Senaste nytt

Stämmer detta verkligen angående SAS EBG?

Du har ingen kompis/flickvän/familjemedlem som gillar att resa, men inte bryr sig om poäng...? Då kan ni ju göra de resor jag rekommenderade tillsammans, och alla poäng krediteras till ditt EB-kort... Då går ett guldkort på ca 10.000kr istället :).

Är det någon speciellt anledning varför det är Eurobonus som gäller?:) Annars kanske det finns program med lättare krav.

Tittat på TK Miles & Smiles? De erbjuder samma sak som SAS Eurobonus, fast med lägre gränser och löljigt enkel återkvalning :)

Haha, trodde Miles & Smiles var ert (BC.se) smeknamn för Miles & More men såg nu att det är deras eget program.
Det har jag inte tittat på..

Miles & More har jag men tycker det är rätt svårt att uppnå en hög nivå där?

Familjen skiter fullständigt i detta med poäng, så du menar att jag kan kreditera poäng för alla som reser till mitt kort? Hur är det möjligt? Det gick inte med One World när jag åkte till Las Vegas, då fick man bara poäng för den som stod på kortet och reste dvs.

Jag tror inte flygbussarna går från Västerås...? Det är Swebus som gäller där, om jag inte missminner mig. :)

Jag ser flygbussarna ibland här, på Västerås flygplats men det är bara när det är avgångar och ankomster och de går till Stockholm Central.

Till Arlanda är det Swebus.
 

Palazzi

Medlem
Hur får du din partners flygpoäng på ditt kort? Du kan ju bara kreditera resor du gör själv till ditt EB-konto? (Bortsett från extrapoäng från kreditkortsköp av biljetter...)

Dessutom, om inte partnern kan/vill/har lust att betala sin del så hade det ju kostat lika mycket även om man kunnat kreditera bägges resor på ditt konto...

Ja, vet inte hur jag tänkte där:confused::p Du har förstås helt rätt :)
 
Läste nu om TK Miles & Smiles..

Verkar ju något otroligt bra.
Det får bli att skaffa ett sådant tror jag.

Elite Card är ju inte alls svårt att skaffa och Elite Plus Card verkar ju inte helt omöjligt heller.
Finns det ingen hake? Verkar ju nästan för bra för att vara sant.

En fråga jag har och alltid haft:

När man signar upp på program står det ex:

Name:
Middle name:
Surname:

Jag heter ju Andreas och XXXXX i middlename, men i mitt pass står ju XXXXX före Andreas, dvs XXXXX Andreas Eriksson..
Så jag brukar alltid fylla i dessa program som passet visar, dvs XXXXX Andreas Eriksson.
Är det rätt?
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Haha, trodde Miles & Smiles var ert (BC.se) smeknamn för Miles & More men såg nu att det är deras eget program.
Det har jag inte tittat på..

Miles & More har jag men tycker det är rätt svårt att uppnå en hög nivå där?

Familjen skiter fullständigt i detta med poäng, så du menar att jag kan kreditera poäng för alla som reser till mitt kort? Hur är det möjligt? Det gick inte med One World när jag åkte till Las Vegas, då fick man bara poäng för den som stod på kortet och reste dvs.



Jag ser flygbussarna ibland här, på Västerås flygplats men det är bara när det är avgångar och ankomster och de går till Stockholm Central.

Till Arlanda är det Swebus.

Jag tänkte lite galet med familj & vänner där... För en sekund glömde jag bort att Eurobonus inte tillåter intjäning för familjemedlemmar (kanske borde ta lite frisk luft:p).

Jag kör själv Miles & Smiles, vilket troligen är det bästa bonusprogrammet för en Nordbo under 26år.

Gränsen för deras Platinakort (samma som SAS Guld) är 40.000Miles /år, men deras kort är giltigt 2år. För att återkvala behöver du sedan bara tjäna in 25.000miles första året, eller 37.500miles på två år.
Om du nu inte skulle nå upp till återkvalningen, kan du köpa 10.000miles för 2800kr :).

Miles & Smiles ger 100% miles på alla TK flygningar i Economy. 100% på alla flygningar med Ethiopian AIrlines. 100% på alla SAS ungdomsbiljetter och 50% på Low Eco med LX. Sedan får du 125 % på TK Comfort Class (se tips på sidan).

Som MIles & Smiles Platina får du 150% miles på Comfort Class!! En resa ARN-IST-GRU ger då 23.760 miles, för 9.500kr (med businessclass komfort).

TK har även poängerbjudanden ganska frekvent... T.ex: ARN-IST-DXB för 20.000miles T/R.

Du får alltså en "businessresa " och en resa till Dubai i ekonomiklass för 9.500kr som Platina.

Hoppas det var till någon hjälp.

/Palazzi

PS. Ingen hake vad jag upptäckt... Skulle vara ganska snål kreditering med andra bolag än de jag nämnde.
(X,Z,I som bokningsklass på TK ger inga poöng).
 
Last edited:
Stort tack för hjälpen!

Jag är 21 år så Miles&More kanske är bäst trots allt, sen har jag ju några tusen poäng redan som kan vara en bra start.
Antingen stannar jag kvar eller tar Miles&Smiles, är det någon skillnad?
 

Dr. Miles

Expert
En nackdel med Turkish Airlines Miles&Smiles är att de har relativt kort giltighetstiden av miles(3 år) och det finns inget sätt att förlänga den.
Turkish Airlines - Miles&Smiles - Frequently Asked Questions
Turkish Airlines - Miles&Smiles skrev:
34. When do my miles expire?

The miles earned are valid for 3 years as of the date they are credited to your account. The information regarding the expiring miles will be indicated on your mileage statement which is sent to your e-mail address.
 

seat56f

Medlem
Nu är det full begreppsförvirring.

Palazzi - visst snackar du om Miles & Smiles, dvs Turkish Airlines FFP? Det har väl gränserna ovan...

Miles & More är Lufthansa/Swiss/Austrians FFP, och kallas ibland Miles & Less

Den stora fördelen med EB över M&S är väl 15%/25% extra poäng på flygningar med SAS-gruppen om man har EBS/EBG. Dvs flyger man huvudsakligen med SAS/Blue1/Wideroe finns det en anledning att hålla sig till EB. Också det faktum att EB är ett av tre program (utöver BA, Finnair) som man kan få kreditkort kopplade till i Sverige. Om man inte flyger så mycket att status ändå inte är något problem torde det vara en fördel att kunna samla poängen på samma konto för att kunna göra de "roliga" bonusresorna (C-klass och uppåt longhaul).
 

Dr. Miles

Expert
Döende program bmi Diamond Club hade(har) massa fina fördelar...

  • 25% extra miles från base mile(utan kabinbonus) på alla Star Alliance flygningar om man är bmi Diamond Club Silver eller Gold.
    (Tokyo-Singapore-Zurich t/r i ekonomiklass gav mig över 24.000 användbara miles.)

  • 38.000 miles för återkvalificering av Gold

  • 1.700 miles per bilfyra på Europcar (förrut var det Hertz)

  • Mellan 500-1.000 miles(3-5 stars) per natt när man bokar hotell via flybmi.com(Expedia affiliate)

Synd att det är snart över...:(
 

Palazzi

Medlem
Nu är det full begreppsförvirring.

Palazzi - visst snackar du om Miles & Smiles, dvs Turkish Airlines FFP? Det har väl gränserna ovan...

Miles & More är Lufthansa/Swiss/Austrians FFP, och kallas ibland Miles & Less

Den stora fördelen med EB över M&S är väl 15%/25% extra poäng på flygningar med SAS-gruppen om man har EBS/EBG. Dvs flyger man huvudsakligen med SAS/Blue1/Wideroe finns det en anledning att hålla sig till EB. Också det faktum att EB är ett av tre program (utöver BA, Finnair) som man kan få kreditkort kopplade till i Sverige. Om man inte flyger så mycket att status ändå inte är något problem torde det vara en fördel att kunna samla poängen på samma konto för att kunna göra de "roliga" bonusresorna (C-klass och uppåt longhaul).

Haha, det är TK Miles & Smiles som diskuteras (jag borde sluta skriva nu:p). 15% & 25% stämmer givetvis med EB. Men MIles & Smiles har 50% bonus på Comfort Class, vilket för mig väger tyngre. Sedan har de ett vidare linjenät än SAS = fler billiga linjer att samla 100% på.

TK flyger ju till Nordamerika, Asien, Sydamerika. Ethiopien flyger till Afrika & SAS (ungdomsbiljetter) inom Europa. Det innebär minst 100% intjäning på billiga biljetter till alla världsdelar utom Oceanien (kommer säkert i.om B787).

Kreditkort har jag fortfarande kopplat till Eurobonus, man kan ju ha flera kort;)

PS. Jag lyckades tydligen få in tre olika FFP när jag skulle beskriva Miles & Smiles...(A3 miles & Bonus och LH Miles & More) SEMESTER NU!!
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
BTW. Många Västeråsare som man ser på forumet nu.... Kommer ursprungligen från Västerås jag med :)

Kanske dags för en Businessclass.se Västeråsträff?:p
Vet iallafall att Jonas C och Andreas Eriksson är Västeråsare, och har sett flera på forumet. Iofs har ni ju inte så långt till Monks i Stockholm;)

Nu måste jag ut i det fina vädret, innan jag växer fast i kontorsstolen...
 
Toppen