Senaste nytt

Spaning från SJ X2000 - nytt tilltugg i 1 klass

Lokföraren

Medlem
Hela SJ koncept med 1:a klass har tappat rejält med höjd. Det jag tycker man betalar för är lite större stolar och lugn och ro. Inget annat. Vad som skulle kunna skilja mot 2:a klass skulle kunna vara:
1. Fri surf (obegränsad mängd, inte 200 mb).
2. Alltid måltid serverad vid sittplatsen (likt det var förr).
3. Fler priopoäng per krona (likt många andra program, eller åtminstone om man är Svart).
4. Möjlighet till bättre snacks.
Finns säkert mycket mer. Men i dagsläget är det knappt någon väsentlig skillnad på de olika klasserna.
 

Plissken

Medlem
Nu går jag lite off topic, men SJ borde - förutom att vässa erbjudandet i 1 klass - införa ännu en nivå i lojalitetsprogrammet. Svart kräver bara 25 000 poäng. Det är inte så mycket. En nivå över Svart skulle kunna kräva till exempel 75 000 poäng eller årskort Guld.
Förmåner för denna nivå skulle till exempel kunna vara:
Särskilt bra erbjudanden hos partners (hotell, hyrbil mm).
Möjlighet att ge bort ett SJ Prio Svart till en familjemedlem
Möjlighet att ta med en gäst till SJ lounge
Särskilt bra erbjudanden på poängresor
Garanterad plats på tåg fram till x timmar innan avgång
Gratis måltid + dryck vid resa i 1 klass
Möjlighet att boka mat på tåget kort tid innan avgång
Uppgradering från 2 klass till 1 klass om platser finns

SJ måste vässa sitt lojalitetsprogram, det är för tunt för oss som idag reser mycket med SJ.
 

jsn

Medlem
Hela SJ koncept med 1:a klass har tappat rejält med höjd. Det jag tycker man betalar för är lite större stolar och lugn och ro. Inget annat. Vad som skulle kunna skilja mot 2:a klass skulle kunna vara:
1. Fri surf (obegränsad mängd, inte 200 mb).
2. Alltid måltid serverad vid sittplatsen (likt det var förr).
3. Fler priopoäng per krona (likt många andra program, eller åtminstone om man är Svart).
4. Möjlighet till bättre snacks.
Finns säkert mycket mer. Men i dagsläget är det knappt någon väsentlig skillnad på de olika klasserna.

Bra förslag allihopa, men å andra sidan så skiljer det inte särskilt mycket i biljettpris mellan klasserna heller...

Nu går jag lite off topic, men SJ borde - förutom att vässa erbjudandet i 1 klass - införa ännu en nivå i lojalitetsprogrammet. Svart kräver bara 25 000 poäng. Det är inte så mycket. En nivå över Svart skulle kunna kräva till exempel 75 000 poäng eller årskort Guld.
Förmåner för denna nivå skulle till exempel kunna vara:
Särskilt bra erbjudanden hos partners (hotell, hyrbil mm).
Möjlighet att ge bort ett SJ Prio Svart till en familjemedlem
Möjlighet att ta med en gäst till SJ lounge
Särskilt bra erbjudanden på poängresor
Garanterad plats på tåg fram till x timmar innan avgång
Gratis måltid + dryck vid resa i 1 klass
Möjlighet att boka mat på tåget kort tid innan avgång
Uppgradering från 2 klass till 1 klass om platser finns

SJ måste vässa sitt lojalitetsprogram, det är för tunt för oss som idag reser mycket med SJ.

Också förslag som är intressanta och relevanta, men frågan är mot vad SJ konkurrerar där de behöver locka fler (lat behålla) trogna resenärer? MTR Express har väl inget enastående bonusprogram (har de ens ett bonusprogram)? SAS och BRA, tveksamt. Bussar, troligtvis inte? Så vad vore incitamentet för att introducera ett vassare bonusprogram för SJs del?
 

Hachans

Medlem
Ja, de måste verkligen skärpa till sig. Men de har börjat iaf, bl.a. genom att slänga ut folk ur loungen som inte har biljett för dagen. Det är fantastiskt mycket lugnare där nu anser jag, så jag misstänker att det var nog många som gick in och hängde och väntade på sina 2:a-klasståg, pendeltåg och MTR express kanske.
 

Hachans

Medlem
Också förslag som är intressanta och relevanta, men frågan är mot vad SJ konkurrerar där de behöver locka fler (lat behålla) trogna resenärer? MTR Express har väl inget enastående bonusprogram (har de ens ett bonusprogram)? SAS och BRA, tveksamt. Bussar, troligtvis inte? Så vad vore incitamentet för att introducera ett vassare bonusprogram för SJs del?

Incitamentet är att MTR bara har börjat lära sig köra fjärrtåg i Sverige, och har muskler och vilja att hota SJ på andra sträckor. Koppla sen in MTR i Resplussystemet också så är det ett mycket stort och reellt hot. MTR har själva sagt att Göteborgslinjen är försöksverksamhet medan man lär sig hur tågsystemet funkar i Sverige.

Därför ligger det mycket i SJs intresse att se till att bygga lojalitet med resenärerna innan man får konkurrens på riktigt.
 
IMG_1394.JPG


Sj har en kampanj ihop med Estrella just nu fram till v16. På utvalda avgångar torsdagar och fredagar finns Estrellas nya chips ombord i 1 klass.
 
Toppen