Senaste nytt

Sparrow Aviation öppnar linje Göteborg City- Stockholm Bromma

Palazzi

Medlem
Jaha! Nu vet jag varför jag känner igen texter ordagrant.

Det är ju det flygbolaget som tidigare flög mellan Jönköping och Bromma/Köpenhamn som bytt namn och ska "flyga" mellan GSE och BMA också. Och ja, Embraer är förbjudet på BMA så det blir ingenting med detta.

Finns trafikundantag som tillåter begränsad trafik med dessa plan, sedan 2011. De omfattar idag inte Sparrow, men väl Finnair (och då Flybe Nordic). Jag förutsätter att man sitter i diskussioner om det...

Sen kan det mycket väl bli så att det inte blir något av med satsningen, av en eller flera anledningar..

Det var en trafikökning från Finnair som inte tilläts. Det norska bolaget skulle också ha en högre frekvens än tillåtet, och Finnair fyllde redan en kvot.

Finnair har väl idag bytt plan, så "luckorna" är öppna för "några få" avgångar.

Undantaget gäller till 2019
 
Last edited:

twiggs

Medlem

Gissning: Finnair avvecklade trafiken med jet för att det bullrade för mycket, sen fick man dispens. Sen såg man väl ingen anledning att byta tillbaka eftersom dessa flygplan var mycket lönsammare än de små dyra jetplanen.

Gissning 2: Embraer 145 vet jag inte om det är bullrigare än Embraer 170/190. Kanske med tanke på att konstruktionen är äldre, men det kanske går jämt ut med tanke på att den förstnämde är lite mindre. På LCY tillåts vet jag åtminstone Embraer 135, fast med tanke på att även Airbus A318 tillåts där så är säkert den flygplatsen lite mer flexibel med bullernivåer än vad BMA är... :p
 

twiggs

Medlem
Det norska bolaget skulle också ha en högre frekvens än tillåtet, och Finnair fyllde redan en kvot.

Märkligt vad vi minns olika i sådana fall. ;)

Om jag minns rätt så handlade det om 3 eller 4 avgångar i veckan till en ort i Norge, det vill säga 6-8 flygplansrörelser på Bromma flygplats och jag tror, utan att vara säker på det, att Finnair med hjälp av någon partner flög med propellerflyg på BMA när detta var aktuellt.

Sen vet jag inte hur du kan få en operatörsbunden licens till Finnair att även omfatta Flybe Nordic? Det är väl ändå två helt olika flygbolag som opererar på olika licenser, även om man gör det "operated by". Det kan nog vara så att det är det anledningen är att Finnair inte flyger med jet till BMA idag när jag tänker efter.
 

Palazzi

Medlem
Märkligt vad vi minns olika i sådana fall. ;)

Om jag minns rätt så handlade det om 3 eller 4 avgångar i veckan till en ort i Norge, det vill säga 6-8 flygplansrörelser på Bromma flygplats och jag tror, utan att vara säker på det, att Finnair med hjälp av någon partner flög med propellerflyg på BMA när detta var aktuellt.

Sen vet jag inte hur du kan få en operatörsbunden licens till Finnair att även omfatta Flybe Nordic? Det är väl ändå två helt olika flygbolag som opererar på olika licenser, även om man gör det "operated by". Det kan nog vara så att det är det anledningen är att Finnair inte flyger med jet till BMA idag när jag tänker efter.

"Transportstyrelsen har granskat ansökan och riskanalysen och delar flygplatsens riskvärdering. Vi har därför med utgångspunkt från flygplatsens redovisning beslutat att acceptera undantag för begränsad trafik med följande flygplanstyper:

BAe ATP (som opereras av NextJet)
Embraer 170 och Embraer 190 (som opereras av FinnAir)
Gulfstream 4 och Gulfstream 550 (som opereras av Försvarsmakten)
Beslutet innehåller ett antal villkor som ska uppfyllas för att beslutet ska vara giltigt, bland annat att samtliga riskreducerande åtgärder alltid genomförs i samband med start- och landning.

Beslutet är giltigt till och med 31 december 2019."

//Transportstyrelsen.se

Skärmavbild 2014-07-17 kl. 23.41.51.png

Screen Cap från Wiki-sida om Flybe Nordic.

+ Det var inte "Flynonstop" jag tänkte på, utan ett tidigare initiativ. Något till Oslo, inte Krisitansand..... Kanske var det Flybe Nordic själva som planerade en Oslo-linje (?) De testade ju till CPH

http://www.insiderplus.se/newsletters/article/flybe_nordic_ger_jetflyget_finnairkostym/
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Jag vet inte riktigt om vi pratar om varandra, eller om vi ens pratar om samma sak när det gäller Finnair/Flybe Nordic.

Det kan säkert hända att sådant här kan överflyttas mellan flygbolag, det kanske bara är en formaliasak för Transportstyrelsen (eller vem det nu var som var tillsynsnämnd i frågan), men att det är en målningsfråga på flygplanet – det tror jag inte!
 

Palazzi

Medlem
Ingen aning om hur det ligger till. Jag vet bara att Flybe Nordic skött flygningarna mellan BMA o HEL, då de sett ut som Finnairplan. Flertalet gånger har jag sett E190 på Bromma, men kanske var dessa Finnair-metall.

Egentligen är väl hela diskussionen ointressant. Klargjort är att:
1. Flyglinjen är nu Sparrow. Det var en etablerad operatör (senare resebyrå)
2. BMI sköter många flygningar med E190, även till/från Sverige.
3. De kan beviljas undantagstillstånd för flygplanet, då andra bolag fått det (läs Finnair).

Det jag vill ha sagt att det inte borde finnas hinder för denna satsning, förutom om bokningsunderlaget sviktar. Självfallet kan annat hindra det, men i mina ögon ser detta inte ut som någon lurendrejeri-verksamhet (jag kan ha fel).
 

twiggs

Medlem
Ingen aning om hur det ligger till. Jag vet bara att Flybe Nordic skött flygningarna mellan BMA o HEL, då de sett ut som Finnairplan. Flertalet gånger har jag sett E190 på Bromma, men kanske var dessa Finnair-metall.

Egentligen är väl hela diskussionen ointressant. Klargjort är att:
1. Flyglinjen är nu Sparrow. Det var en etablerad operatör (senare resebyrå)
2. BMI sköter många flygningar med E190, även till/från Sverige.
3. De kan beviljas undantagstillstånd för flygplanet, då andra bolag fått det (läs Finnair).

Det jag vill ha sagt att det inte borde finnas hinder för denna satsning, förutom om bokningsunderlaget sviktar. Självfallet kan annat hindra det, men i mina ögon ser detta inte ut som någon lurendrejeri-verksamhet (jag kan ha fel).

När Finnair startade flygningarna med jet under 2010 så fanns inte Flybe Nordic, däremot har ju Finnair själva flugit linjen med sina Embraer.

1. Flyglinjen har aldrig varit en operatör med egen licens utan alltid en resebyrå.
2. BMI Regional har ingen E190.
3. Det är knappast något som görs på en månad, speciellt då vi inte ens vet om flygplanet är anpassat bullermässigt (vilket det åtminstone inte var för tio-femton år sedan när Skyways ville flyga!).
 

Palazzi

Medlem
När Finnair startade flygningarna med jet under 2010 så fanns inte Flybe Nordic, däremot har ju Finnair själva flugit linjen med sina Embraer.

1. Flyglinjen har aldrig varit en operatör med egen licens utan alltid en resebyrå.
2. BMI Regional har ingen E190.
3. Det är knappast något som görs på en månad, speciellt då vi inte ens vet om flygplanet är anpassat bullermässigt (vilket det åtminstone inte var för tio-femton år sedan när Skyways ville flyga!).

Jag vet att Flybe Nordic inte fanns 2010, men det gjorde väl inte undantagstillståndet för E190 heller (?). Det kom 2011, samtidigt som Flybe började flyga... Flybe flög dock bara ATR inledande, innan de fick Finnair-kostym.
Embraer 170 hade väl dock ett separat tillstånd även innan, som FInnair nyttjade...

1. Så är det tydligen. Fick för mig att de existerat innan 2009. Föregicks de av ett annat bolag (?) Strunt samma..

2. Inte i dagsläget, men väl Embraer. Huvudsyftet med min text var dock att belysa att de var en van aktör.

3. Hur menar du nu? Deras specifika E190....? De är ju redan tillåtet för flygplanstypen att flyga till/från Bromma...
Jag förutsätter, om de är seriösa, att de inte påbörjade diskussionen igår.

Beslut om undantag för trafik på Stockholm Bromma flygplats fattat - Transportstyrelsen

Kanske kan vi bara vänta o se?
 
Last edited:

twiggs

Medlem
3. Hur menar du nu? Deras specifika E190....? De är ju redan tillåtet för flygplanstypen att flyga till/från Bromma...
Jag förutsätter, om de är seriösa, att de inte påbörjade diskussionen igår.

Beslut om undantag för trafik på Stockholm Bromma flygplats fattat - Transportstyrelsen

Kanske kan vi bara vänta o se?

Ja, det är tillåtet att flyga med Embraer 170 och Embraer 190 som opereras av Finnair på Bromma flygplats detta har du redan avhandlat x antal gånger utan att jag sagt emot och vilket du också har rätt i – varför jag just inte säger emot :)

Däremot är inte Embraer 145 operandes av "random" flygbolag tillåtet på BMA! Det är den flygplanstypen jag ställer mig mycket tveksam till om den skulle godkännas till trafik på Bromma, och det är just den jag menar Skyways inte fick flyga med för många år sedan på Bromma på grund av bullerorsaker.
 

Palazzi

Medlem
Ja, det är tillåtet att flyga med Embraer 170 och Embraer 190 som opereras av Finnair på Bromma flygplats detta har du redan avhandlat x antal gånger utan att jag sagt emot och vilket du också har rätt i – varför jag just inte säger emot :)

Däremot är inte Embraer 145 operandes av "random" flygbolag tillåtet på BMA! Det är den flygplanstypen jag ställer mig mycket tveksam till om den skulle godkännas till trafik på Bromma, och det är just den jag menar Skyways inte fick flyga med för många år sedan på Bromma på grund av bullerorsaker.

Jaha, då är jag med.

Vi får se om de kommer igång då. Ingen linje jag kommer nyttja, men det är alltid kul OM ett bolag lyckas.
 
Toppen