Senaste nytt

Spanair i konkurs

Bryant

Medlem
Hårt jobb med ersättningsflyg | Näringsliv | SvD

Kan inte sluta små le när jag läser sådana här saker. Hur tänkte han?

Affärsresenären Johan Ekman från Stockholm befann sig i Barcelona när Spanair begärdes i konkurs. Han bokade biljetten direkt genom Spanair, och säger att han inte fick information om konkursen förrän han läste svenska medier. Flygbolagets hemsida byttes under fredagskvällen ut till ett pressmeddelande på spanska.

– När jag försökte ringa flygbolaget blev jag hänvisad till ett nummer som jag inte kom fram på, säger Johan Ekman.

På lördagsmorgonen tog han sig ut till flygplatsen, men där hade Spanairs vanliga kontor stängt. Köerna ringlade sig långa till de övriga flygbolagen. Biljetten hem med Lufthansa fick han bekosta på egen hand.

Johan Ekman är kritisk mot SAS och menar att flygbolaget borde ta ansvar för alla svenskar som köpt en Spanairbiljett, just på grund av att de varit delägare.

– Konkursen kostar flera miljarder för SAS. Då spelar det ingen roll om det kostar dem ytterligare en miljon att flyga hem svenskar. Det här är världens chans för dem att få good will, säger Johan Ekman.
 

magic

Medlem
Jag var just i färd med att boka en resa med Spanair från Arlanda till Las Palmas via Barcelona i juni för en veckas fiske. :mad: Nu blir det till att hitta ett annat flygbolag. Tror ni att det kommer att dyka upp de andra bolagen kommer att utöka sina rutter i kölvattnet av Spanairs konkurs? Tänker framförallt på sträckan Arlanda-Barcelona.
 

Homer

Medlem
Jag var just i färd med att boka en resa med Spanair från Arlanda till Las Palmas via Barcelona i juni för en veckas fiske. :mad: Nu blir det till att hitta ett annat flygbolag. Tror ni att det kommer att dyka upp de andra bolagen kommer att utöka sina rutter i kölvattnet av Spanairs konkurs? Tänker framförallt på sträckan Arlanda-Barcelona.

Norwegian vill fylla spansk lucka - DN.SE

och Vueling börjar flyga ARN-BCN i mars
 

Homer

Medlem
Spanska Vueling börjar flyga till Stockholm redan på söndag

[2012-01-28 17:23]

Med anledning av Spanairs konkurs tidigarelägger spanska flygbolaget Vueling sin nya flyglinje från Stockholm Arlanda Airport till Barcelona. Första flygningen sker redan idag, söndag den 29 januari.

Det blir fyra avgångar i veckan från Stockholm Arlanda: på måndagar, onsdagar, fredagar och söndagar. Från och med den 25 mars, då Vueling egentligen skulle startat sin verksamhet på Arlanda, utökar man till elva avgångar i veckan.

Till de resenärer som skulle rest med Spanair har Vueling ett särskilt biljetterbjudande som gäller vid bokning 28-30 januari, för resa fram till den 3 februari. För bokning gå in på vueling.com/spanair]


Spanska Vueling börjar flyga till Stockholm redan på söndag - www.arlanda.se
 

Jacob

Medlem
Spanair har ju varit ansvariga för driften av t.ex. loungen på MAD. Vad sker med dessa nu månne? Inte för att det är en så stor förlust, men ändå.
Loungen lär väl stängas och stå oanvänd tills någon annan tar över. Spanair har väl säkert lite ground handling i Madrid som påverkas. De andra Star Alliance flygbolagen som använder Madrid och Barcelona får hitta andra alternativ helt enkelt.

Jag var på gång att skriva en lounge guide till Spanair loungen i Madrid. Känns som det inte behövs längre...

Bekräftat med resebyrån att min Spanair biljett förfaller och jag får gå via kreditkortet.
Intressant är att jag har en SK flight till CPH innan JK flighten på samma PNR. Enligt SAS och Resebyrån skall denna inte påverkas (vilket jag tog för givet!)
Om biljetten bokades med SAS (dvs flyget Köpenhamn-Spanien bokades med SAS flight nummer även om det flygs av Spanair) så ska det gå att få det ombokat via SAS utan kostnad.
 

Jacob

Medlem
För er som har bokningar på Spanair som bokats via SAS och ställts ut som SAS biljetter (ett biljettnummer som börjar med 117) så ska ni kunna få dessa ombokade på SAS eller annat Star Alliance flygbolag utan kostnad. Detta gäller oavsett om biljetten bokats via SAS eller resebyrå.

Ingen stor påverkan här kanske, men SAS kommer även acceptera Spanair biljetter (biljetter som börjar med biljettnummer 680) som bokats på flygningar som utförs av SAS
 

Dr. Miles

Expert
Är det egentligen vem som skrev ut biljetten är viktig vid konkurs?

T ex Spanair(JK) har plate number "680" och SAS(SK) har "117".
Om ens biljettsnummer är 117, så bör SAS ta hand om kunden. Eftersom du har köpt biljett från SAS, inte från Spanair.
 
Toppen