Senaste nytt

Stökig person på Ryanair flight till Skavsta

K

KavlingeDude

Guest
Det jag hänger upp mig på är alla flata medpassagerare utan civilkurage som inte hjälper till och oskadliggör hotet mot säkerheten. Själv hatar jag att flyga. Jag är annars en väldigt "tuff" person som inte är "rädd" för något utan jag kan hantera det mesta men när det gäller flygning så blir jag nojjig. Jag har lärt mig genom åren att hantera det genom "rutiner" och erfarenheter. Det här innebär att det kan bli jobbigt för mina medpassagerare om det är något eller någon som faller utanför mina rutiner och erfarenheter. Allt, som i min värld, riskerar säkerheten tas omhand direkt från min sida. Är medveten om att det kan verka pompöst och självgott att jag skall vara den som avgör vad som anses vara "rätt" eller "fel". Dock så verkar det hittills som jag har gjort mer rätt än fel om man skall använda flygpersonalen och myndigheters uttalanden som måttstock på rättfärdigheten.
Lyckligtvis har jag under alla år bara behövt ingripa och hjälpa till två gånger.
En gång på - 80 talet mellan ARN - LPA, då en full norrman ballade ur. Senaste gången var förra året då en väldigt förvirrad och hotfull typ mellan FRA - MEX vägrade konsekvent att lyssna och som till slut blev fysisk. Här fanns det inte valet att bara gå ned och landa så han fick känna på vad mina gamla wushu titlar i kombination med rädsla kan leda till.
Jag fick ligga ned med ett klassiskt benlås i över 20 min innan han lugnade ned sig såpass mycket att jag kunde, tillsammans med en manlig steward, få ned han i ett säte och binda fast han. Inte en enda gång så fick vi hjälp av de andra passagerarna.
 

Agö

Medlem
Det jag hänger upp mig på är alla flata medpassagerare utan civilkurage som inte hjälper till och oskadliggör hotet mot säkerheten. Själv hatar jag att flyga. Jag är annars en väldigt "tuff" person som inte är "rädd" för något utan jag kan hantera det mesta men när det gäller flygning så blir jag nojjig. Jag har lärt mig genom åren att hantera det genom "rutiner" och erfarenheter. Det här innebär att det kan bli jobbigt för mina medpassagerare om det är något eller någon som faller utanför mina rutiner och erfarenheter. Allt, som i min värld, riskerar säkerheten tas omhand direkt från min sida. Är medveten om att det kan verka pompöst och självgott att jag skall vara den som avgör vad som anses vara "rätt" eller "fel". Dock så verkar det hittills som jag har gjort mer rätt än fel om man skall använda flygpersonalen och myndigheters uttalanden som måttstock på rättfärdigheten.
Lyckligtvis har jag under alla år bara behövt ingripa och hjälpa till två gånger.
En gång på - 80 talet mellan ARN - LPA, då en full norrman ballade ur. Senaste gången var förra året då en väldigt förvirrad och hotfull typ mellan FRA - MEX vägrade konsekvent att lyssna och som till slut blev fysisk. Här fanns det inte valet att bara gå ned och landa så han fick känna på vad mina gamla wushu titlar i kombination med rädsla kan leda till.
Jag fick ligga ned med ett klassiskt benlås i över 20 min innan han lugnade ned sig såpass mycket att jag kunde, tillsammans med en manlig steward, få ned han i ett säte och binda fast han. Inte en enda gång så fick vi hjälp av de andra passagerarna.

Tack för ett gott skratt så här på morgonen!
 
Jag fick ligga ned med ett klassiskt benlås i över 20 min innan han lugnade ned sig såpass mycket att jag kunde, tillsammans med en manlig steward, få ned han i ett säte och binda fast han. Inte en enda gång så fick vi hjälp av de andra passagerarna.

Haha, underbart! Fick du dubbla poäng från flygbolaget eller dylikt som tack för hjälpen? Måste varit en ganska unik situation... :eek:
 
K

KavlingeDude

Guest
Haha, underbart! Fick du dubbla poäng från flygbolaget eller dylikt som tack för hjälpen? Måste varit en ganska unik situation... :eek:

Det lustiga är att mexarna tyckte det var bra gjort medan tyskarna, som brukligt är, hade en mer återhållsam hållning - "our staff is trained for these kind of situations so your intervention could have made the situation worse", vilket jag kan hålla med om. När de hade fått säga sitt "officiella" och jag med min replik att allt gick ju, under omständigheterna, bra så fick jag slutligen ett tack. När jag lite "off the record" pratade med en av representanterna så berättade denne att de mycket väl skulle kunna ge mig både det ena och det andra men bolagets hållning är att de är rädda för att belöningar kan få en motsatt effekt med att passagerare blir mer "aktiva" i sådana ev. Framtida hädelser och det vill de inte se för de anser att personalen måste få hantera det. Just med hänvisning att de har träning för situationen och att passagerare skulle kunna göra det hela värre.
 
Toppen