Senaste nytt

Sova i ekonomiklass 2015

Thornado

Medlem
* Ögonmask om man är ljuskänslig. Jag tycker dock mest bara att den skaver i ansiktet och gör mer skada än nytta.

Jag brukade ha problem med ögonmasker (och har det fortfarande med de "vanliga" som man får ombord), vilket till stor del beror på att jag har ett stort huvud, vilket gör att masken sitter för tight och därmed trycker mot ögonen vilket inte alls är skönt. För några år sen köpte jag en sån här mask på Brookstone's i USA (de har butiker på rätt så många amerikanska flygplatser också), och den är väldigt skön.

NapForm Eye Masks at Brookstone—Buy Now!
 

NyfikenGrau

Medlem
Inte värt så jättemycket sömn kanske, men om ni åker 2 och det är möjligt att åka A380 på upper deck, så anser jag att förvaringsfacket vid fönsterplatserna där är den bästa sovhjälpen och komfortförbättringen man över huvud taget kan få i economy - facken sväljer lätt allt man normalt har liggande i stolsryggen framför, på sätet eller på golvet i vanliga fall, inkl tröjor, skor osv. Så det blir helt enkelt inte lika trångt som normalt i economy och man kan med lite tur få ett par timmars sömn. Utrustningsmässigt skulle jag säga att riktig kudde är det jag skulle satsa på att ta med om den får plats.
 
  • Gilla
Reactions: WBX

Agö

Medlem
Flyger sällan ekonomi men det tipset är värdelöst. Slutar med att man är vaken på flyget också och kommer fram död.
Haha, där är vi nog olika. De få gånger jag lyckas sova ombord på tåg eller flyg är det för att jag är ruskigt trött, ofta i kombination med bakfull. Minns en fakirflygning i eko från Bukarest till Amsterdam där jag sovit en timme under natten. Somnare som en stock och vaknade av att vi landade. Pang! Händer aldrig annars.
 

RickardG

Medlem
Jag brukade ha problem med ögonmasker (och har det fortfarande med de "vanliga" som man får ombord), vilket till stor del beror på att jag har ett stort huvud, vilket gör att masken sitter för tight och därmed trycker mot ögonen vilket inte alls är skönt. För några år sen köpte jag en sån här mask på Brookstone's i USA (de har butiker på rätt så många amerikanska flygplatser också), och den är väldigt skön.

NapForm Eye Masks at Brookstone—Buy Now!
Den måste jag testa. Jag har betydligt lättare att komma till ro om det är mörkt och även jag tycker de man får på planet ofta är för små och/eller skaver.

Fler såna här tips där tekniska hjälpmedel kan vara till nytta!
 

Kastrup

Medlem
Hoppas på trevligt sällskap och luta dig en stund mot grannen (och omvänt när du sovit en stund) om du inte har raden för dig själv... Se upp så att fötter och huvud inte hamnar i gången och krossas mot en vagn...
 

WBX

Medlem
Håll in armar och fötter (om du sitter i gång), luta dig endast lätt bakåt i sätet (annars kan vara irriterande för den som sitter bakom) så du inte faller fram utan kan luta huvudet åt sidan. Ha öronproppar eller hörlurar för att skärma av. Enklare masker tycker jag också att de sitter för tight. Mjukaste kläder på. <== så gör jag...Om du sitter vid fönster kan en tröja, extra kudde el likn. på sidan om dig kring höfterna göra att armstöden inte upplevs som stenhårda i sidan om du lyckas hitta en position att luta dig mot fönstret. <=== så gör frun
 

Johanna

Medlem
Jag har extremt lätt att sova på flyg eller sittandes. Men jag har några tips.
1. ögonmask
2. klassisk musik i öronen. Finns inte det går det även bra med Sigge och Alex pod
3. om jag trots det har svårt att somna en insomningstablett som jag köper på apotek i USA (receptfria). Använder dom ytterst sällan för somnar oftast ändå.
4. jag är frusen så gärna en pashminasjal över mig. (tycker dock att de har börjat ösa på värme på planen så t o m jag tycker det är varmt)
 

palmen

Moderator
Det som hjälpte mig bäst att sova i United Economy till Brasilien var förutom att jag var väldigt trött när jag klev på planet (hade redan rest från ARN till ORD via LHR tidigare på dagen) var att hitta något mjukt att sova/sitta på. Flygstolarna i economy är ofta relativt hårda och jag fixade en extra flygkudde att sitta på.
För egen del sover jag bäst på sidan så en annan flygkudde veks ihop och las mot flygplansväggen och så var det bara att luta sig mot den. Sov några timmar åt gången och vaknade några minuter mellan varven. Riktigt förvånad över hur bra det gick att sova. Jag är dock inte direkt känslig för att somna i osköna ställningar och är väldigt svårväckt rent generellt när jag väl sover.
Musik i öronen av det lugnare slaget brukar hjälpa till rätt bra också, jo jag har en sådan spellista i spotify :)
 
Nyckeln för mig va när jag kom på att jag alltid satt höger bak i bilen och sov med huvudet mot bältet, när jag var liten och vi kuskade Europa runt med familjen i bil varje år. Så att få fönsterplats på höger sida är avgörande. Två vinare på det så sover jag lätt 7 timmar sittandes. Sov inte bättre liggandes i business, men det får man väl inte säga i det här forumet :)
 
Toppen