Senaste nytt

Sponsra uppehälle för turist i Sverige. Vilka dokument behövs?

kajjan85

Medlem
Detta forumet är kanske inte helt rätt plats för denna frågan, men eftersom här finns så många världsvana personer gör jag ett försök ändå.

Jag planerar att få besök av en vän från Colombia. Colombianer behöver inte visum för att besöka Sverige. Däremot kan det krävas bevis att man klarar att försörja sig under vistelsen (450 kr per dag). Jag behöver gå in som garanat för detta. Jag lyckas inte googla fram hur detta ska bevisas, alltså vilka dokument jag behöver ge min vän för undvika risk att bli nekad inresa i Schengen.

Har någon erfarenhet av det här och har koll på vad som behövs?

Tack.
 

ldmnt

Medlem
Hej,

Jag gjorde samma för en peruansk vän. Printade och skickade med en screenshot på mitt bankkonto, ska inte vara några konstigheter alls!
 

Berglund

Medlem
Precis en likadan blankett som @nissefalk länkar till har jag hjälpt min lokala pizzabagare att fylla i, när han ville bjuda in sin gamla mamma till Sverige. Då behövde han visa att han hade råd och kunde försörja henne under de tre månader som hon skulle stanna. Det gick bra.
 

kajjan85

Medlem
Hej,

Jag gjorde samma för en peruansk vän. Printade och skickade med en screenshot på mitt bankkonto, ska inte vara några konstigheter alls!

Skrev du några rader med en förklaring att du täcker alla omkostander, eller var det bara just screenshotet?
 
Var har ni hittat information om att man måste bevisa att man har 450 SEK om dagen?

Vad jag vet så gäller detta vid ansökan om visum.

De blanketter som det hänvisas till gäller också för visumansökan.

När det gäller sådant här tycker jag att det är dumt att gissa och spekulera. Mycket bättre att kontakta Svenska ambassaden i Colombia och om de säger att dessa 450 SEK ska bevisas/garanteras så kan de också tala om hur det ska göras.

Läser man dessutom på www.swedenabroad.se så tycker jag att det är tydligt att man uppmanas att vända sig till närmsta ambassad/konsulat för korrekt och aktuell information då dessa saker hela tiden kan förändras.
 
Toppen