Senaste nytt

Sova i ekonomiklass 2015

SNIFF

Medlem
Lite OT: Men varför lutar ni inte er fullt bak? Går stolen att fälla och måltiden är över så fäller jag så långt det går. Ser inte varför jag inte skulle göra det.

Antagligen för att i eko så är recline inte så mycket mer än några centimeter vilket inte påverkar så mycket. I alla fall för mig. Man sitter upp och sover eller sitter upp och sover. :)
 
F

FCT

Guest
Lite OT: Men varför lutar ni inte er fullt bak? Går stolen att fälla och måltiden är över så fäller jag så långt det går. Ser inte varför jag inte skulle göra det.
Ibland kan det vara skönare att ha stolen mer upprätt. Beroende på hur man vill ha trycket mot rumpan, låren eller om fotstöd finns. Att luta bara för att det går ger IMHO inget mervärde.
 

Ozz

Medlem
Nu var det länge sedan jag satt i ekonomi på en långflygning men bland de sista gångerna hittade jag en bra sovkompis.
Hästens resekudde är en liten (ca 40x30cm hopvikt) med dragkedja runt om 3 sidor så att den går att veckla ut till en fullstor kudde.
Drog man upp dragkedjan ungefär 11/2 sida kunde man ha den som en "kuddmössa" och hade då en mjuk dunkudde runt hela huvudet, den fungerade också till viss del som ljuddämpare. På så sätt slapp jag provisoriska kuddar av knöliga filtar som ramlade ner och kom ur läge.
Kuddmössa+fönsterplats+något fällt säte och luta sig mot väggen = ZZzzzzz
 

RickardG

Medlem
Det slog mig att stödet för ländryggen är viktigt för mig. Kan man lösa med en kudde på ett enkelt sätt.
Nu när du säger det så - det är nog samma för mig. Börjar kännas som att jag behöver ett helt gäng kuddar o_O

Hur hanterar man de sylvassa armstöden som skär in i fläsket när man ska försöka krypa ihop lite? Fler kuddar? :eek:
 

RickardG

Medlem
Nu var det länge sedan jag satt i ekonomi på en långflygning men bland de sista gångerna hittade jag en bra sovkompis.
Hästens resekudde är en liten (ca 40x30cm hopvikt) med dragkedja runt om 3 sidor så att den går att veckla ut till en fullstor kudde.
Drog man upp dragkedjan ungefär 11/2 sida kunde man ha den som en "kuddmössa" och hade då en mjuk dunkudde runt hela huvudet, den fungerade också till viss del som ljuddämpare. På så sätt slapp jag provisoriska kuddar av knöliga filtar som ramlade ner och kom ur läge.
Kuddmössa+fönsterplats+något fällt säte och luta sig mot väggen = ZZzzzzz
Du menar som ett lyxigare alternativ till den här? Eller ett mindre bisarrt alternativ till denna?
 

Sofia

Medlem
Jag kan rekommendera att du, förutom alla tips ovan, lyssnar på en ljudbok. Det blir som att nån läser en godnattsaga direkt i ditt öra. Det funkar för mig i alla lägen och jag har faktiskt svårt att sova UTAN min ljudbok längre.
Ta kanske med nåt te som du gillar, nån sorts insomningste från hälsokostaffär, och be att få bara varmt vatten av FA.
Nu vet jag ju att du avböjde idéer med tabletter men receptfria antihistamintabletter, mot vanlig hösnuva, kan absolut hjälpa till att få en att sova utan att det blir en massa kemikalier inblandade. Eller en vanlig Alvedon :)
Jag har också provat att ha en sån där uppblåsbar nackkudde och satt den bak-å-fram. Det hindrade mycket effektivt huvudet från att trilla framåt hela tiden. Eller åt sidan.

Lycka till!
 
Last edited:

Najk

Medlem
Ögonmask, öronproppar, en kudde, gå och borsta tänderna och sedan bestämma sig. Det är oerhört lätt att bli "nyfiken" och titta upp vad som händer, kolla på klockan för att konstatera att man bara slumrat 20 min, etc. undvik det till varje pris. Du kommer att bli väckt när det är dags att fälla upp ryggstödet innan landning :)
 

MegaFlyer

Medlem
Känns som de mesta är sagt. Hade ett trick tidigare på 747-400 att fixa ett säte vid utgången, fönster och lägga upp benen på plastlådan som innehåller nödflotten. Det gav en ganska skön sovpoaition och funkade bra till LAX bla. Annars brukade min syster bädda åt mig på golvet när vi var små och flög själva över atlanten. Hon sov på stolarna :)

Annars för er som trodde ni hade allt:

 
Toppen