Senaste nytt

Specialkost på flyg. Nåt att lita på?

agehall

Medlem
Jag mailade bara till deras kundservice. Jag kan dö om det är räkpasta eller fisksås i nån köttgryta, så inte jättelätt. Även om jag själv jobbar med mat. I Asien håller jag mig till vego.

Om jag satt i kundtjänst och fick ett sådant mail, så hade jag nog bokat det enklast möjliga jag kunde hitta bland mina specialmåltider för att lägga mig på säkra sidan. Du kan ju tänka dig vad som skulle hända ifall en kund skickade ett mail och talade om att man har kraftig allergi och sedan fick något man var allergisk mot ombord... Inte bra...

Mitt tips är att du kollar upp exakt vad det finns för specialmat att beställa (listan är relativt begränsad och standardiserad). Sedan kan du begära att få en specifik typ av specialmat så slipper du få den tråkigaste maten de kan hitta.
 
Om jag satt i kundtjänst och fick ett sådant mail, så hade jag nog bokat det enklast möjliga jag kunde hitta bland mina specialmåltider för att lägga mig på säkra sidan. Du kan ju tänka dig vad som skulle hända ifall en kund skickade ett mail och talade om att man har kraftig allergi och sedan fick något man var allergisk mot ombord... Inte bra...

Mitt tips är att du kollar upp exakt vad det finns för specialmat att beställa (listan är relativt begränsad och standardiserad). Sedan kan du begära att få en specifik typ av specialmat så slipper du få den tråkigaste maten de kan hitta.
Betackar mig dina gissningar. Kolla på bilden. All mat var märkt med "no fish". Vi pratar om kvalitèn på specialmat här.
 

agehall

Medlem
Fast det är ju det som är grejen - det finns vad jag vet ingen specialmat som är till för fisk/skaldjursallergiker så de måste ha uppfunnit något åt dig och det skulle inte förvåna mig om de drog till med det som de trodde var minst allergiframkallande på alla sätt. "No fish" innebär ju inte att det även kan saknas en massa annat i maten...

Kolla gärna upp på checkmytrip vad det stod för måltid i bokningen. Det kan mycket väl vara så att personen som la in beställningen faktiskt beställde det där åt dig.
 

Voyageur

Medlem
Skall beställa en vegetarisk, laktosfri kost till en av två närmaste på QR C till HKT i höst. Väntar med spänning (och en touch fasa) vad som levereras:)
 

twiggs

Medlem
Bokade Vegan Raw Meal åt frugan med TK förra våren till IST - MLE. Fungerade inte alls, tyvärr.
Dock AF o Etihad fungerar fungerar special meal (vegan) på interkontinentala rutter bra.

Vissa saker blir jag bra förvånad över. HUR i hela friden kan man misslyckas med att servera råa grönsaker och frukt? :confused:

Mitt tips är att du kollar upp exakt vad det finns för specialmat att beställa (listan är relativt begränsad och standardiserad). Sedan kan du begära att få en specifik typ av specialmat så slipper du få den tråkigaste maten de kan hitta.

Man kan ange vilket önskemål som helst under SPML-SPML. Det vill säga specialkost utöver den standardiserade listan av specialkost. Kan vara en ambitiös agent man råkar ut för också som verkligen suttit och skrivit in önskemål i fritext.
 

agehall

Medlem
Man kan ange vilket önskemål som helst under SPML-SPML. Det vill säga specialkost utöver den standardiserade listan av specialkost. Kan vara en ambitiös agent man råkar ut för också som verkligen suttit och skrivit in önskemål i fritext.

Ah, frågan är ju då hur cateringfirman tolkar det. Risken är ju alltid att de tar det säkra före det osäkra och tar något som är helt safe och som finns på hyllan.
 
Toppen