Senaste nytt

Spara 2527:- genom att boka Amsterdam-Köpenhamn-Oslo istället för Amsterdam-Köpenhamn

FF#1

Medlem
Jag gissar att om man gör det här som en engångsgrej, dvs sällan så är det inte nått problem.
Jag har svårt att tro att man orkar lägga energi på någon stackare som var tvungen att "springa på muggen" vid byte och missade planet…. :)

Däremot om man sätter det i system så kan det nog irritera någon tillslut.
 

fcx

Medlem
Det här heter 'hidden city ticketing' och står tydligt i conditions of carriage / ticketing rules från SAS att det är förbjudet att göra så.

Det är ingen fara att göra det då och då, men om du gör det ofta samt krediterar poängen till eurobonus kan de, i princip, stänga kontot.

Nu blev jag lite nyfiken. Var hittar du denna friskrivning i biljettreglerna?
 

AABack2ARN

Medlem
Just begreppet "hidden city" används inte i deras CoC däremot finns texten i stycke 3 att du inte får ändra resväg eller destination utan deras medgivande och om du gör så kan du krävas in på mellanskillnaden. Vilket även skulle kunna ske om du säger till innan du hoppar av sista segmentet.

Men som sagt, om du gör det någon enstaka gång lär inget hända.
 

fcx

Medlem
Just begreppet "hidden city" används inte i deras CoC däremot finns texten i stycke 3 att du inte får ändra resväg eller destination utan deras medgivande och om du gör så kan du krävas in på mellanskillnaden. Vilket även skulle kunna ske om du säger till innan du hoppar av sista segmentet.

Men som sagt, om du gör det någon enstaka gång lär inget hända.

Antar att du menar 3.3.1 och 3.3.3. Undantaget i 3.3.1 (som, med tanke på hur SAS säljer biljetter, faktiskt gör undantaget till huvudregel) tycker jag förvirrar hela tolkningen.

3.3 Kupongordning och användning
3.3.1 Den biljett du har köpt gäller endast för den transport som framgår av biljetten, från avreseorten via eventuella avtalade uppehåll till det slutliga resmålet. Det pris du har betalat är baserat på vår tariff och gäller för den transport som framgår av biljetten. Det utgör en nödvändig och väsentlig del av vårt avtal med dig. Biljetten kommer inte att godkännas och den förlorar sin giltighet om alla kupongerna inte används i den ordning som anges på biljetten.
Artikel 3.3.1 gäller inte för biljetter som köps för flygningar som genomförs av SAS om biljetten utfärdas på ett SK/117-dokument och flygningen påbörjas i Europa med användning av SAS OneWay konceptpriser inom Europa. Om alla flygkupongerna för utresan är helt outnyttjade kan flygkupongerna för inresan användas.

3.3.3 Om du ändrar din transport utan vårt samtycke kommer vi att beräkna rätt pris för din faktiska resa. Du måste betala mellanskillnaden mellan det pris du har betalat och totalpriset för din ändrade transport. Vi kommer att återbetala mellanskillnaden om det nya priset är lägre, men annars har dina outnyttjade kuponger inget värde.
 

AABack2ARN

Medlem
Undantaget syftar på att inresan inte förfaller om inte utresan är oanvänd.

ARN-CPH-AMS-CPH-ARN köpta som två enkelbiljetter men i en transaktion

Hoppa ARN-CPH-AMS och du kan nyttja AMS-CPH-ARN
Hoppa CPH-AMS och AMS-CPH-ARN kommer förfalla

Notera dock att det numer finns ett antal biljetter som (återigen) säljs som t/r där det finns krav på frånvaro eller liknande och då faller ovanstående helt och hållet.
 

marviil

Medlem
En intressant sak är att om jag lägger in AMS - CPH - OSL i Amadeus (jobbar på resebyrå) och sedan tar bort CPH - OSL så får jag priset SEK 500, vilket jag inte fått om jag tagit samma sträcka från början. Jag kan alltså sälja biljetten till CPH till detta låga pris utan att involvera OSL i slutändan.
 
Jag gjorde något liknade för ett par år sedan, köpte en biljett till Tallinn med Air Baltic, men stannade kvar i Riga där vi mellanlandade. Det var inga problem, jag fick t o m eurobonuspoäng för den sträckan jag faktiskt flög.
 

marviil

Medlem
Ska dock förstås tillägga att det är otillåtet att boka på detta sätt. Om SAS robot känner av att jag gjort detta i bokningen kan de avboka biljetten. Vet dock inte om de upptäcker detta. Jag hade nog inte vågat mig på att boka på det sättet även om det kan locka.
 

vitrysk

Ny medlem
En intressant sak är att om jag lägger in AMS - CPH - OSL i Amadeus (jobbar på resebyrå) och sedan tar bort CPH - OSL så får jag priset SEK 500, vilket jag inte fått om jag tagit samma sträcka från början. Jag kan alltså sälja biljetten till CPH till detta låga pris utan att involvera OSL i slutändan.
Och så resulterar detta i ADM direkt :)
 
Toppen