Senaste nytt

Spanien, solkusten - semipermanent - tips på stad?

Volatyle

Medlem
Hej forumet,

Först tänkte jag skriva detta inlägg på spanienforum eller liknande, men insåg snabbt att jag alltid får så mycket bättre och genomtänkta svar här - framförallt upplever jag att många är likasinnade med våra egna krav.

Lång historia kort, vi har under några år diskuterat att flytta till Spanien. Både jag, fru och barnen avskyr vinter och höst som pesten och vi mår helt enkelt betydligt bättre där det är mer sol och bättre väder. Detta känner många igen sig i givetvis och är säkerligen en vanligt förekommande tanke i de flesta svenska hem. Jag har dock ett arbete som inte knyter mig till någon geografisk plats utan jag kan jobba där det finns internet, och min fru är iaf kommande år hemma med barnen.

Så, vi har tittat på vart vi vill bo (till en början provbo en säsong) för att känna på det lite. Vi har ganska enkla grundläggande krav;

* Spanien (pratar själv lite spanska, och vill lära mig mer)

* Bra väder, gärna 8-10 månader om året - inte tokvarmt på sommarn utan behagligt, men samtidigt milda vintrar med många plusgrader

* Bra mat och restaurangutbud. Den här är ytterst viktigt, då jag tyvärr upplever allt för ofta att maten är underemålig på turistorter i Spanien

* MOTSATSEN till Torrevieja, vilket såklart inte är ett trivialt krav. Men gärna så långt ifrån Torrevieja som går (nu menar jag inte geografiskt) men alltså, helst inte menyer med bilder på maten och svenska innehållsförteckningar - vi vill känna att vi är i Spanien.

* Hyfsat bra prisbild

* Kusten!

* Tillräckligt stor stad för att ha ett bra ombud restauranger osv så man inte tröttnar

Så, med ovan sagt hamnar man kanske runt costa del sol, och jag förstår givetvis att det är omöjligt att hitta "genuina" spanska städer utmed denna kusten, men det finns grader i helvetet. Torrevieja som jag besökt var bland det värsta jag varit med om - vilken skithåla, dålig mat, bara britter och svenskar och rent utsagt ångestframkallande ocharmig.

Ett tips jag fått från en bekant är Almuñecar som naturligtvis är turistig men dit "spanskarna" själva åker och gottar sig. Prisnivån på lägenheter/boende där tycks också väldigt bra. Jag har även spanat på Nerja men känslan är att det är för poppis för oss, förstod att det var en faktor 10 av människor under sommaren i Nerja jämfört med övrigt under året - dvs väldigt lite permanentboenden.

Jag tror ni får en ganska bra bild av vad vi är för typer och vad vi är ute efter.. :)

Så, ni som är väl bevandrade med denna kust, och kanske Spanien i största allmänhet (vi är definitivt inte oävna för andra kuster/områden av Spanien om nån har förslag på det. Jag är grymt nyfiken på Er input här!

Stort tack,
Vol
 
Last edited:

Agö

Medlem
Jag tror att en del av det du skriver är svårt att få ihop, särskilt om vi snackar kombination solkusten och motsatsen till Torrevieja. Det du söker finns nog inte men det finns å andra sidan gradskillnader (om vi talar solkusten så är ju i princip all bebyggelse vid kusten väster om Malaga fram till Marbellla synnerligen ocharmig (Torremolinos, Benalmadena, Fuengirola)).

Man får inte heller glömma att turistorterna, enligt min mening, känns ganska öde om vintern. Nerja, Almuñécar och Estepona är trevliga men också små orter. Almuñécar har dessutom en strandremsa som är överbyggd med höga hus. Av dessa skulle jag rekommendera Estepona. Det vimlar dock av svenskar där också.

Ska du ha något genuint och undvika svenskar kanske du ska titta på Costa de la Luz.

Jag skulle ta en flygstol till Malaga och köra kustvägen åt båda håll (fram till Gibraltar, åt öster till Almeria). Det är enda sättet att hitta i djungeln.
 

Volatyle

Medlem
Jag tror att en del av det du skriver är svårt att få ihop, särskilt om vi snackar kombination solkusten och motsatsen till Torrevieja. Det du söker finns nog inte men det finns å andra sidan gradskillnader (om vi talar solkusten så är ju i princip all bebyggelse vid kusten väster om Malaga fram till Marbellla synnerligen ocharmig (Torremolinos, Benalmadena, Fuengirola)).

Man får inte heller glömma att turistorterna, enligt min mening, känns ganska öde om vintern. Nerja, Almuñécar och Estepona är trevliga men också små orter. Almuñécar har dessutom en strandremsa som är överbyggd med höga hus. Av dessa skulle jag rekommendera Estepona. Det vimlar dock av svenskar där också.

Ska du ha något genuint och undvika svenskar kanske du ska titta på Costa de la Luz.

Jag skulle ta en flygstol till Malaga och köra kustvägen åt båda håll (fram till Gibraltar, åt öster till Almeria). Det är enda sättet att hitta i djungeln.

Bra input! Lustigt att du nämner Costa de la luz, för jag har en annan bekant som pratat sig varmt om Cadiz - som tydligen ska vara genuin och härlig, med bra nivå på mat/restaurangutbud.

Hade du någon speciell stad i åtanke kring detta området som du kan peka på konkret?

Vol
 

Agö

Medlem
Bra input! Lustigt att du nämner Costa de la luz, för jag har en annan bekant som pratat sig varmt om Cadiz - som tydligen ska vara genuin och härlig, med bra nivå på mat/restaurangutbud.

Hade du någon speciell stad i åtanke kring detta området som du kan peka på konkret?

Vol
Besök El Puerto de Santa Maria, häftigt ställe. Jag skulle undvika att komma alltför nära Gibraltar, ganska ruffigt.
 

Malu

Medlem
När vi köpte bostad i Spanien så körde jag längs kusten från Valencia till Gibraltar och träffade ett antal mäklare längs vägen. Håller helt med om att Torrevieja är trist, men det finns andra delar på Costa Blanca. Jag fastnade för området norr om Calpe - Moraira, Xabia (Javea), där naturen är fantastisk och man kan hitta prisvärda alternativ. Dessutom nära till Valencia som har mycket att bjuda på. Vårt hus ligger vid röda pilen... :)
FLYGBILD.jpg
 

Volatyle

Medlem
Varför inte malaga stad?
Naturligtvis ett mkt bra förslag. Problemet med Malaga är att det är svårt att hitta lägenheter som ligger riktigt nära havet med fin utsikt.

Detta är inget krav, men något vi skulle uppskatta - denna typ av bostäder är såklart lättare att hitta i de mindre omkringliggande orterna.

Vol
 

Volatyle

Medlem
När vi köpte bostad i Spanien så körde jag längs kusten från Valencia till Gibraltar och träffade ett antal mäklare längs vägen. Håller helt med om att Torrevieja är trist, men det finns andra delar på Costa Blanca. Jag fastnade för området norr om Calpe - Moraira, Xabia (Javea), där naturen är fantastisk och man kan hitta prisvärda alternativ. Dessutom nära till Valencia som har mycket att bjuda på. Vårt hus ligger vid röda pilen... :) Visa bifogad bild 62095

Läst lite om Xabia! Ser fint ut. Om du får utveckla lite, av alla dessa ställen utmed denna kust ni körde - *vad* gjorde att ni fastnade för just Xabia?
Hur är prisbilden (inte bara på bostad, utan mat/restauranger osv?) Håller maten bra nivå?

Vol
 

Malu

Medlem
Både Moraira och Xabia är relativt småskaliga men ändå turistinriktade städer dit även många spanjorer åker. Längre söderut finns Altea/Albir men där är norska och svenska vanligare att höra på gatan än spanska... Då blir utbudet därefter också.

Orsaken till att vi fastnade för området är att det är så mycket grönare än sydkusten. Visst finns det fina delar där också, men här kan man vandra bland apelsinlundar, vinodlingar och naturen är väldigt dramatisk och omväxlande. Matmässigt tycker jag det är bra nivå eftersom målgruppen är väldigt internationell och inkluderar spanjorerna själva. Finns flera Michelinkrogar, bl a BonAmb utanför Xabia, som vi är mycket förtjusta i. En annan viktig sak för oss är att det är levande året runt och inte så säsongsbundet. En tredje faktor är att det känns "närmare" än sydkusten - tänk hur som helst på att inte ha mer än en timmes transfer från vältrafikerad flygplats. Vi kan flyga till både Valencia och Alicante - beroende på vilka biljetter som är roligast.
 

Volatyle

Medlem
Tack för uttömmande svar! Det låter faktiskt mycket down our alley.
Skickar dig ett privat meddelande, hoppas det är OK!

Vol
 
Toppen