Stöld på flygplanet

Diskussion i 'Övrigt' startad av trekker, 3 Maj 2016.

1. trekker

trekker Medlem

Hong Kong: Passenger 'loses $260,000 in mid-air theft' - BBC News

Hur noga vaktar ni era saker pa flygplanet? Har nagon av er blivit av med nagot? Jag har aldrig riktigt fruktat att bli bestulen under resa da det alltid kannts som man ar saker och att vem skulle sno nagot nar det inte finns en snabb exit? Kanske dags att fundera igen?

2. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag måste nog medge att jag inte direkt övervakar med hökögon - dock ser jag till att inte visa upp eventuella dyrbarheter i bagaget, samt håller gärna laptopbagen (där eventuella dyrbarheter brukar förvaras) vid mina fötter om kabinlayouten tillåter. Inbillar mig också att flyga i premiumkabin hjälper, då det är betydligt dyrare att köpa biljett där om man har oärliga avsikter.

Vet en kille som blev bestulen på $50k på inrikes i Kina...

Förhoppningsvis kommer de till botten med detta otyg, och straffskalan är ju trevlig i Kina/Singapore/HK/Middle East etc. på denna typ av brott.

3. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, men något annorlunda då denna stöld var riktad mot flygbolaget, och inte resenärers bagage. Långt ifrån lika pinsamt för bolaget, och betydligt mindre skadat anseende.

Men visst, att tro att det inte kan ske i alla kabiner vore naivt!

Kan bara lägga till att det alltid är en god idé att snabbt dubbelkolla att tillhörigheterna är där de ska innan avstigning (eller straxt innan seatbelt sign går på). Det har hänt att jag gör detta om jag sovit...

ulagun gillar detta.
  4. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flög MAN-CPH för några månader sedan och trodde jag hade blivit bestulen på min laptopväska då den ej låg där jag lagt den.
    Det visade sig att någon hade flyttat runt sina saker så mycket att den landat i huvudet på en pax och därefter blivit flyttad till annan overhead bin.
    Allt detta medan jag sov.
    Men lätt panik kröp på mig när jag ej såg min väska...

5. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Detta borde vara är ett problem för kabinpersonalen eller har de något låsbart "skåp" för exempelvis handväskor. De har ju inte direkt möjlighet att hålla någon större koll själva.

6. Thornado

Thornado Medlem

Ojdå, det var inte ens 260k HKD utan USD det handlade om.
    Jag har onekligen tänkt tanken själv (inte att stjäla någon annans saker, men att det finns en viss risk), men oroar mig vanligtvis inte så mycket. Om jag skulle åka med kontanter och värdesaker för 2 miljoner i handbagaget så skulle jag nog dock se till att försöka ha lite extra uppsikt över det.

7. JohanA

JohanA Medlem

Att flyga i C är ingen stark försäkring enligt mig. Speciellt på nattflyg är det dålig koll och mycket lätt att gå från F eller Y till C och ta vad man vill ha.

8. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På de senaste flygen med Cathay (till och från KUL) sa personalen att man aldrig skulle lämna "cash and other valuables" utan uppsikt.

South African teacher gets 9 months in jail for stealing HK$3,500 on Hong Kong-bound Cathay flight | South China Morning Post

JohanA gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!