Spirit: Lägsta pris men högsta vinst!

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Senator, 19 September 2014.

  1. Vänner!

    Herb Kelleher som startade Southwest Airlines, bolagets om skakade om en hel industri sa i 1994:
    "If the Wright brother were alive today Wilbur would have to fire Orville to reduce costs".

    Southwest är drivkraften bak bolag som EasyJet, RyanAir och Norwegian här i Europa, men också traditionella nätverksbolag har talat med Herb under åren då Southwest har alltid haft hög kundnöjdhet också.

    Det amerikanska flygbolag som har tagit budgetresande till nya höjder är Spirit Airlines. Vet inte hur många här har rest med Spirit, men affärsmodellen verkar fungera. En mycket lönsam verksamhet.

    Intressant läsning på en fredag!
    Last in service, first in profit margin, Spirit paves the way for bare-bones air travel - The Washington Post
     
    Knucket, swede77, Christian R och 1 annan gillar detta.
  2. GOTATH

    GOTATH Medlem

    Ort:
    GOT/ATH
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant artikel.
    Då jag läste rubriken till tråden trodde jag att det stod: "Sprit; lägsta pris, men högsta vinst" och trodde då det handlade om var man gör bästa dealen på alkohol :p
     
    Jonathanc, flum, MaBe och 9 andra gillar detta.
  3. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Haha, jag läste samma sak. :)
     
    agehall gillar detta.
  4. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu är ni ganska enkelspåriga ;)

    Är det någon som faktiskt flugit med Spirit (och vågar erkänna det)?
     
  5. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag var på väg att göra det för något år sen. De hade bästa tiden för mitt schema, men det blev så dyrt med alla extra avgifter jag skulle fått betala, så jag skippade till slut.
     
  6. Morgan

    Morgan Medlem

    Intressant och lite konstigt egentligen att det är mycket att använda planen 13 timmar/dag - 06.00-01.00 borde väl funka utan att flyga allra värsta tiden? Klämmer man in en långflygning på natten så 24 timmar möjligt (exklusive service/slack). Eller hamnar man i Norwegians dreamlinerelände om man försöker flyga mer än halva dygnet?
     
    Kricka gillar detta.
  7. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är dessa 13 timmar/dag den tid planet tillbringar i luften eller från dagens första block-off till sista block-on vid gate?

    13 timmar/dag i luften får nog klassas som ganska mycket.
     
  8. SvartMjolk

    SvartMjolk Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Samma för mig. Blev väldigt dyrt till slut så valde Virgin och United istället.
     
  9. Morgan

    Morgan Medlem

    Jag läste det som tid planet används, dvs turnaround räknas, men kanskr fattade fel.
     
  10. jth

    jth Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker inte heller att 13 timmar låter extremt mycket i branschen, det här har ju charterbolagen verkligen fulländat som klämmer in 4 st 4 timmarresor per dag. En normal dag för en charterkärra är väl något i stil med ToR turkiet på morgonen och Kanarieöarna på eftermiddagen.
    Förvisso så blir det horribla tider för de stackars resenärerna och förseningar "Norwegian style" så fort något krånglar men man maximerar ju användningen. För ett normalt nätverksbolag är det ju dock svårare att hitta de perfekta kombinationerna av turer, SAS ligger säkerligen en bra bit under 13 timmar.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×