Senaste nytt

Stöld av bagage på X2000-tåg

rob74

Medlem
Alldeles nyligen hände precis samma sak för en bekant ombord på ett SJ-tåg. Stölden ägde förmodligen rum vid stoppet i Lund. Oerhört jobbigt! :mad:
 

Innovate

Ny medlem
Greetings from Singapore - och tack för vänlig sympati samt förslag.

Med tanke på hur bagagehanteringen (brist på...) ser ut på X2000 så är det kanske konstigt att det inte oftare sker stölder.

Jag släpar alltså upp väskan i vagnen och stuvar in den i utrymmet precis vid ingången som är avsedd för bagage. Sedan går jag och sätter mig ca fem meter längre in i vagnen. Samtliga stolar i tysta vagnen har ryggen mot ingången, och det går heller inte att se bagageutrymmet från någon av sittplatserna (är jag tämligen säker på). Alternativet är att förvara väskan i andra änden av vagnen, fast dit är det 20 meter, och en glasvägg emellan, och det utrymmet syns inte heller från sittplatserna. Självklart får väskan inte plats varken i gång, vid min plats eller på hatthyllan.

Till saken hör att en kort tid efter tågets avgång gjorde förstaklassvärdinnan ett utrop om att en väska som stod i mittgången måste flyttas till bagageutrymmet... just sayin'.

Jag ska kontakta SJ och fråga hur (om) de har tänkt med bagagehanteringen, jag skriver mer när jag vet mer om det samt om hur försäkringen täcker in. Det fanns inget värdefullt/stöldbegärligt i väskan, men det landade ändå på över 50kkr i nyvärde enligt polisrapporten... Jag har förresten Visa Infinite och där finns en rejäl reseförsäkring.

Uppdatering: Det ser inte ljust ut med att använda visakortets reseskydd, saxat från försäkringsvillkoren: "Försäkringen gäller inte för egendom som förloras vid stöld eller blir förstörd av annan anledning.".
 
Last edited:
Gäller att övervaka allt hela tiden, tråkig utveckling som inte ser ut att bli bättre heller :( därför jag försöker resa så lätt som möjligt.
 

rob74

Medlem
Jaha, egentligen rätt tråkigt. För då har ytterligare en person, min vän, blivit bestulen på en väska någonstans mellan Malmö och Alvesta tidigare idag... :(

Känns ju nästan som om att det skulle kunna vara nån liga i farten, eftersom allt här verkar ha beröringar med Skåne...
 

Innovate

Ny medlem
En uppdatering, tydligen gäller mitt kort ändå, det här med försäkring är svårt: Mitt Visakort ersätter upp till 50kkr, märkligt dock exkluderas den sportutrustning som fanns i väskan. Min arbetsgivares försäkring ersätter upp till 35kkr. Sedan finns ju dessutom min hemförsäkring. Därmed kommer jag antagligen bli ersatt full ut. Nice.
 
Toppen