väldigt höga. Tio minuters försening på en snabbtågsresa på tre timmar får många att gå bananas, medan man glatt taxar en bra stund efter landning med flyget, sedan väntar på att få gå av, och till sist utan knot väntar minst lika länge på att bagaget ska dyka upp på bandet.

Jag reser en hel del med både tåg och flyg och tycker att tåget ofta får oförtjänt mycket stryk av folk som grundar sin uppfattning på känslor eller missuppfattningar, snarare än fakta.
Off topic svar.

I Japan får man förseningsintyget från tågoperatören när tåget är försenat minst 5 minuter.

I och med på många arbetsplatser straffas man ifall man kommer till jobbet sent (t ex avdrag från nästa bonus), det är viktigt att man får förseningsintyget från tågoperatörer. Då slipper man straffet från arbetsgivaren.

Only in Japan | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Plissken

Medlem
Jag gick ju också en del off topic i mitt svar om tågens punktlighet ovan, men jämförelsen är intressant. För att att återknyta till trådskaparens ursprungliga fråga: ja, det är rätt störande med utropet om "landat på tid" när man precis tagit i marken. Det intressanta är ju när man är vid gaten och kommer av planet. Vad räknas egentligen som "ankomst" när det gäller flygtrafik? Har sett uppgift om att Flightstats räknar ankomst när kärran är parkerad vid gaten.
 
Toppen